Fortvivlelse om invitation til visumansøgning

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anayalex

Fortvivlelse om invitation til visumansøgning

Indlæg af Anayalex » 07.10.2013 09:06:59

Hej ÆUG

Min kæreste og jeg venter vores første barn til april, og vi ønsker derfor at søge turistvisum til ham til 90 dage i Danmark. Derefter vil vi giftes og søge familiesammenføring (vi kunne ikke blive gift i hans hjemland, da det kræver 70 dages ophold, som jeg på det sidste ikke har kunnet gøre pga. mit job). Mine forældre vil hjertens gerne invitere ham, han står klar til at gå i gang med søge-processen, MEN...

Jeg snakkede med udlændingeservice, som for det første sagde at JEG skal invitere og ikke mine forældre. Min kæreste betaler selv sin billet, og han har en mindre opsparing til opholdet, så vi er fælles om at betale for han ophold, men alene kan ingen af os umiddelbart bevise en stor nok formue til dette. Er det helt hen i vejret, hvis mine forældre inviterer? Husk, vi er ikke gift...

Derudover sagde de at vi ikke må nævne nogen som helst steder i ansøgning eller invitation, at vi har planer om at skulle giftes, og at jeg er gravid. Det er bedst "blot" at fremstå som kærester der ønsker at være sammen.

Jeg ved man ikke kan svare helt på det, men har vi overhovedet en chance?

På forhånd mange tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fortvivlelse om invitation til visumansøgning

Indlæg af mh1 » 07.10.2013 09:42:41

Hvad er det for en kæmpeformue, du tror du skal kunne fremvise?

Der er altså ikke noget krav om at du har formue - selv kontanthjælpsmodtagere får lov til at få kærester og ægtefæller på besøg, så mon ikke du også kan klare at fremvise bevis for en indtægt gennem de seneste 3 måneder, som er tilstrækkelig? En 'liggende gæst' skal jo ikke beværtes med champagne og kaviar, men kan for den sags skyld leve af havregrød under hele besøget.

Din kæreste skal blot kunne vise en bankbog med indestående svarende til nogle få tusinde kroner, og have fx 500 euro på sig i kontanter, når han ankommer.

Og du har fået et rigtigt godt råd. I invitationen skal I som 'Formål med besøget' angive: "Besøge min kæreste". Planer om vielse skal ikke nævnes overhovedet, og at du er gravid har ingen betydning for om din kæreste kan få visum eller ej.

Visum til kærestebesøg er ikke særlig svært at få, hvis blot ikke ansøger kommer fra et asylland. Op med humøret.
mh
Rådgiver for ÆUG

Anayalex

Indlæg af Anayalex » 07.10.2013 15:50:45

Okay, mange tak. Og tak for hurtigt svar. Har en lille smule mere håb.

Jeg har dog lige et supplerende spørgsmål, for en sikkerheds skyld: jeg er på SU, og arbejdede ikke i juli og august, da jeg var ovre ved ham. Jeg har tre Jobs nu, foruden min SU, så har en nogenlunde indkomst, men er det stadig bedre hvis jeg søger, og ikke mine forældre, som har en meget stor indkomst, gennem mange år?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.10.2013 08:32:40

Det ER jo dig, din kæreste skal besøge, ikke? Og et 'kærestevisum' (det er der ikke noget der hedder, men det kaldes det) ER ikke særligt svært at få. Det er til gengæld temmelig svært at få et visum til at besøge andre, som man ikke er i familie med.

Om visum bevilges har INTET at gøre med hvor meget den man skal besøge tjener, men ALT at gøre med hvor tæt tilknytningen er til den man skal besøge.

Alt som bare lugter lidt af at man prøver at snyde vil give problemer.

