Jeg har et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med. Jeg er igang med at planlægge en 30-dages sommerferie til Danmark for mig selv, min Thai kæreste (vi er ikke gift), vores to børn og hendes datter fra et tidligere ægteskab. Ingen af vores børn har Danske pas, men vi er igang med at få lavet Thai pas til dem. Kun min kæreste har været i Danmark før, og jeg har boet i Thailand i omkring fem år.
Planen er at tage til Bangkok om et par uger og søge om visum til Danmark for hele flokken. Vi er begge ganske travle, så der vil ikke være mulighed for at vende tilbage hvis vi får afslag på vores ansøgning første gang. Derfor er mine spørgsmål som følger:
1) Kan vi ved samme lejlighed få lavet Danske pas til mine to børn, eller kræves det at min kæreste og jeg er gift først? Jeg tænker her på reglen om indfødsret til børn født i udlandet af Danske, ugifte fædre.
2) Jeg kan forstå at min kæreste og mine børn ikke vil have de store problemer med at få visum, men hvad med min kærestes datter som ikke er mig biologisk beslægtet? Skal jeg tage højde for noget bestemt med hendes visum, eller vil det være det samme som for de to andre børn?
3) Andre gode råd eller ting jeg bør tage højde for inden vi drager til Bangkok?
Tak for jeres tid og hjælp