Afslag på turistvisum, selvom gift og gravid?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mariama

Afslag på turistvisum, selvom gift og gravid?

Indlæg af Mariama » 17.02.2015 08:19:59

Hej,

Min tunesiske mand søgte et turist visum til Danmark fra den finske ambassade i Tunesien.

Vi er gift, jeg er gravid, han har et job og et sted der og nok penge til fly og forsørge sig selv her i den tid han skulle være her og et sted at være.

Det eneste der kunne være er at jeg er 17, men er myndig.

Jeg kan bare ikke forstå han har fået afslag på sin ansøgning?

fundiver199

Re: Afslag på turistvisum, selvom gift og gravid?

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2015 10:33:41

Det er fordi, Finland har en meget restriktiv praksis for visum til familiebesøg. Og når din mand søger via den finske ambassade, så er det dem, der behandler ansøgningen efter finsk praksis.

Din mand kan efter al sandsynlighed få visum til Danmark, hvis han søger via en dansk ambassade. Der ligger et visummodtagelseskontor i Istanbul, Tyrkiet, og Istanbul er samtidig en god "hub" for billige flybilletter til både Europa og Nordafrika.

Så det, din mand gør, er, at han køber en returflybillet til Istanbul. Her afleverer han så sin visumansøgning og rejser hjem igen. Når han har fået sit visum, rejser han nok engang til Istanbul for at hente det. Men denne gang flyver han videre til Danmark på en returbillet mellem Istanbul og Danmark.

Og endelig rejser han så tilbage til Tunesien fra Istanbul, enten på returdelen af den billet, han brugte 3 måneder tidligere, eller på en ny enkeltbillet, som han køber, før han forlader Danmark.

Samlet set koster dette lidt mere end at rejse direkte fra Tunesien til Danmark på en returbillet, men ikke så meget mere, som du sikkert tror. Og det er den eneste vej frem, da den finske ambassade pga. den finske visumpraksis desværre ikke kan bruges af personer, der ønsker visum til et familiebesøg, og som aldrig tidligere har været i Schengen.

Derimod kan den bruges af forretningsrejsende og af personer, der tidligere har været i Schengen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2015 10:49:53

PS. Det at I er gift, og at du er gravid, skaber formentlig i de finske myndigheders øjne en bestyrket mistanke om, at din mand ikke kun ønsker et kortvarigt ophold i Danmark.

Og uden jeg ved det nærmere, er det sikkert sådan i Finland, at man skal søge opholdstilladelse fra hjemlandet og først rejse til Finland, når man har fået den. Sådan er det f.eks. også i Sverige, og det skal vel betragtes som en lidt gammeldags form for indvandringskontrol.

"Budskabet" i afslaget er derfor, at din mand skal søge om familiesammenføring og ikke om visum, da det må antages, at det er det, han/I reelt ønsker.

Danmark har derimod en afslappet holdning til processuelle ophold under behandlingen af ansøgninger om familiesammenføring, og derfor kan din mand som sagt få visum, hvis han søger på en dansk ambassade.

Mariama

Indlæg af Mariama » 02.03.2015 18:02:20

fundiver199 skrev:PS. Det at I er gift, og at du er gravid, skaber formentlig i de finske myndigheders øjne en bestyrket mistanke om, at din mand ikke kun ønsker et kortvarigt ophold i Danmark.

Og uden jeg ved det nærmere, er det sikkert sådan i Finland, at man skal søge opholdstilladelse fra hjemlandet og først rejse til Finland, når man har fået den. Sådan er det f.eks. også i Sverige, og det skal vel betragtes som en lidt gammeldags form for indvandringskontrol.

"Budskabet" i afslaget er derfor, at din mand skal søge om familiesammenføring og ikke om visum, da det må antages, at det er det, han/I reelt ønsker.

Danmark har derimod en afslappet holdning til processuelle ophold under behandlingen af ansøgninger om familiesammenføring, og derfor kan din mand som sagt få visum, hvis han søger på en dansk ambassade.
Hej,
Mange tak for svaret, det har været til stor hjælp. :)

Når du siger at det anbefales at han søger fra Istanbul, også tager tilbage til Tunesien igen. Det gør vel ikke nogen forskel hvis han bliver i Istanbul og venter på svaret da, da han kender nogle der bor der?

Når det foregår fra den danske ambassade i Istanbul så har man vel også mulighed for at søge over NemID også give ham nøglen til ansøgningen, er der så andet jeg alligevel bør sende til ham? Vandrejournal, lejekontrakt, etc.?'

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.03.2015 11:57:19

Rådet om at rejse tilbage til Tunesien og vente der var/er selvfølgelig mest fordi, det for de fleste er en billigere løsning end at bo på hotel og spise på restaurant i de op til 60 dage, sagsbehandlingen i værste fald kan vare. Men hvis han kan bo og spise hos nogle venner og ikke har andet at lave, kan han selvfølgelig godt vente i Istanbul.

Din mand har vel næppe dansk CPR-nummer og dermed heller ikke dansk Nem-ID? Mon ikke det er dig, der kan udfylde invitationsblanketten og sende den elektronisk med din Nem-ID? Men din mand skal jo stadig søge om visum, og det kan han nok kun gøre på gammeldags vis ved at udfylde ansøgningsskemaet på papir.

Katrine
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Katrine » 25.03.2015 11:47:02

Den danske ambassade i rabat, marokko er også et alternativ. Her tales der "samme" sprog, hvilket kan gøre processen lidt lettere.
Da vi benyttede denne mulighed, vidste ambassaden ikke helt hvad de skulle gøre, men det har de lært nu, og jeg har nu hørt om en der fik sit turistvisum på 4 dage. Pt sender de ikke ikke-marokkanere på visum centret hvorfor der faktisk er billigere.

Besvar