transit

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KIB

transit

Indlæg af KIB » 15.07.2013 13:00:47

Kære ÆUG
Min mand og jeg har fået forhåndskodgendelsen af vores ansøgning om fs og bankgarantien er stillet (US har d. 04.06 registreret at garantien er stillet). Vi venter nu på at US laver papirerne færdig.

Der er ingen direkte fly fra Etiopien til Danmark så vi skal i transit i Tyrkiet eller i et Schengen land. Vi har forsøgt at undersøge om der er behov for transitvisum hvis vi skifter fly i et Schengen land, men er fortsat usikre på sagen.

I telefonen oplyser US at min mand vil få et long stay visum (type D) og at dette giver ret til at skifte fly i Schengen.

Og jeg kan læse på Nyidanmark at ” Udlændinge, der har fået visse typer opholdstilladelser i de øvrige Schengen-lande, behøver ikke visum for at kunne indrejse i Danmark. Det samme gælder udlændinge, der har fået visum til længerevarende ophold af andre Schengen-lande (D-visum). ” https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... hengen.htm

Vi har overvejet at flyve via Stockholm. Sveriges ambassade i Addis siger ligeledes at der ikke kræves transitvisum, hvis min mand har et type D visum.

Forvirringen opstå så fordi Etiopien er et af de lande der er på listen over lande hvor der kræves Lufthavns transitvisum. Og det står udtrykkeligt på hjemmesiden for Sveriges ambassade i Addis Ababa, at Etiopiske statsborgere skal have transitvisum for at skifte fly i en svensk lufthavn. http://www.swedenabroad.com/en-GB/Embas ... nsit-visa/

Jeg har uden held forsøgt at finde frem til officielle kilder hvor det fremgår, at man skulle være undtaget for kravet om lufthavns transitvisum hvis man har et long term visum til et Schengen land. Det vil være rigtig rart at have det på skrift, så man kunne printe det ud og have med på rejsen.

Er der nogen der har erfaringer med dette?

Mvh

thore71

Re: transit

Indlæg af thore71 » 16.08.2013 09:33:11

Hvis jeg har forstået det rigtigt så er et transitvium kun aktuelt hvis man ikke har et schengen visum.

fundiver199

Re: transit

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2013 06:04:13

Hvis man ikke skal have visum, fordi man har en opholdstilladelse til et Schengenland, skal man selvfølgelig heller ikke have lufthavns-transitvisum. Din mand må rejse helt frit rundt i Schengen lige som du selv, dog højest 90 dage i hvert land inden for en periode på 6 måneder :-)

Besvar