Så JA, når du ligefrem utvetydigt har fået at vide af US, at DU skal invitere, så er det DET du skal gøre. De fortæller dig mellem linjerne, at hvis dine forældre inviterer, så får din kæreste højst sandsynligt ikke noget visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2013 09:48:28

Visumkrav skyldes ikke, at man er bekymret for, om folk, der besøger kærester eller familiemedlemmer i Schengen, kan få noget at spise og har råd til en busbillet. Visumkrav skyldes, at man er bekymret for illegal indvandring, asylansøgninger, sort arbejde, kriminalitet og terror. Og intet af dette har da noget at gøre med, hvor rig værten i Danmark er.

Som mh skriver, er det ganske let at få ”kærestevisum” til Danmark, hvis blot man kan svare ja til følgende spørgsmål:

1) Kæresten er fra et land, som IKKE er i asyllandegruppen

2) Man har mødtes personligt inden for de sidste 12 måneder og kan dokumentere dette ved f.eks. stempler i pas

3) Kæresten har IKKE pådraget sig visumkarantæne i Danmark, og er IKKE indberettet til SIS af et andet schengenlands myndigheder

Faktisk er Danmark et af de letteste lande i Nordeuropa at få ”kærestevisum” til. Så der er ingen grund til at være så nervøs og deprimeret. Men som du helt korrekt har fået oplyst af US, så må man IKKE have til hensigt at tage fast ophold i Danmark, når man søger om visum. Så din kæreste må IKKE skrive, at formålet med rejsen er at blive gift og søge om FS med dig.

De ideer må han vente med at få, til han allerede er kommet hertil. Man har jo lov at være spontan og ombestemme sig, man behøver ikke på forhånd vide, hvad man har tænkt sig at gøre om f.eks. 3-4 måneder.

I princippet må han gerne have til hensigt at gifte sig med dig, hvis blot han så herefter rejser hjem og søger om FS fra hjemlandet. Eller I har til hensigt at bo sammen i et andet land end Danmark men bare ønsker at holde bryllupsfesten her. Men det kommer IKKE ambassaden ved, om I har planer om at gifte jer. Og det gør det IKKE lettere at få visum, at I fortæller ambassaden om sådanne evt. planer.

Så hold fokus på det, ambassaden har brug for at få at vide. Nemlig hvad det overordnede formål med rejsen er (kærestebesøg), hvem værten i Danmark er (dig), hvem der betaler rejse og ophold (dig), og hvornår ud- og hjemrejse skal finde sted.

En ambassade kan ikke udstede et visum uden en hjemrejsedato. Så alene af den grund duer det ikke at sige, at man har til hensigt at blive i Danmark og søge opholdstilladelse. For hvilken periode skal ambassaden så udstede visum for? 10 dage? 90 dage? Eller måske 2 dage? Det ved de jo så ikke, og derfor kan de slet ikke udstede visum.

Og af samme grund kan man heller ikke rejse på enkeltbillet. Et visumophold skal på forhånd være planlagt og arrangeret som noget, der har en start- og slutdato. Og så kan man altid, når man først er kommet til Danmark, benytte sig af den mulighed, der er for som en UNDTAGELSE at aflevere en ansøgning om opholdstilladelse her.

Anayalex

Indlæg af Anayalex » 08.10.2013 10:25:17

Tak for hjælpen, mh og fundiver199. Jeg er lidt mindre fortvivlet nu.

Jeg er i fuld gang med invitationen og han er i fuld gang med ansøgningen. Ambassaden siger det tager 8-12 uger før vi får et svar, plus at de skal have den originale invitation, som jeg så skal sende med post, så nu må vi krydse fingre de næste par måneder.

I skal i hvert fald have tak for nogle rigtig gode, og beroligende svar :)

Selma123

Visum

Indlæg af Selma123 » 18.12.2013 11:18:55

Jeg har fra internettet sendt et elektronisk visum ansøgning til min forlovede i Tyrkiet og også at han skal besøge mig så vi kan blive gift. Hvordan skal jeg foreholde mig til det og hvad skal han gøre for at hente den invitation jeg har sendt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.12.2013 06:42:03

Så vidt jeg ved ingenting. Ambassaden kan nu se invitationen i et eller andet elektronisk system, og dermed er den del af dokumentationen på plads, når han afleverer sin ansøgning.

Besvar