Schengen visum for filippiner

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pimserup

Schengen visum for filippiner

Indlæg af pimserup » 29.05.2014 14:15:00

Hej FORUM!

Jeg(28) og min filippinske kæreste(27) har boet sammen på Filippinerne i snart 3 år. Vi skal snart giftes og planen er derefter at tage til Danmark på en slags bryllupsrejse, som også vil være for familie og venners skyld. Jeg selv er dansk statsborger selvfølgelig.

Med Schengen visum kan man få ophold i op til 90 dage. Min mor vil fungere, som vært og vil sende invitationen. Men for at min kæreste kan blive godkendt har vi hørt fra venner og bekendte at visse faktorer kan spille en rolle, som følgende:

Hvor mange dage man ansøger om. Fx at der er større sandsynlighed for at blive godkendt hvis man ansøger om 30 frem for 90 dage (Vi ønsker de maksimalt 90 dage).

Ansøgeren(min kæreste) skal have godkendt ferie fra sin arbejdsgiver, lejekontrakt, bank konto. Det ene og/eller det andet, vi ved det ikke. En form for garanti at man kommer tilbage lyder det til. Desuden lyder det hele lidt mystisk da der selvfølgelig rejses på en returbillet.

Håber nogen kan kaste lidt konkret lys over det,

Rasmus.

skaanebo

Re: Schengen visum for filippiner

Indlæg af skaanebo » 29.05.2014 19:33:45

Din mor skal ikke invitere. Det skal du gøre, da du er den, som står nærmest relationsmæssigt. Der er ingen forskel på at søge 30 eller 90 dage. Forskellen består alene i, at der skal dokumenteres at man har ferie i 90 dage frem for bare i 30 dage (altså fra arbejdsgiver)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.05.2014 19:54:58

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/v ... besoeg.htm
"Følgende lande er for tiden placeret i den del af immigrationslandegruppen, hvor der ikke kræves en bestemt tilknytning til den herboende vært:

.. Filippinerne, ..

Til statsborgere fra denne gruppe lande gives der normalt visum, uanset hvem man ønsker at besøge. Der skal være en vært for besøget, men det er altså ikke en betingelse, at ansøger har en bestemt tilknytning til værten i Danmark. :!: Der kan desuden gives visum til ægtefæller, faste samlevere og kærester til samt mindreårige børn af danske statsborgere, som er fast etableret i udlandet (udlandsdanskere)."
mh
Rådgiver for ÆUG

pimserup

Indlæg af pimserup » 30.05.2014 08:46:49

skaanebo skrev:Din mor skal ikke invitere. Det skal du gøre, da du er den, som står nærmest relationsmæssigt. Der er ingen forskel på at søge 30 eller 90 dage. Forskellen består alene i, at der skal dokumenteres at man har ferie i 90 dage frem for bare i 30 dage (altså fra arbejdsgiver)
Da jeg ikke har bopæl i DK og min mor vil være vært, synes jeg at det ville give mere mening hvis hun inviterer. Jeg kender et kærestepar, som ikke havde problemer denne vej.
På tidspunktet vi rejser vil min kæreste have sagt op fra sit arbejde da det stort set er umuligt at få godkendt ferie i 90 og ikke alene 30 dage! Så jeg er i tvivl om dette har nogen betydning for at blive godkendt.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.05.2014 09:57:56

Det er din kæreste, ikke din mors. Du behøver ikke at bo i DK for at invitere, når bare du er dansk.

Hvis din kæreste har en fed bankbog er der ingen problemer, ellers bliver det nok svært at få visum til 90 dage ...

Satyra

Indlæg af Satyra » 30.05.2014 11:36:08

Da vi søgte visum til min filippinske mand (dengang kæreste) fra Vietnam i Februar var han også nødt til at sige sit job op samt han havde ingen bank konto. Vi vedlage hans ansættelses kontrakt hvor det stod hvad han hidtil havde modtaget i løn, det var det eneste dokumentation vi havde af den art. Derudover vedlagde vi lejekontrakt for vores fælles bopæl i Vietnam og konto udtog fra min bank konto fra de sidste 3 måneder da jeg stod som reference og til at dække opholdet og rejsen.

Vi fik visum for 90 dage men ansøgningen var lige en tur i DK for at blive afgjort så det tog knap en måned.

Besvar