Hej alle,
Hvor er det dejligt at finde et forum til dette, jeg håber i kan hjælpe mig med mine spørgsmål.
Jeg har en kæreste som jeg har mødt i Sydafrika. Han havde desværre en falsk arbejdstilladelse i hans pas og tog derfor til hans hjemland (andet afrikansk land) og meldte sit pas stjålet og fik et nyt. Dette gjorde desværre at vi mistede vores beviser for at vi har været kærester i de sidste 2,5 år og har haft opholdt os i samme land på samme tidspunkt. Han har herefter søgt om turist visum til Danmark, men fik i første omgang dette afvist og han har nu søgt igen. Vi har ikke søgt turist visum på baggrund af vores forhold, men for at han skal komme og deltage i et arrangement gennem en institution.
Hvis dette bliver afvist igen, ved jeg ikke hvad vi skal gøre ?
Hvor mange gange kan man søge ? Og kan han hvis det bliver afvist søge om et frivilligt/au pair visum igennem samme institution? Hvornår afviser de for altid et turist besøg eller hvad skal vi stille op ?
Kh Lise
Visum afvist
-
fundiver199
Re: Visum afvist
Den danske visumpraksis afhænger af inddelingen af de visumpligtige lande i hovedgrupper.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm
Fra hovedgruppe 1 kan man som udgangspunkt få visum til en turistrejse dvs. et besøg uden en vært, der inviterer.
Fra hovedgruppe 2 og 3, som omfatter de fleste lande i Afrika, kan man som udgangspunkt få visum til at besøge sin kæreste men ikke til en turistrejse.
Fra hovedgruppe 4 kan man som udgangspunkt få visum til at besøge sin ægtefælle, forældre eller børn men ikke en kæreste.
Fra hovedgruppe 5 kan man som udgangspunkt slet ikke få visum.
Hvis din kæreste er fra hovedgruppe 2 eller 3, skal I dokumentere, at I har mødtes inden for de sidste 12 måneder, når du inviterer ham til at besøge dig som din kæreste.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm
Fra hovedgruppe 1 kan man som udgangspunkt få visum til en turistrejse dvs. et besøg uden en vært, der inviterer.
Fra hovedgruppe 2 og 3, som omfatter de fleste lande i Afrika, kan man som udgangspunkt få visum til at besøge sin kæreste men ikke til en turistrejse.
Fra hovedgruppe 4 kan man som udgangspunkt få visum til at besøge sin ægtefælle, forældre eller børn men ikke en kæreste.
Fra hovedgruppe 5 kan man som udgangspunkt slet ikke få visum.
Hvis din kæreste er fra hovedgruppe 2 eller 3, skal I dokumentere, at I har mødtes inden for de sidste 12 måneder, når du inviterer ham til at besøge dig som din kæreste.
Tak for dit svar.
Min kæreste er i gruppe 1, men det har åbenbart ikke noget at sige ?:(
Får man afvide at vide hvis visum ansøgningen bliver sendt til ulændig styrelse?:) vi har været rigtig længe nu. Han indleverede den sidste fredag Tror jeg.
Min kæreste er i gruppe 1, men det har åbenbart ikke noget at sige ?:(
Får man afvide at vide hvis visum ansøgningen bliver sendt til ulændig styrelse?:) vi har været rigtig længe nu. Han indleverede den sidste fredag Tror jeg.
-
fundiver199
Uanset landegruppe skal ambassaden altid vurdere en ansøgnings troværdighed. Og hvis der er tvivl om rejsens reelle formål, gives der afslag. Problemet kan derfor meget vel være, at I ikke har været ærlige omkring rejsens formål i ansøgningen.
Mange tror, det er "svært" at få visum til at besøge en kæreste, og at det derfor er bedre at skrive alt muligt andet om rejsens formål. Men det er en misforståelse. Hvis man er fra Hovedgruppe 1, 2 eller 3, kan man tværtimod som det klare udgangspunkt GODT få visum til at besøge sin kæreste.
Det eneste reelle krav er, at man har mødt sin kæreste fysisk inden for de sidste 12 måneder. Der gives således ikke visum til besøg hos internet "kærester", der kun kender hinanden via chat mm.
Mange tror, det er "svært" at få visum til at besøge en kæreste, og at det derfor er bedre at skrive alt muligt andet om rejsens formål. Men det er en misforståelse. Hvis man er fra Hovedgruppe 1, 2 eller 3, kan man tværtimod som det klare udgangspunkt GODT få visum til at besøge sin kæreste.
Det eneste reelle krav er, at man har mødt sin kæreste fysisk inden for de sidste 12 måneder. Der gives således ikke visum til besøg hos internet "kærester", der kun kender hinanden via chat mm.
Vi har dog været ærlige da grunden til han kommer er fordi han skal "arbejde" men jeg er nervøs for hvis det bliver afvist igen om hvad vi kan gøre. Kan man søge som et par der efter eller synes de det bliver for underligt så ?
-
fundiver199
Der skal helst gå en vis tid, før man søger om visum med et nyt rejseformål. Ellers ligner det, at man bare forsøger sig med en ny forklaring, fordi man fik afslag. Og det påvirker troværdigheden negativt.