Chilensk kæreste til DK... forslag?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fribo
Geografisk sted: Danmark

Chilensk kæreste til DK... forslag?

Indlæg af Fribo » 11.04.2008 23:53:12

Hej.
Jeg er ny her på siden, men er dybt taknemmelig for at jeg endelig har fundet et sted hvor der er hjælp at hente.

For snart 1 år siden mødte jeg min nuværende chilenske kæreste på en rejse. Vi blev begge straks forelskede, og jeg endte med at droppe alle planer, og rejse til Chile for at være sammen med ham. Er her nu på mit andet besøg og til juni skal jeg så hjem til Danmark igen.
Nu er spørgsmålet så... hvordan kan vi nemmest få min kæreste med?

Jeg er kun 21 og skal til at studere i KBH. Han er 26 og bliver til juni færdig som arkitekt, hvilket jo er en fordel i forhold til positivlisten. Men da han jo skal have en arbejdskontrakt inden han søger om arbejdstilladelse, synes jeg ikke den løsning virker så lige til. Hvem vil ansætte en helt nyuddannet chilensk arkitekt?

Er der nogen der har nogen forslag til hvilken løsning vi skal fokusere på? Vil umiddelbart fortrække at bo i Danmark, men er det helt umuligt må vi jo have fat i Sverigesløsningen.

Er der nogen der evt. kender til et billigt studie der kan give studievisum eller måske tilfædigvis har et arktiektjob liggende, som de ikke bruger til noget, må de endelig sige til. :wink:

Al hjælp er velkommen.
Mange hilsner Signe.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 15.04.2008 14:30:56

Hej Signe

Hvis din kæreste skal finde sig et job i Danmark, så kræver det nok, at han er her i landet. Så måske var det en idè, hvis I tog det hele lidt trinvis. Du kan således starte med at invitere ham herop i 3 måneder på et Schengenvisum, og de 3 måneder kan han jo så bl.a. bruge på at snakke med danske virksomheder.

I skal lige være opmærksomme på, at hvis du har stillet en bankgaranti i.f.m. hans Schengenvisum, så mister I disse penge, såfremt han ikke forlader Schengen igen, inden de 3 måneder er gået. Lykkes det ham at finde en virksomhed, som gerne vil ansætte ham, har I derfor 2 valgmuligheder:

1) Han kan rejse hjem igen og indgive en ansøgning om arbejdstilladelse fra sit hjemland.

2) Han kan indgive sin ansøgning i Danmark og herefter blive i Danmark på "processuelt ophold", medens den bliver behandlet. Dette vil give jer mulighed for at blive sammen og I vil spare en flybillet, men I må til gengæld vinke farvel til 54.000 DKK i form af 1 stk. mistet bankgaranti.

Selv hvis han bliver i Danmark, kan han naturligvis ikke starte på sit job, før tilladelsen er kommet i hus, men han kan jo godt øve sig lidt i at tale dansk e.l.

Hvis din kæreste ikke kan finde job som arkitekt i Danmark - ja så hedder det jo nok "Sveriges" eller "Tysklands" løsning for jer også. Medmindre naturligvis, du har lyst til at flytte til Chile og gøre din uddannelse færdig der.

Fribo
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Fribo » 15.04.2008 17:42:17

Hej fundiver.

Mange tak for dit svar. Det er rart med en andens syn på sagen, så jeg er sikker på ikke at overse noget.

Lige et spørgsmål mht. Schengen-visum og bankgaranti... Det er kun nødvendigt hvis man kommer fra et land hvor man ikke kan få normalt turistvisum ikke?
Min kæreste kommer fra Chile og kan uden videre få et turistvisum på 3 måneder ved indrejse til DK. Så hvis han kan finde et job og derved bliver på processuelt ophold under sagsbehandlingen skulle det vel ikke være et problem?!? I forhold til bankgarantien mener jeg...

Hvis han ikke kan finde et job, kan vi så uden videre tage til Sverige og søge om opholdstilladelse der??

Mange tak for hjælpen endnu en gang :)

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 16.04.2008 08:29:35

Hej Fribo

Hvis Chile er på listen over lande, hvor man uden videre kan få et turistvisum til Danmark, så har I naturligvis ingen problemer med bankgaranti.

Hvis han ikke finder job i Danmark, så kan du INDEN hans visum udløber flytte til Sverige og indgive en ansøgning om opholdstilladelse til ham efter EU-reglerne og arbejdskraftens frie bevægelighed. I den situation behøver han således ikke tage tilbage til Chile igen.

jensh69

Indlæg af jensh69 » 18.05.2008 18:53:20

chile er på listen , over lande som ikke behøver visum til danmark ..

så bare ta han med .

Besvar