afslag på svigermors visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
PeterL
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27.04.2013 06:14:33

afslag på svigermors visum

Indlæg af PeterL » 27.09.2015 15:03:30

Hej igen kære eksperter :)

Jeg er dansker bosiddende og arbejder i Spanien med min filippinske kone som har fået ophold efter eu reglerne. Vi ville invitere svigermor på ferie i 2½ måned, fordi min kone føder vores første barn om 5 uger. Svigermor fik afslag fra den Spanske ambassade i Manila ved ansøgning om 3 måneders turist visum. Vi vil forsøge at appelere og spørger derfor herinde hvad vi bør inkludere i denne appel.

Der var sat kryds i 4 grunde til dette i afslags dokumentet, disse kommer her:
2, justification for the purpose and conditions for the intended stay was not provided.
3, you have not provided proof of sufficient means of subsistence for the duration of the intended stay or for the return to the country of origin or residence, or for transit to a third country which you are certain to be admitted, or you are not in a position to acquire such means legally.
8, the information submitted regarding the justification for the purpose and conditions of the intended stay was not reliable.
9, your intentions to leave the territory of the member states before the expiry of the visa could not be ascertained.

Mht punkt 3: Menes der at de vil se udskrift fra min kones bank at hun har job og penge i banken? (Hun har ca 10.000 euro stående og hendes løn går ind hver måned)Vil det give mening at inkludere dette i vores appel? Vi havde ingen bankudskrift fra min kone eller mig med da vi ansøgte. Kun svigermors bankudskrift fra de sidste 3 måneder.

Hvad vi afleverede ved sidste ansøgning er følgende:
-Et invitationsbrev, produceret af det Spanske politi, som min kone har inviteret svigermor med.
-kopi af min kones pas og hendes Spanske opholdskort
-3 måneders bankudskrift fra svigermors konto samt bevis for hun er pensioneret lærer.
-axa forsikring på opholdsperioden +15 dage.
-betalt returbillet med Singapore Airlines

Forstår jeg det rigtigt at min kone ikke kan invitere som værende EU borger, når hun kun har ophold her? Vi udfyldte også punkt 31 og 33 på ansøgningen,som man ellers ikke udfylder når man som EU borger der benytter retten til fri bevægelighed.
Kan vi med rette ændre dette i en appel, selvom min kone kun har ophold, eller hvordan er reglerne for det?

Under interviewet på ambassaden blev svigermor spurgt om hun er gift, hvilket hun svarede ja til. Hun blev spurgt hvorfor hun ville rejse til Spanien og sagde sandheden at hun ville besøge familie i forbindelse med hendes datter skal føde og derefter rejse hjem igen.

Hvilke dokumenter bør vi inkludere i en appel? Er det muligt at sende dette per mail, eller skal svigermor møde op på ambassaden personligt?
Hvis det viser sig at min kone har samme rettigheder som en EUborger når det gælder invitationen, bør svigermor så ikke ha ret til at møde op hver fredag, ligesom min kone kunne gøre da hun skulle ha sit visum?

PeterL
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27.04.2013 06:14:33

Re: afslag på svigermors visum

Indlæg af PeterL » 28.09.2015 20:05:37

jeg prøver at spørge på en anden måde:
Har en person, med opholdskort i EU, samme rettigheder som en EU borger, når hun vil invitere sin mor? Altså skal vi undlade at udfylde punkt 31, 32 og 33i ansøgningen / appelen?
Når de begrunder afslaget med at vi ikke har bevidst, at vi har økonomiske midler til rejsen, opholdet etc, er det så fordi de vil se bankudskrift fra personen der inviterer, istedet for den inviterede?
Hvis nogen har et godt råd til hvad vi ellers bør inkludere i en appel vil det blive værdsat :D

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: afslag på svigermors visum

Indlæg af skaanebo » 28.09.2015 20:09:53

Din svigermor er ikke en del af jeres husstand, ergo kan hun ikke påberåbe sig nogen særlige rettigheder efter EU-regler.

Hvis din kone har skrevet, hun vil stå for udgifter til opholdet, er det din kone, som skal dokumentere, at hun har råd til det.

PeterL
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27.04.2013 06:14:33

Re: afslag på svigermors visum

Indlæg af PeterL » 29.09.2015 11:45:18

Hej Skaanebo,
Jeg er meget glad for dit svar, da det giver klarhed over næste skridt vi tager.
Mange tak for det!
Venlig hilsen Peter

Besvar