Hej ÆUG'er
Jeg har hjulpet mine svigerforældre fra Filippinerne med at søge turistvisum til Danmark. Svigerfar skal være her fra 18. august til 29. august og svigermor fra 18. august til 8. oktober. Flybilletter er allerede købt og betalt.
I dag har de modtaget pas med visum fra det danske visumcenter i Manilla. Til min forbløffelse står visumperioden i begge visa opført med udgang den 12. september. Altså knap en måned før svigermors hjemrejse. Jeg hjalp selv med at udfylde ansøgningen omhyggeligt, og er så godt som sikker på, at visumcenteret har begået en fejl. Jeg tvivler på, at passene kan nås at sendes til Manilla og tilbage til La Union igen med rettelse i visummet.
Hvad gør vi? Er perioden for lovligt ophold tre måneder uanset, hvad der står i visummet? Kan det mon klares med et klik på en computer hos visumcenteret? Er der grund til at bekymre sig?
Håber, at jeg kan få et godt råd her.
Bedste hilsner
Uffe Rasmussen
Fejl i visum - hvad gør vi?
Re: Fejl i visum - hvad gør vi?
Der er nok ikke andet for at kontakte Ambassaden i Manila - man må kun opholde sig i Schengen de antal dage der er udstedt visum til .
Man kan også få et problem ved afrejse, hvis ens returbilet er senere end det udstede visum .
Man kan også få et problem ved afrejse, hvis ens returbilet er senere end det udstede visum .
-
AllYouNeedIsLove
Som Closed1 skriver er I nødt til at kontakte ambassaden, da det ellers kan give problemer ved udrejse at billetten ikke passer med visum, samt at over-stay giver karantæne.
I kan også vælge vælge at købe en ny billet til svigermor, og at hun så kun er der indtil september. I kan evt. kontakte det selskab I har købt billet ved og høre hvad det vil koste at lave den om.
I kan også vælge vælge at købe en ny billet til svigermor, og at hun så kun er der indtil september. I kan evt. kontakte det selskab I har købt billet ved og høre hvad det vil koste at lave den om.
-
Uffe Rasmussen
Tak for svar, det var også, hvad jeg selv var nået frem til.
Ambassaden bad os sende passet til ambassaden, hvorefter de ville omstemple og sende tilbage til svigermor med ny dato. Alt imens den 18. august nærmer sig. Håber ikke det filippinske postvæsen svigter....
Synes egentlig det havde været mest fair, hvis ambassaden havde udstyret svigermor med et brev om, at det visumcenter, de har udliciteret visa-arbejdet til, har begået en fejl, og at den rette dato var 8. oktober. Så skulle vi ikke gå rundt nu og være nervøse for udsigten til, at passet ikke kommer tilbage til tiden.
Det var i øvrigt heller ikke muligt at sætte sig i kontakt med en dansk medarbejder på ambassaden via mail (måske muligt, hvis man ringer derud til 20 kr./minuttet).
Er indtil videre ikke specielt imponeret over vores dyrt betalte udenrigstjeneste i denne sag.
Ambassaden bad os sende passet til ambassaden, hvorefter de ville omstemple og sende tilbage til svigermor med ny dato. Alt imens den 18. august nærmer sig. Håber ikke det filippinske postvæsen svigter....
Synes egentlig det havde været mest fair, hvis ambassaden havde udstyret svigermor med et brev om, at det visumcenter, de har udliciteret visa-arbejdet til, har begået en fejl, og at den rette dato var 8. oktober. Så skulle vi ikke gå rundt nu og være nervøse for udsigten til, at passet ikke kommer tilbage til tiden.
Det var i øvrigt heller ikke muligt at sætte sig i kontakt med en dansk medarbejder på ambassaden via mail (måske muligt, hvis man ringer derud til 20 kr./minuttet).
Er indtil videre ikke specielt imponeret over vores dyrt betalte udenrigstjeneste i denne sag.
Jeg har skrevet til visum afdelingen på ambassaden i Manila to gange og begge gange fået svar inden 24 timer (på dansk). Jeg har skrevet på mnlambvisa@um.dk