Indrejse paskontrol (HASTER!)
Indrejse paskontrol (HASTER!)
Hej de som læser dette,
Min kæreste (tyrkisk statsborger) har lige fået udsteds sit visum og vi skal til at købe billet. Planen var, vi skulle rejse til Danmark sammen, men da jeg ikke kan få fri fra arb. må han rejse ind til Danmark alene. Han har kun fået en uges ferie fra sit arbejde og skal derfor tilbage til Tyrkiet senest den 20.juli. (har dog fået 90 dages visum med flere indrejser)
Jeg er lidt bekymret for hans indrejse og hans check ved paskontrollen, da han ikke kan tale engelsk. Da det er hans første besøg i et schengenland tænker jeg, at han måske bliver spurgt om en række ting. Men han vil jo ikke kunne svare.. Hvad vil I råde mig til at gøre? Finde på en løsning og rejse derned for at rejse tilbage sammen så jeg er sammen med ham når han skal igennem paskontrollen eller skal det hele nok gå?
Jeg ønsker ikke han skal igennem den stress det ville være hvis han blev spurgt om nogle ting og han ikke kunne kommunikere...
Nogen gode råd?
vh
Dinadia
Min kæreste (tyrkisk statsborger) har lige fået udsteds sit visum og vi skal til at købe billet. Planen var, vi skulle rejse til Danmark sammen, men da jeg ikke kan få fri fra arb. må han rejse ind til Danmark alene. Han har kun fået en uges ferie fra sit arbejde og skal derfor tilbage til Tyrkiet senest den 20.juli. (har dog fået 90 dages visum med flere indrejser)
Jeg er lidt bekymret for hans indrejse og hans check ved paskontrollen, da han ikke kan tale engelsk. Da det er hans første besøg i et schengenland tænker jeg, at han måske bliver spurgt om en række ting. Men han vil jo ikke kunne svare.. Hvad vil I råde mig til at gøre? Finde på en løsning og rejse derned for at rejse tilbage sammen så jeg er sammen med ham når han skal igennem paskontrollen eller skal det hele nok gå?
Jeg ønsker ikke han skal igennem den stress det ville være hvis han blev spurgt om nogle ting og han ikke kunne kommunikere...
Nogen gode råd?
vh
Dinadia
Re: Indrejse paskontrol (HASTER!)
Han skal vel bare have dit telefonnr. med i lommen, så de kan ringe til dig, hvis der skulle være nogen problemer.
Du bekymre dig for meget, som skaanebo skriver en seddel i lommen med dit navn, adr. og tlf nr.
Han er nok heller ikke den først som rejse igennem lufthavnen, som ikke kan en masse fremmede sprog, så det har paskontrollen prøvet før, så hvis det bliver nødvendigt, kan de sikkert hurtigt få fat i en tolk.
Så slap af, og glæd jer til at være sammen
Han er nok heller ikke den først som rejse igennem lufthavnen, som ikke kan en masse fremmede sprog, så det har paskontrollen prøvet før, så hvis det bliver nødvendigt, kan de sikkert hurtigt få fat i en tolk.
Så slap af, og glæd jer til at være sammen
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Sig, han skal have en seddel med dit navn, din adresse og dit tlf.nr. sammen med passet, og i øvrigt skal tage det roligt. De danske pasbetjente bider ikke!
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hvor er I søde! Tusind tak for jeres hurtige svar. Jeg bekymrer mig måske unødigt, men det gør man jo for dem man elsker ikk?...
I har måske også nogen ideer til hvad der "normalt" bliver spurgt om?
Jeg ku forstille mig det nok er noget i retning af disse:
-hvad formålet med rejsen er (besøge kæreste)
-hvornår udrejse tilbage til Tyrkiet er (vise returflybillet)
-om han har penge til opholdet (vise mit nr og ringe til mig - (måske jeg også skulle sende en seddel hvor jeg skriver under på jeg påtager mig udgifterne under hans ophold?))
Det ærger mig vi ikke fik taget kopi af den invitationsblanket jeg sendte til konsulatet...
Jeg tror ikke de vil gå ind i hvor længe vi har kendt hinanden, om vi har planer om at vie os i DK osv. vel? (Det er ikke vores plan endnu...)
Tror jeg beder ham om at have:
-rejseforsikring
-returflybillet
-seddel hvor jeg underskriver jeg påtager mig udgifterne (herunder mit nr, adresse osv)
klar og aflevere det hele når de spørger om noget...
Endnu engang mange tak for jeres svar...
Vh
Dinadia
I har måske også nogen ideer til hvad der "normalt" bliver spurgt om?
Jeg ku forstille mig det nok er noget i retning af disse:
-hvad formålet med rejsen er (besøge kæreste)
-hvornår udrejse tilbage til Tyrkiet er (vise returflybillet)
-om han har penge til opholdet (vise mit nr og ringe til mig - (måske jeg også skulle sende en seddel hvor jeg skriver under på jeg påtager mig udgifterne under hans ophold?))
Det ærger mig vi ikke fik taget kopi af den invitationsblanket jeg sendte til konsulatet...
Jeg tror ikke de vil gå ind i hvor længe vi har kendt hinanden, om vi har planer om at vie os i DK osv. vel? (Det er ikke vores plan endnu...)
Tror jeg beder ham om at have:
-rejseforsikring
-returflybillet
-seddel hvor jeg underskriver jeg påtager mig udgifterne (herunder mit nr, adresse osv)
klar og aflevere det hele når de spørger om noget...
Endnu engang mange tak for jeres svar...
Vh
Dinadia
-
fundiver199
Hvis man kan fremvise en pung med et par hundrede euro (eller tilsvarende beløb i DKK), stilles der ofte ikke så mange flere spørgsmål. Der står jo ofte 100 mennesker og venter på at komme gennem paskontrollen. Så der er grænser for, hvor meget tid de kan bruge på den enkelte. Ud over at kontrollere pas og visum har det klart karakter af en stikprøve kontrol.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Min mand - som jo står i en anden kø en jeg ved paskontrol - er blevet spurgt: "Where are you going?" og svarede "Århus", og så fik han sit stempel. Han havde ikke nogen invitation eller seddel med, fordi jeg jo var der.
Hvis din kæreste har den omtalte seddel, og overhovedet bliver spurgt om noget, vil det sikkert være om hvem det er, der står på sedlen - så selv om han ikke forstår, hvad der måtte blive spurgt om, kan han blot svare: "Girlfriend, (dit navn) - my girlfriend", så er det sikkert helt fint. Især hvis han på sin telefon/i lommen/tegnebogen har et billede af jer to sammen.
Hvis din kæreste har den omtalte seddel, og overhovedet bliver spurgt om noget, vil det sikkert være om hvem det er, der står på sedlen - så selv om han ikke forstår, hvad der måtte blive spurgt om, kan han blot svare: "Girlfriend, (dit navn) - my girlfriend", så er det sikkert helt fint. Især hvis han på sin telefon/i lommen/tegnebogen har et billede af jer to sammen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tusind tak for svarene...Billetten er købt og han burde være her i morgen aften.
vh
Dinadia
vh
Dinadia