Sverige eller Danmark?Gode raad soeges!

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bella

Sverige eller Danmark?Gode raad soeges!

Indlæg af Bella » 07.08.2008 00:36:18

Hej herinde :)

Saa er det blevet min tur til at melde mig paa banen med en masse spoergsmaal, som jeg haaber der er nogen der vil kunne vaere sode og besvare.

Jeg er gift med en amerikansk statsborger og bor i USA. Vi vil gerne til Danmark, vi kan ikke soge under 24 aars reglen, da jeg ikke er 24. Nu har jeg saa fulgt med i alt den snak om eu reglerne, og vil hore om i tror vi kan soge under dem? Jeg har mulighed for at muligvis(med god sansynlighed) at faa job i Polen, (jeg har familie der og taler sproget)men jeg synes det er at satse alt vi har, hvis DK siger nej. Vi har hus, job og bil her og vi skal jo baade saelge hus og saa flytte til Polen som jo er EU land, men jeg ved bare ikke hvad vi gor hvis vi faar afslag.

Er det bedre og mere sikkert at at flytte til Sverige? Og hvilken maade er bedst at soge paa?Under de svenske nationale regler eller EU regler? Er der en venlig sjael der vil hjaelpe med at forklare mig det?Efter at havde laest 1000 vis af forskellige sider, er jeg meget forvirret.Vi vil gerne hjem til DK, da jeg gerne vil starte paa en vidergaaende uddannelse, men det kan jeg nok forst om nogle aar, da jeg jo hvis jeg vist soger til Sverige skal kunne forsorge min aegtefaelle og mig selv, og derfor jo nok er nod til at faa et fuldtidsjob.

Det blev et lidt rodet og langt indlaeg, haaber der er nogen derude der vil vaere sode og hjaelpe mig.

Paa forhaand tak.

maria81

sverige

Indlæg af maria81 » 07.08.2008 17:27:16

med alt det vi skal igennem herhjemme i danmark med us. og hvis jeg havede valget igen ville jeg helt klart vælge sverige. her i danmark er det en laaaaaang kamp, med skuffelser afslag, papire,afhøringer osv og meget lange ventetider, så vidt jeg har forstået tager det ikke 7 år at få opholdstilladelse i sverige. men kan kun forberede dig på at hvis i vælger danmark så vær beredt på en masse op og nedture. knuzzz og held og lykke

Bella

Re: sverige

Indlæg af Bella » 08.08.2008 09:13:20

maria81 skrev:med alt det vi skal igennem herhjemme i danmark med us. og hvis jeg havede valget igen ville jeg helt klart vælge sverige. her i danmark er det en laaaaaang kamp, med skuffelser afslag, papire,afhøringer osv og meget lange ventetider, så vidt jeg har forstået tager det ikke 7 år at få opholdstilladelse i sverige. men kan kun forberede dig på at hvis i vælger danmark så vær beredt på en masse op og nedture. knuzzz og held og lykke
Ok det er jeg ked af at hore-jeg forstaar overhovedet ikke hvorfor Danmark skal lukke sine graenser saadan.

Jeg tror maaske jeg vil overveje Sverigelosningen igen, isaer fordi det hvis efter hvad jeg har forstaaet tager min mand 5 aar at blive svensk stasborger, og saa er han jo nordisk statsborger pog kan flytte til DK.

Maa jeg spoerge har i sogt under 24 aars reglen eller Eu reglerne?

Haaber det lykkedes for jer:)

SraPacheco

Indlæg af SraPacheco » 08.08.2008 10:59:07

Hej Bella!
Jeg tror også jeg ville vælge Sverige-løsningen hvis jeg var dig. Så længe den yngste af jer ikke er blevet 24 har I ikke mulighed for at få FS i Danmark under de danske regler.
Hvis I venter til I begge er blevet 24 vil I stadig skulle opfylde tilknytningskravet hvis I søger under de danske regler, og det bliver nok svært når du har boet I USA med din mand gennem længere tid.
Ellers skal I vente til du er blevet 28, men det er jo LANG tid når man gerne vil hjem til DK og reglerne kan nå at blive ændret mange gange i løbet af den tid. Fx. kommer der allerede i 2009 en invandringstest hvor den udenlandske ægtefælle skal bestå en eksamen i dansk og viden om det danske samfund inden man kan få FS.
Så jeg ville nok også vælge Sverigesløsningen hvis jeg var jer....efter 5 år kan din mand blive svensk statsborger, og så kan I jo uden problemer flytte til Danmark til den tid hvis I har lyst til det.
Held og lykke med det.

Besvar