Visum fra Finsk ambassade i Hong Kong?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fibalin

Visum fra Finsk ambassade i Hong Kong?

Indlæg af Fibalin » 20.12.2015 18:09:54

Hej allesammen

Min Fillipinske kæreste bor og arbejder i Hong Kong, vi har lært hinanden at kende
gennem fælles bekendte, og jeg skal besøge hende første gang i Hong Kong i Marts
2016, et besøg på 14 dage, på det tidspunkt har vi kendt hinanden i 11 mdr.
Derudover planlægger vi at hun skal besøge mig i DK senere på året i 2016.

Dette besøg vil sandsynligvis føre til at vi gifter os og vi søger familiesammenføring
efterfølgende, og hun bliver her på processuelt ophold.
Da jeg på dette tidspunkt har mødt hende personligt, går jeg udfra at jeg kan lave en
VU2 invitation.

Det er så her at spørgsmålene begynder at melde sig, da jeg i afsnittet "Information om visumansøger" skal udfylde "adresse i hjemland", for mig betyder "hjemland" Fillipinerne for min kæreste, men betyder "Hjemland" bare det sted hun bor og har adresse?

Hun har ikke boet på Fillipinerne i 12 år og de sidste 8 år har hun arbejdet i Hong Kong i huset hos en kinesisk familie, så hun har jo ingen hjemme adresse på Filippinerne, eller er det at betragte som den adresse hendes forældre har?

Lad os sige at nu har jeg udfyldt visum invitationen, gjort det elekrtronisk, printet den ud og underskrevet den og sendt den til min kæreste, for at hun efterfølgende kan gå på den Finske ambassade der repræsenterer DK i Hong Kong.
Her melder der sig så nye udfordringer, da som ÆUG selv skriver i deres visum vejledning, så ser vores nordiske naboers ambassader ikke lige så let på en visumansøgning fra en Kæreste som en dansk ambassade gør.
hvad skal man passe på, og hvordan gør man så man er sikker på at min kæreste får visum fra den Finske ambassade?

Min kæreste kan ikke bare tage til en Dansk ambassade og få ordnet visum, det er meget problemfyldt for hende, at tage til den nærmeste ambassade i Guangzhou i Kina eller for den sags skyld i Manilla af flere årsager.
En domestic worker i Hong Kong arbejder 6 dage om ugen, og har 1 uges ferie hvert år, min kæreste sparer ferie sammen og holder 2 uger hver andet år, og en arbejdsdag er en hel dag, ikke 8 timer, nærmere 16, hvor noget af tiden skal de bare stå til rådighed, så hun har ganske enkelt ikke muligheden for at rejse til en dansk ambassade og visumansøge
der vil også hvis hun ind -og udrejser af Hongkong kunne opstå problemer med immigrations myndigheder.

Man må jo erkende at det er først når man selv står i systemmøllen at man fatter omfanget af de beslutninger vores "fremmed - forskrækkede" politikere har taget gennem de senere år, ikke misforstået med at jeg godt er klar over at man i et eller andet omfang er nødt til at skærme mod flygtninge strømmene, men jeg kan ikke begribe at det skal
være så problematisk for en dansk statsborger der lever i en globaliseret verden, at blive forenet med den man elsker bare fordi vedkommende er af udenlandsk afstamning

Håber der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe os gennem regel junglen.

På forhånd mange tak

fundiver199

Re: Visum fra Finsk ambassade i Hong Kong?

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2015 18:23:43

Da hun bor fast i Hong Kong, kan hun søge om visum der, og det er selvfølgelig hendes adresse i Hong Kong, der skal angives i invitation og ansøgning. Det er rigtigt, at ansøgningen om visum kan indgives til den finske ambassade.

http://um.dk/en/~/media/UM/English-site ... 015PDF.pdf

Skulle det blive et afslag, bliver hun nødt til at rejse til et land med en dansk ambassade og søge om enten visum eller opholdstilladelse via den. Den finske ambassade tager kun mod visumansøgninger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2015 18:29:26

Fibalin skrev:hvad skal man passe på, og hvordan gør man så man er sikker på at min kæreste får visum fra den Finske ambassade?
Det kan I ikke være sikre på, og I kan ikke gøre andet end, at din kæreste skal lade være med at sige eller skrive, at hun ikke har tænkt sig at forlade Schengen igen, når hun først er kommet ind. Det er nemlig en grundforudsætning for, at visum kan udstedes, da visum ifølge schengenreglerne kun er til korte ophold.

Ambassaden vil vurdere din kærestes tilbagevendelsesforudsætninger, hvori bla. indgår karakteren af hendes arbejde i Hong Kong. Og som "domestic helper" er hendes tilbagevendelsesforudsætninger nok ringe. F.eks. kan hun formentlig ikke få sin arbejdsgiver til at skrive under på, at hun kan vende tilbage til jobbet efter en lang ferie i Danmark.

Da du selv skriver, hun ikke har tænkt sig at tage tilbage igen, vil den korrekte beslutning for ambassaden være at afslå visum. For ifølge Schengen reglerne skal hun søge opholdstilladelse, hvis hun ønsker at blive her i mere end 90 dage.

Så hvis ambassaden helt korrekt "lugter", hvad I har tænkt jer at gøre, så skal de sådan set afslå visumansøgningen. Og så er det op til jer at gifte jer og indgive en ansøgning om familiesammenføring til en dansk ambassade i regionen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2015 18:36:07

Men hvad er problemet i, at din kæreste siger sit job op, rejser hjem til Filippinerne og søger visum derfra? Hun har jo ikke tænkt sig at vende tilbage til Hong Kong efter sin "ferie" i Danmark alligevel.

