Ansøgning uden karensperiode

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Left4Cookies

Ansøgning uden karensperiode

Indlæg af Left4Cookies » 10.03.2016 20:00:42

Hejsa!

En god ven er her på nuværende tidspunkt på Working Holiday. Hendes visum udløber sidst i april, men hun vil ansøge om opholdstilladelse på baggrund af studieophold til efteråret. Ingen problemer her umiddelbart, bortset fra en enkelt ting på nyidanmark.dk, jeg ikke helt forstår angående karensperiode.

Ifølge nyidanmark, kan det medføre karensperiode, hvis man udnytter sit visum til at forlænge ens ophold i Danmark, med undtagelse af en række tilfælde, som der står nævnt her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... aranti.htm

Jeg tænker, det ikke umiddelbart er noget problem for hende, da ansøgning om studieophold (forudsat hun bliver optaget og følger kravene) virker okay, da det vedrører en studietilladelse.

Men til sidst skriver de:

"Selv om ansøgningen om opholdstilladelse er omfattet af ovennævnte undtagelsesbestemmelser, skal der dog pålægges en karensperiode, hvis formålet med ansøgningen om opholdstilladelse er at forlænge opholdet her i landet, selv om det er åbenbart, at ansøgningen om opholdstilladelse ikke vil kunne imødekommes, jf. udlændingelovens § 4c, stk. 5 (karens)."

Den sætning forstår jeg simpelthen ikke. Så hvis ansøgningen bliver afslået, kan der alligevel godt gives en karensperiode? Eller skal det være åbenlyst, hun kun søger for at kunne forlænge sit ophold (f.eks hvis det er helt tydeligt, hun ikke overholder nogle af kravene for det pågældende visum, hun ansøger om).

På forhånd mange tak, hvis nogen kan hjælpe med forvirringen!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ansøgning uden karensperiode

Indlæg af mh1 » 10.03.2016 21:01:32

Din ven er ikke i DK på visum, hun er i DK på opholdstilladelse.

På dansk betyder 'visum' en tilladelse til kortere besøg.

Når man har én form for opholdstilladelse, må man gerne søge om at komme over på en anden.

Den tekst du henviser til er en advarsel om at hvis man fx er kommet på et turistvisum og under opholdet ansøger om familiesammenføring, selv om man klart og tydeligt ikke opfylder kravene, fx fordi en eller begge parter er under 24, så kan man få karantæne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Left4Cookies

Re: Ansøgning uden karensperiode

Indlæg af Left4Cookies » 12.03.2016 22:42:48

Okay, tak for svar. Det har altid virket forvirrende for mig, hvad definitionen på opholdstilladelse, visum etc. er.

Og jeg tænkte nok det var noget i den stil, men jeg var bare ikke 100% sikker på deres formulering.

Besvar