Visum til en irakisk borger fra Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sh_

Visum til en irakisk borger fra Tyrkiet

Indlæg af Sh_ » 16.08.2015 10:27:48

Hej ÆUG,

Jeg er i tvivl om nogle ting vedrørende ansøgning om visumansøgning.

Min søster er i Tyrkiet lige nu sammen med hendes kæreste, som er fra Irak. De er igang med at blive gift der. De har fået tid til at blive gift d. 19/8.
De har planer om at tage til Den Danske Ambassade og søge om visum.
PS. de har et børn sammen og hun er gravid. Hun har permanent opholdstilladelse.

Jeg vil gerne hjælpe min søster, så er igang med at lave en huskeliste til deres visumansøgning.

Hvad værten (min søster) skal have styr på:
- Udfyld en invitation (VU2 skema)
- Kopi af pas (kun billedesiden)
- Kopi af opholdstilladelse
- Dokumentation for tilstrækkelig midler (kontoudtog, bevis på hvad ansøgeren kommer til at leve af)
- Bevis på at de har mødt hinanden før (der vedlægger hun hendes flybillet til Tyrkiet og hotelreservation og billeder)
- Vielsesbog

Ansøgeren (min søsters mand) skal have styr på:
- Tage alle ovenstående med +
- Udfyde en ansøgningsskema (Ansøgning om Schengenvisum)
- Pas (skal være gyldigt i 3 måneder udover visummets udløbsdato. Må ikke være udstedet for mere end 10 år siden)
- Pasfoto
- Betale et gebyr på ca. 450 kr./60€/66$.
- Rejseforsikring (skal dække Schengenområdet & skal dække hele opholdsperioden i Danmark dvs. mindst 3 måneder & mindstdækning skal være på 30.000€)

Er der mere man skal have styr på ?
Jeg har hørt at man skal lave en fly reservation på forhånd, og at man skal bevise at man har noget at vende tilbage til f.eks. et arbejde eller et studie.

Der er også noget andet jeg er i tvivl om. Når han er nu fra Irak, har det noget betydning for hvor de indgiver visumansøgningen ? (min søsters mand er i Tyrkiet på et visum, dvs. når hans visum udløber skal han tilbage til Irak)

Skal man regne med at få svar indenfor 10-12 dage som der står på Nyidanmark's hjemmeside ?

Hvordan får man besked om afslag eller godkendelse ?

fundiver199

Re: Visum til en irakisk borger fra Tyrkiet

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2015 06:27:17

Det lyder som om, du har rimeligt godt styr på det hele. Da der hverken er dansk ambassade eller repræsentationsaftale i Irak, er det helt rigtigt at søge via ambassaden i Tyrkiet. De kunne også have valgt den i Iran eller Saudi-Arabien, men flyforbindelserne til og fra Tyrkiet er gode, og af de 3 lande er det da så absolut det rareste at opholde sig i.

Hvis sagen ikke kræver yderligere undersøgelse, skal der træffes afgørelse inden 15 dage. Ellers må det tage op til 30 og i særlige tilfælde 60 dage.

Ansøgeren får besked pr. brev, og nogle ambassader sender også en SMS, hvis man har givet dem et mobilnummer, og svaret er positivt. Den går så ud på, at man kan hente sit visum på ambassaden. Et afslag skal derimod indeholde en begrundelse og klagevejledning, og sendes derfor pr. brev.

Besvar