Det er for mig at se den eneste realistiske løsning. Og derfor skal du selvfølgelig være sikker på, at du er klar til at indlede et seriøst og varigt forhold til hende, før I kaster jer ud i et besøg i Danmark. For ellers står hun jo lidt med håret i postkassen og intet arbejde efter sin ferie i Danmark.

Fibalin

Indlæg af Fibalin » 20.12.2015 19:10:52

Tak for hurtigt svar Fundiver
Jeg er 100% committed til min kæreste, og det sidste jeg ønsker i denne verden er en situation, hvor hun står uden job, og med Visum afslag til DK.

Planen var egentligt at gifte os i Hong Kong når jeg skal derned til Marts, men efter at have læst ÆUG´s vejledning om familiesammenføring, så kan det faktum at vi kun har mødt hinanden én gang give anledning til mistanke om proforma-ægteskab, ligeledes er der aldersforskel, jeg er 48 og hun er 34 (ikke det store i min optik) og det skulle også kunne påvirke pointsystemet negativt, og pludselig kan vi måske ikke blive familiesammenført fordi vi giftede os første gang vi mødtes

Jeg er udmærket klar over at en visum ansøgning ikke må lugte af at det er meningen hun skal blive her, men når hun rejser herop vil hun være nødt til at have sagt sit arbejde op og hun skal naturligvis kunne fremvis en fly returbillet.
Men selve visum ansøgningen vil kun sige at hun skal besøge mig som sin kæreste, at vi så måske kommer til at gifte os mens hun er her er en helt anden sag.

Men betyder det at hvis hun ikke har et job at vende tilbage til, så tror de ikke på hendes hensigter, er hun virkelig nødt til at oplyse om hun har et job at vende tilbage til eller?

I princippet kunne hun vende tilbage til Filippinerne og søge derfra, jeg har på et tidspunkt nævnt overfor hende at det kunne være en mulighed.
Men tanken for hende at skulle tilbage til Filippinerne gør hende skrækslagen pga. deres korrupte systemer, folk bliver sorteret fra i lufthavnen, afvist udrejse selvom de har gyldige papirer, samt det faktum at hun er nødt til at smide sit eksistensgrundlag i skraldespanden, uden at være 100% sikker på at få visum og kan komme herop.

Og vende hjem til familien på Filippinerne er også problematisk, i og med hun er den ud af 6 børn der sørger for familien, og det ville bestemt ikke falde i god jord at vende tilbage uden job.
Familien er ikke dårligt stillet, en normal Fillipinsk familie, de to ældste søskende arbejder som lærere og en lillesøster blev færdig som sygeplejeske sidste år, så hun har to yngre brødre der stadigvæk går i skole.
Problemet er at de andre søskende ikke bidrager økonomisk, det hele hænger på min kæreste, og min kæreste har besluttet at nu har hun gjort sit, nu er det hendes tur til at begynde at leve sit eget liv, hvilket betyder at nu bliver de andre søskende tvunget til at hjælpe til også, men det er ikke noget der vil falde i god jord, så hun har ikke meget lyst til at vende tilbage til familien på den konto.

Fibalin

Indlæg af Fibalin » 20.12.2015 19:42:05

Kunne en mulighed evt. være at når hun søger visum på den finske ambassade at hun oplyser at når hun rejser fra Hong Kong er det for efterfølgende at vende tilbage til Filippinerne og arbejde der eller studere, hvilket betyder at hvis hun ville kunne dokumentere at hun har noget at vende tilbage til, ville det hjælpe sagen?

Men uanset hvad, er man så virkeligt nødt til at have et job, studie etc. at vende tilbage til selvom man skulle søge fra en Dansk ambassade, eller bliver man pr definition betragtet som
en med onde hensigter, så er det jo så godt som umuligt for en arbejdsløs udlænding at få visum.

Det er godt nok besværligt, tangerende til umuligt at få den man elsker herop, selvom jeg erkender mit ansvar som den forsørgende part, og vil sørge for hun lærer vores sprog og kultur så hun kan blive en aktiv og ydende del af det danske samfund.

Fibalin

Indlæg af Fibalin » 21.12.2015 18:35:36

Så fik jeg selv undersøgt den finske ambassades dokumentations krav, og alene dette krav listet her
Domestic helpers are requested to submit their visa applications with their employer in person and show the original employment contract.
gør at hun er udelukket fra at få Visa, hun vil aldrig få hendes chef til at møde personligt op sammen med hende på den finske ambassade, her er et link til, hvor jeg har sakset teksten fra.
http://www.finland.org.hk/public/defaul ... ture=en-US

En anden stopklods er gældende for den danske ambassade i Guangzhou i Kina
8. Non-Chinese citizens are required to submit a copy of a valid Chinese residence permit
Endnu et link til sakset tekst http://www.denmarkvac.cn/pdf/family_visit_201114.pdf

Så der er kun én mulighed for min kæreste som fundiver også påpegede, hun må tilbage til den danske ambassade i Manilla, det er lidt øv hun ikke kan stige på et fly fra Hong Kong, omvendt er det nok heller ikke det største problem i verden at skulle overkomme.

Håber der er nogle andre der kan have glæde af min ny fundne viden.

Men generelt har jeg indtil videre lært, at hvis det er muligt så søg visum på en dansk ambassade og ikke på en ambassade der repræsenterer Danmark, og det skal for så vidt helst foregå fra et land hvor man har opholdstilladelse, typisk ens eget hjemland.

Besvar