Min kone fra filippinerne er i øjeblikket ved at gøre klar til at søge om visum til danmark igen. Vi kan stadig ikke blive familiesammenført fordi jeg er på kontanthjælp. Hun vil gerne komme i slutningen af november og blive 90 dage, og så komme tilbage igen så snart det er lovlig igen. Hun fortalte mig at man kan søge om "multiple entry" så hun ikke behøver at søge om visum igen næste gang hun vil til danmark. Det være en stor hjælp, hvis vi næste gang kunne undgå at bruge tusindvis af kroner på papirer og rejsen frem og tilbage til Manila.
1. Er det korrekt forstået at multiple entry betyder at hun kan komme igen på samme visum, altså f.eks. 2 x 90 dage (så længe det kun er 90 dage per 180 dage periode)? Kan man skrive i ansøgningen at man søger om 180 dage?
2. Er det sværere at få godkendt multiple entry end single entry? Og hvis hun søger om multiple entry og får afslag, betyder det så at hun heller ikke kan få single? Altså, er det mere risikabelt at søge om multiple?
3. Hvad så med rejseforsikring? Vi skal nok sørge for at have forsikring når hun søger, men hvis hun ikke ved hvornår hun kan komme igen, skal vi bare købe forsikring til den første rejse?
Jeg har prøvet at spørge den danske ambassade, men de sagde bare jeg skulle kigge i reglerne på ny i danmark, og det blev jeg ikke meget klogere af.