Visum til venner - Sverige

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zaib

Visum til venner - Sverige

Indlæg af zaib » 19.01.2014 13:07:49

Hej :)

Jeg har to venner jeg som regel besøger hvert år eller 2 gange om året ved at rejse til Pakistan. Nu tænker jeg, at det er deres tur til at besøge mig.

Er der nogen af jer der har prøvet at invitere venner via Sverige. Har selv været bosat i Sverige de sidste 5 år. Er der nogen hindringer? Jeg har et fastarbejde og de har gode indtægter(egen virksomhed)

Endvidere har vi overvejet, at åbne noget sammen i Sverige, men de kommer for at se om det overhovedet vil køre i Sverige. Kan de få forlænget deres visum hvis det tager længere tid end 3 måneder?

Pft.

fundiver199

Re: Visum til venner - Sverige

Indlæg af fundiver199 » 19.01.2014 13:19:14

Sverige behandler visumansøgninger noget mere individuelt, end Danmark gør. Så jeg tror ikke, det på forhånd er udelukket, at pakistanere kan få visum til at besøge en ven i Sverige.

Men jeg er sikker på, at det kommer meget an på visumansøgerens konkrete personlige forhold. Dvs. hvor veletableret den pågældende er i Pakistan. Det er jo især risikoen for illegal immigration, der skal vurderes. Og den er alt andet lige meget lille, hvis visumansøgeren f.eks. er professor på et pakistansk universitet eller minister i regeringen.

Men relativt stor hvis visumansøgeren er arbejdsløs eller en fattig landarbejder. For den sidstnævnte gruppe kan en tilværelse som illegal arbejder i Schengen jo være ganske attraktiv sammenlignet med den pågældendes nuværende kummerlige tilværelse i Pakistan.

Alder, familie og evt. besiddelse af fast ejendom er også ting, der indgår i vurderingen af immigrationsrisikoen. Prototypen på en illegal indvandrer er en ung ugift fattig mand. Hvorimod f.eks. en 50-årig gift kvinde med 3 børn og en velhavende mand alt andet lige må antages at være mere motiveret for at vende hjem til sin mand, sine børn og sit store lækre hus i Islamabad end at blive illegal indvandrer i Schengen.

fundiver199

Re: Visum til venner - Sverige

Indlæg af fundiver199 » 19.01.2014 13:23:30

At få forlænget et visumbesøg hos en ven ud over de tilladte 90 dage er nok så godt som udelukket, med mindre man er blevet indlagt på hospitalet efter en ulykke eller på anden vis er forhindret i at rejse. Ellers må man komme igen 180 dage efter den første indrejse på et nyt visum. Visum er jo netop kun til kortvarige ophold og ikke til at "bo" i Schengen.

Besvar