Afsalg på turist visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PeterL
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27.04.2013 06:14:33

Afsalg på turist visum

Indlæg af PeterL » 10.04.2016 14:24:36

Min kones mor (fra filippinerne) fik afvist ansøging om turist visum. Vi er familiesammenført i Spanien, efter EU regler.
Efter råd herfra, var det min kone selv der inviterede. Anøgningen blev afslået med kryds i punkt *2 og **3.

Vi havde inkluderet følgende i ansøgningen, ang. økonomiske forhold og tilhørsforhold:
Min kones mor har et hus og flere grunde i hjemlandet samt en indkomst i form af pension.
Vi har vedhæftet udskrift fra en vores bankkonti, som dækker de ca 50 euro per dag som opholdet "koster". Desuden havde hun hvad der svarer til 4500DKK i banken, der kunne dække udgifter under selve rejsen. Så jeg skulle da mene at det er sandsynligt at hun rejser hjem igen, samt at vi kan betale for hende mens hun er her.

Nu vil vi prøve at ansøge igen. Jeg ser to forskellige muligheder:
Jeg inviterer hende: da hun er min svigermor, tæller hun så ikke som familiemedlem? Og kan jeg derfor undlade at udfylde punkt 19, 20, 31, 32, 33, og bruge EU reglerne? I så fald, hvordan skal jeg udfylde punkt 35? Jeg forstår at for at nogen kan tælle som familiemedlem, skal personen enten være barn, ægtefælde eller økonomisk afhængig af ansøgeren. Min svigermor er ingen af delene for mig, så kan vi stadig bruge EU reglerne?

Eller kan jeg være sponsor, uden at være hendes familiemedlem som det regnes for, ud fra EU regler, og derfor udfylde punkt 19, 20, 31, 32, 33?
Er det sandsynligt at hun vil få visum hvis jeg inviterer. Det vil stadig være mig der betaler hendes ophold og flybilletten er købt.
Hvis jeg inviterer hende nu, er der ingen forskel i ansøgningen, i forhold til den ansøgning min kone lavede, da hun inviterede hendes mor, og derfor er jeg bange for det ikke vil lykkedes.
Den spanske ambassade i Manilla er ikke altid nemme at ha med at gøre,og vi overvejer at prøve den danske ambassade istedet.
Min mor er villig til at invitere min kones mor, til Danmark. Er det sandsynligt at det vil lykkes, selvom de aldrig har mødt hinanden?
Er det et problem at svigermor har fået afvist visum ansøgning indenfor de sidste 6 måneder, af denspanske ambassade?


*justification for the purpose and conditions of the intended staywas not provided. og **You have not provided proof of sufficient means of subsistence for the duration of the intended
stay or for the return to the country of origin or residence, or for the transit to a third country
into which you are certain to be admitted, or you are not in a position to acquire such means
lawfully.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Afsalg på turist visum

Indlæg af skaanebo » 11.04.2016 11:17:19

Nej, svigermor skal bo i samme husstand som dig for at blive anset som et familiemedlem under EU-regler.

Andre lande inden for EU/EØS har muligvis en anden praksis, så det kan godt være en ide at søge om visum til et andet land end Spanien, hvis I kender nogen, der kan invitere hende.
Senest rettet af skaanebo 11.04.2016 13:37:10, rettet i alt 1 gang.

PeterL
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27.04.2013 06:14:33

Re: Afsalg på turist visum

Indlæg af PeterL » 11.04.2016 12:35:49

tak for svaret.
Vi overvejer at min mor i Danmark kan invitere hende til Danmark. Hun vil alligevel besøge både Danmark og Spanien når hun kommer herop.

Men er det overhovedet muligt for min mor at invitere, når de aldrig har mødt hinanden?
Og hvordan bør vi udfylde det punkt i ansøgningen, hvor der spørges om hun har fået afvist schengen visum tidligere? Vil det ha stor betydning for udfaldet?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Afsalg på turist visum

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2016 13:57:11

Hvis der er tvivl om rejsens formål, skal der gives afslag. Så af den grund vil det spanske afslag "forfølge" jer, hvis hun prøver at søge visum til et andet land. Det vil ligne præcis det, som det er. Nemlig "visumshopping". Det bedste råd er at vente en rum tid, før I prøver igen.

Filippinerne er et fattigt land, og derfor er det ret normalt, at ambassader kan føle, at der eksisterer en for høj immigrationsrisiko. Hvis I boede i Danmark, ville visum dog kunne gives efter fast praksis.

Besvar