Hej
Jeg håber, at der er nogen her der kan hjælpe mig med et spørgsmål, da udlændingestyrelsen ikke har lyst til at svare.
Min kæreste er fra Den Dominikanske Republik, hvor hun bor og arbejder. Jeg er selv dansker, bor og arbejder her. Vi har været sammen i 2 år og besøger hinanden så ofte vi kan (få ferie fra arbejde). Det bliver til ca. 2 måneder her om året og 2 måneder der og året. Vi vil gerne bo sammen i Danmark, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvordan det kan lade sig gøre.
Jeg kan se, at man kan få permanent ophold efter 6 år. Inden da, familiesammenføring, hvis man har boet sammen i 1½ år. Men hvordan kan vi bo sammen i 1½ år, når turistvisum kun gælder i 3 måneder?
Så vidt jeg kan se, kan hun være her i 3 måneder, hvorefter hun skal rejse hjem i 3 måneder, før hun kan komme tilbage (90/180 reglen). På det tidspunkt vil hun have mistet sit arbejde og sin lejlighed og vil ikke kunne forsørge sig selv. Det ønsker jeg selvfølgelig ikke.
Hvordan kan vi være sammen i 1½ år for at få familiesammenføring som fast samlever?
Er vi nødt til at gifte os???
Hun kan selvfølgelig søge om Greencard, men jeg ved ikke om hun har point nok (universitetsuddannelse). Selv om hun kan, skal hun jo finde et arbejde og tjene min. 50.000 inden der er gået et år, eller skal hun hjem igen og så er vi tilbage hvor hun ikke har noget arbejde og lejlighed i hjemlandet.
Jeg er ikke så meget for at flytte til et andet land, da det så er os begge der ikke har noget arbejde.
Håber der er nogen der kan hjælpe. På forhånd tak
Hjælp til visum regler
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hjælp til visum regler
Hvad med uddannelse? Eller au-pair?
Hvis hun er au-pair kan I godt nok ikke bo sammen, men dog være sammen i weekender og ferier, og om aftenen på hverdage. Det vil give jer længere sammenhængende tid og hun vil kunne se, om DK er et sted hun vil kunne holde ud at bo i længere tid.
Hvis uddannelse kunne være en mulighed: Skriv rundt til de forskellige universiteter og spørg om de har udvekslingsaftaler med Den Dominikanske Republik, så hun ikke vil skulle betale studieafgift, og hun må så finde ud af, om hun kan få rejselegat fra nogen i Den Dominikanske Republik.
Hvis hun er au-pair kan I godt nok ikke bo sammen, men dog være sammen i weekender og ferier, og om aftenen på hverdage. Det vil give jer længere sammenhængende tid og hun vil kunne se, om DK er et sted hun vil kunne holde ud at bo i længere tid.
Hvis uddannelse kunne være en mulighed: Skriv rundt til de forskellige universiteter og spørg om de har udvekslingsaftaler med Den Dominikanske Republik, så hun ikke vil skulle betale studieafgift, og hun må så finde ud af, om hun kan få rejselegat fra nogen i Den Dominikanske Republik.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG