Visum til Svigermor

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillaandmurat

Visum til Svigermor

Indlæg af camillaandmurat » 23.09.2013 18:51:25

Hejsa
jeg har lige et par spørgsmål :)

Min mand har 5 års opholdskort via Eu reglerne, arbejder og jeg arbejder fuldtid da vi boede i Sverige (og min mand havde 5 års ophold) der kom min svigermor på besøg i 3 mdr uden problemer, og vi forlængede dem yderliger 3 måneder så hun rejste hjem til tiden.

Nu er mit spørgsmål bare

Vi vil gerne have hende herop igen og på bare et 90 dages visum.

- Skal hun lægge garanti igen? og hvor meget er den på?
- Er det bedst vi begge to søger eller er det bedst min mand søger til hende eller jeg?

Håber i vil svare :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til Svigermor

Indlæg af mh1 » 23.09.2013 19:26:02

Der er ingen garantistillelse ved besøgsvisum.

Men I skal være forberedt på at din svigermor ikke kan få forlænget ud over de 90 dage, hvis I nu bor i DK.

Hvis din mand har indtægt og har lønsedler at vedlægge så kan han stå som vært, men det er nok lidt ligemeget hvem af jer der gør det.
mh
Rådgiver for ÆUG

camillaandmurat

Indlæg af camillaandmurat » 24.09.2013 11:12:43

hun behøver ikke forlænge det for når hun skal hjem rejser vi med til alanya en uges tid :)

altså jeg tjener jo mere end min mand så er det ikke bedre at jeg giver mine lønsedler tænker jeg ?

jamen der står da at hun skal fremvise ca 300kr PR DAG ( det helt sindsygt)
vi lånte en masse penge sidste gang lagde ind på hendes konto og tog billede og gav det med vores ansøgning og så fik hun det også nemt uden problemer, men det svært at finde så mange penge nu.

Sidste spørgsmål:

Kan man ansøge via nettet eller SKAL hun til Ankara?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.09.2013 11:29:23

Hun skal ikke fremvise ret meget, når hun har en 'sponsor' og man skal godt nok tjene meget lidt for ikke at kunne være sponsor - selv folk på kontanthjælp har kunne få deres ægtefæller og andre slægtninge på besøg. Det vil være fuldt tilstrækkeligt, hvis hun ved ansøgning vedlægger et kontoudtog som viser fx 500 TL, og at hun når hun rejser har omkring 100 euro eller dollars på sig, hvis de skulle finde på at spørge i paskontrollen. Sørg for at hun har en kopi af jeres indbydelse og at hun har et papir med jeres fulde navn og adresse samt telefonnummer. Hun skal have dette på sig, ikke i bagagen, men sammen med passet.

Hvis du kigger godt efter på siden http://www.denmarkvac-tr.com/ kan du se, at der NU (efter at ÆUG påtalte denne manglende information) står dette: "Davet eden kişi başvuru sahibine kalacağı yerin yanı sıra finansal desteği de garanti ediyorsa,bu tutar talep edilmeyecektir.Nitekim başvuru sahibi Danimarka’daki ziyareti sırasında basit ihtiyaçlarını hala karşılayacak (kadar) finansal dökümanları kanıtlamak zorundadır. / If a reference guarantees the applicant’s accommodation as well as financial support during the stay in Denmark, this amount will not be required. However, the applicant must still prove that he/she has financial means to cover basic needs during his/her stay in Denmark."
mh
Rådgiver for ÆUG

camillaandmurat

Indlæg af camillaandmurat » 25.09.2013 10:44:52

Så det vil sige hun godt kan tage på et konsulat i Antalya?

Er der nogle der har erfaring med det??

camillaandmurat

Indlæg af camillaandmurat » 25.09.2013 12:22:01

Bare en ting jeg ikke forstår som min mand nu også siger for han sidder og har læst på den der tyrkiske side.

Der står jo at når hun har en vært er det 46 euro pr dag og endnu mere hvis hun nu ikke havde en vært men derimod skulle bo på hotel?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.09.2013 12:38:22

Hvis man skal bo privat, så man ikke har udgifter til hotelovernatning, men man stadig selv skal dække alle sine øvrige udgifter, kræves cirka 350 DKK om dagen. Men naturligvis ikke hvis værten også betaler for mad og transport og lommepenge mm.

I praksis er det meget teoretisk. For privat indkvartering er næsten altid i forbindelse med familiebesøg. Og når det drejer sig om familiebesøg, vil værten stort set altid dække alle udgifter. Det er meget få, der inviterer f.eks. deres søster og lade hende sove i stuen. Men samtidig kræver, at hun skal gå på restaurant, hver gang hun vil have noget at spise.

Men det kan måske forekomme, hvis det f.eks. er en forening som ÆUG, der inviterer nogen på besøg for at deltage i en konference. Og hvor vi så måske kunne arrangere, at de 45 udenlandske delegerede fik lov at overnatte gratis i deres soveposer på en skole i sommerferien eller et eller andet. Men hvor vi ikke kan eller vil betale for, at de går ud i byen og får noget at spise. Så skal de pågældende have de 350 kroner om dagen til at købe pølser og pizza og hvad har vi samt måske lidt penge til busbilletter og et besøg i Tivoli.

Men nej det skal man ikke for at besøge sin kæreste eller søn. US ved godt, at det ikke koster 350 kroner om dagen at stege en ekstra kylling og koge noget mere pasta eller ris, fordi svigermor er på besøg. Og derfor kan selv kontanthjælpsmodtagere og studerende og andre fattigfolk godt få deres ægtefælle eller svigermor på besøg. Måske også fordi man trods alt faktisk tager lidt menneskelige hensyn i sin sagsbehandling og lader den sunde fornuft råde, så længe det kan ske inden for lovens rammer?

camillaandmurat

Indlæg af camillaandmurat » 25.09.2013 13:29:54

lyder rigtig dejligt..

så satser jeg på de 500-1000 lira hun har på hendes konto er OK..

Hvad med det konsulat i Antalya?? Hun er fra alanya og der er et pænt stykke vej til Ankara

Er der nogle der ved noget om det? Skal man booke tid til at indlevere ansøgningen eller?
synets ikke jeg kan finde noget på nettet

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.09.2013 13:56:47

Ansøgningen skal ikke afleveres til hverken ambassaden eller konsulatet. Den skal afleveres til et af de 5 visummodtagelsescentre i Tyrkiet jævnfør denne vejledning:

http://www.denmarkvac-tr.com/English/

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.09.2013 16:36:25

Hun kan aflevere i Antalya, men de kan ikke behandle ansøgningen. Ansøgninger behandles KUN i Ankara og Istanbul, eller sendes af dem videre til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar