Turistvisum til filippiner med dansk barn

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
plandersen

Turistvisum til filippiner med dansk barn

Indlæg af plandersen » 27.01.2015 05:41:17

Min kæreste som er filippiner (og barn som udelukkende er dansk statsborger med dansk pas) skal rejse til Danmark i løbet af foråret. Jeg er bosiddende i DK, og det er vores barn principielt også.

I schengen-visumansøgningen kan man i felt 34+35 angive oplysninger om familiemedlemmet som er EU-borger. I dette tilfælde vores fælles barn, som jo er dansk statsborger - altså at man er slægtning i opstigende linje, over for hvem der består forsørgerpligt. Er der nogen særlige fordele ved at angive dette?

Det fremgår på nyidanmark, at man kan søge efter EU-reglerne, og der således ikke skal opkræves gebyr for dette. Jeg kan nævne, at vi i løbet af opholdet i DK skal på en tur til Italien, så i den forbindelse vil vi naturligvis krydse EU-grænser. Udgører dette, at man således udnytter den frie bevægelighed? Læser nemlig, at det også gælder ophold under 3 måneder - altså kortere ture.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... glerne.htm

I øvrigt synes jeg det er en uskik, at DK er begyndt at outsource til de her Visum Application Centers, som giver en temmelig dårlig service og er meget firkantede frem for ansøgninger behandlet direkte på ambassaden. Derudover tager de et selvstændigt gebyr (ca 230 kr) for behandling ud over selve gebyret for ansøgningen (ca 510 kr). Problemet er ikke mindst, at der nærmest ingen vejledning er at hente, hvilket mig bekendt, at ambassaden fra dansk side er forpligtet til at give iht forvaltningsloven.

fundiver199

Re: Turistvisum til filippiner med dansk barn

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2015 07:35:02

Da du som vært / hovedperson ikke udnytter din ret til fri bevægelighed ved at bo i et andet EU-land end det, hvor du er statsborger, hører ansøgningen ikke under den fri bevægelighed i EU, og der skal derfor bla. betales ansøgningsgebyr.

At I planlægger at tage en smuttur til Italien, medens hun er her, ændrer intet på dette, da hovedmålet for rejsen stadig er Danmark, lige som det er her, indrejsen vil foregå.

Ligeledes ændrer det intet på sagen, at I har et barn sammen, der er EU-borger, da det stadig er dig, der er hovedperson / vært og ikke barnet.

Derimod ville ansøgningen høre under den fri bevægelighed, hvis I boede sammen på Filippinerne eller i USA og planlagde at rejse sammen til Italien derfra uden først at rejse til Danmark.

Ansøgningen ville i den situation skulle behandles af den italienske ambassade og ikke den danske.

plandersen

Indlæg af plandersen » 28.01.2015 03:18:40

Tak for svar.

Er der således nogen grund til overhovedet at nævne, at ansøger er i familie til en EU-borger (vores fælles barn)?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.01.2015 11:26:54

Dit barn er ikke EU-borger i den forstand, at det giver sine pårørende rettigheder som de ikke ellers ville have, men der sker da ikke noget ved at anføre at moderen rejser med sit danske barn.
mh
Rådgiver for ÆUG

plandersen

Indlæg af plandersen » 29.01.2015 08:20:48

mh skrev:Dit barn er ikke EU-borger i den forstand, at det giver sine pårørende rettigheder som de ikke ellers ville have, men der sker da ikke noget ved at anføre at moderen rejser med sit danske barn.
Synes ellers, at jeg havde læst et sted, at udenlandske forældre til danske børn (herboende) ikke kan nægtes turistvisum, da DK således kan komme i konflikt med menneskerettighedstraktaten.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2015 12:43:54

Det er kun tilfældet, hvis det er umuligt for forældre og børn at se hinanden andre steder end i Danmark.

Besvar