Damn, min filippinske kæreste har lige fået at vide af en af hendes filippinske veninder at, hun skal have en legalisering for at vi kan blive gift, dvs et såkaldt "DFA Red Ribbon", som omtalt her
http://www.mypilipinas.com/dfa-red-ribbon.html
Lidt sent at få det at vide, da hendes flybillet til dk er i næste uge
Umiddelbart ser jeg nogle konflikter i den information kontra evt. legalisering på dansk repræsentation i Filippinerne som beskrevet i linket her
"er der nye regler for civilstandsattest ?"
viewtopic.php?f=5&t=15019&hilit=legalisering
I dette indlæg er også omtalt en yderlig verifikation foretaget af den danske repræsentation i Manila, hvilket jeg absolut ikke kan forstå
Jeg mindes nemlig at have læst en del gange at udlændinge der skal på besøg her i Danmark, via privat besøgsvisum, absolut ikke skal nævne noget som helst om planlagt ægteskab osv. da visum så vil blive afvist/ canceled
Med dette begår man jo noget af et selvmål hvis man møder op på den danske ambassade og spørger til deres verifikation af "DFA Red Ribbon" på hendes Cenomar (Certificate Not Married)
Een af mine venner der har en Filippinsk kone, nævnte endda at dokumenter som Cenomar og fødsels-attest, bør sendes særskilt f.eks med DHL til danmark og ikke sammen med den rejsende udlænding til Danmark
Han omtalte tilfælde hvor personer med Cenomar og et privat besøgsvisum, kan blive afvist i lufthavnen, hvis disse dokumenter opdages
Legalisering "DFA Red Ribbon", Cenomar og privat besøgsvisum rejse
-
fundiver199
Re: Legalisering "DFA Red Ribbon", Cenomar og privat besøgsvisum rejse
Legalisering er en standardiseret international proces, og ja den indebærer også, at den diplomatiske repræsentation for det land, hvor papiret skal anerkendes, sætter deres stempel eller whatever på det.
Som skrevet mange gange i forum er det en visumansøgning uvedkommende, om man planlægger at gifte sig under opholdet. Og derfor skal man ikke oplyse noget om det i ansøgningen.
Men at det er ansøgningen uvedkommende betyder ikke, at det er "ulovligt" at gifte sig, eller at det er legal og gyldig grund til at afslå ansøgningen, hvis ambassaden finder ud af, at man har sådanne planer, selvom de er ansøgningen fuldstændig uvedkommende.
Det er ikke de samme mennesker, der arbejder med visumansøgninger og legalisering. Men skulle information endelig gå videre fra den ene afdeling til den anden, må man bare sige, at ja man planlægger at blive gift, og herefter rejse hjem igen.
Det, der kan give anledning til afslag på visum, er, hvis ambassaden vurderer, at man ikke har tænkt sig at forlade Schengen, før ens visum udløber. Men at være gift limer da ikke en fast til Danmark. Det er stadig muligt at sætte sig ind i en flyver og forlade Schengen, før ens visum udløber. Så det fastholder man selvfølgelig bare, at man har tænkt sig at gøre, hvis nogen spørger.
Som skrevet mange gange i forum er det en visumansøgning uvedkommende, om man planlægger at gifte sig under opholdet. Og derfor skal man ikke oplyse noget om det i ansøgningen.
Men at det er ansøgningen uvedkommende betyder ikke, at det er "ulovligt" at gifte sig, eller at det er legal og gyldig grund til at afslå ansøgningen, hvis ambassaden finder ud af, at man har sådanne planer, selvom de er ansøgningen fuldstændig uvedkommende.
Det er ikke de samme mennesker, der arbejder med visumansøgninger og legalisering. Men skulle information endelig gå videre fra den ene afdeling til den anden, må man bare sige, at ja man planlægger at blive gift, og herefter rejse hjem igen.
Det, der kan give anledning til afslag på visum, er, hvis ambassaden vurderer, at man ikke har tænkt sig at forlade Schengen, før ens visum udløber. Men at være gift limer da ikke en fast til Danmark. Det er stadig muligt at sætte sig ind i en flyver og forlade Schengen, før ens visum udløber. Så det fastholder man selvfølgelig bare, at man har tænkt sig at gøre, hvis nogen spørger.
-
fundiver199
Processen hos DFA tager cirka 2-3 uger, så din kæreste må få et familiemedlem eller lignende til at gøre den færdig for hende, og derefter sende det fine legaliserede papir til hende i Danmark. Det kan sendes med DHL, hvilket vil tage cirka 3 dage og koste jer omkring 400 kroner.
Ahh ok, jeg ringede også til min kommune for at høre ad og de sagde det samme som dig
Min kæreste har været forbi et såkaldt DFA office, og hun forventes at kunne hente omtalte "red ribbon" på mandag, så det går ret hurtigt
Dernæst går turen til den danske ambassade i Manila
Jeg syntes at proceduren, omend nødvendig også lyder lidt risikabel
Man kan vel næppe forvente at nogle vil rejse tilbage efter at være blevet gift
Men jeg forstår også at hun er nød til at sige dette, hvis hun bliver spurgt
Kan vi være helt sikre på at de ikke cancler hendes besøgs visum?
Har der været for tilfælde hvor et visum er blevet cancled?
Min kæreste har været forbi et såkaldt DFA office, og hun forventes at kunne hente omtalte "red ribbon" på mandag, så det går ret hurtigt
Dernæst går turen til den danske ambassade i Manila
Jeg syntes at proceduren, omend nødvendig også lyder lidt risikabel
Man kan vel næppe forvente at nogle vil rejse tilbage efter at være blevet gift
Men jeg forstår også at hun er nød til at sige dette, hvis hun bliver spurgt
Kan vi være helt sikre på at de ikke cancler hendes besøgs visum?
Har der været for tilfælde hvor et visum er blevet cancled?
mvh Lars S
-
fundiver199
Det er der da masser af folk, der gør. Jeg blev f.eks. gift med min kone på Filippinerne, medens jeg havde ferie. Og herefter rejste jeg tilbage til Danmark for at passe mit arbejde.LarsSB01 skrev:Man kan vel næppe forvente at nogle vil rejse tilbage efter at være blevet gift
Hvis det forholdt sig, som du skriver, skulle man jo slet ikke kunne få visum til at besøge sin ægtefælle. Og det er lige modsat. Når formålet med en rejse er at besøge ens ægtefælle, er der så tungtvejende velfærdshensyn på spil, at dette som udgangspunkt kun nægtes, hvis ægtefællen er fra Syrien eller Somalia, hvor nogle helt særlige forhold gør sig gældende pt.
Ja hvis visumansøger har givet udtryk for, at det er hensigten at søge om opholdstilladelse under opholdet i Danmark, så kan der gives afslag med vejledning om, at man skal søge om opholdstilladelsen fra hjemlandet.LarsSB01 skrev:Har der været for tilfælde hvor et visum er blevet cancled?
Dette er lidt selvmodsigende, når Danmark har en lempelig praksis for at tillade ansøgninger indgivet her i landet, og tildele processuelle ophold.
Men måske snakker visumkontoret hos US ikke så meget med de kontorer, der behandler ansøgninger om opholdstilladelse. Så derfor er man, i hvert fald indtil videre, nødt til at lade som om, man ikke har tænkt sig at søge om opholdstilladelse, medens man er i Danmark på et visum.