følgeskriv til visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
oso

følgeskriv til visum

Indlæg af oso » 17.05.2013 02:24:13

Hej

Så fik min kone omsider et Schengen visum - mend et var absolut ikke så ligetil, som man kunne tro, så vær forberedt på overraskelser når I skal søge visum!! OK, det havde muligvis været anderledes, hvis det havde været en dansk ambassade og ikke den finske i Lima, men alligevel...

Først var der 3 ugers ventetid alene for at komme og aflevere ansøgningen og invitationen plus diverse dokumenter incl. mine 3 sidste lønsedler, som der ikke stod et kvidder om på nyidanmark men på ambassadens hjemmeside, så oprandt dagen - og på døren i venterummet kunne min kone så læse, at man skulle have en billet for at kunne søge om visum :O, og da hun så omsider kom ind, ville de yderligere have både et invitationsbrev fra mig (er det ikke for at undgå folks forskelligartede formuleringer at der er lavet en invitationsblanket??) samt et dansk dokument til at bekræfte den legaliserede og apostillerede vielsesattest som hun havde med - det kører jo lidt i ring al den stund at ægteskabet her blev registreret alene på en scannet kopi af selvsamme attest hun medbragte i original. Til at fremskaffe mit brev og den danske registrering fik hun.... 7 dage - tror de, at man har en personlig kurer siddende, som er parat til at rejse afsted her og nu?? For at øge forvirringen yderligere fik hun et papir, hvor der stod, at man IKKE skal købe billet før visum er i orden. Nå, for ikke at falde i nogen fælder, købte vi billet - og den danske registrering fik en apostille for også at undgå at det skulle blive et problem, og det lykkedes med kurerpost at få papirerne til Peru på 5 dage, og nu er visum i orden.

Min kone fik udover selve visummet også et papir med forskellige oplysninger om visummet, og omend google translator ikke er nogen mirakelmaskine, er det trods alt muligt at forstå meningen af det, den fodres med - og til det har jeg et par spørgsmål...

1. Der står, at det er et "kort varigheds visum" fordi det primære rejsemål er bl.a. Danmark; men det betyder vel ikke, at det ikke gælder i HELE Schengen området, f.ex. også Tyskland?

2. Visummet gælder fra dags dato og 4 måneder frem og i 90 dage. Jeg forstår det sådan, at det gælder 90 dage efter indrejse, dog kun indtil sidste gyldighedsdato, hvis den kommer før der er gået 90 dage fra indrejsen. Er det korrekt forstået?

3. De står, at hun skal have en rejseforsikring under hele opholdet - no surprise. Men på stickeren i passet står der under "Remarks":
R/DK
No INSURANCE REQUIRED
- big surprise! Betyder det, at hun alligevel ikke behøver rejseforsikringen? Ikke at vi vil undlade at ekøbe den, men alligevel... Eller er det en eller anden anden form for forsikring, som hun ikke behøver at have?

4. Der er en lidt kryptisk bemærkning om at besiddelse af visum ikke automatisk giver ret til indrejse. Vel det sige, at hun pludselig kan blive stoppet i Kastrup lufthave og få at vide, at hun godt kan rejse hjem igen??? Vi forudsætter her naturligvis, at hun ikke prøver at smugle et karton cigaretter - eller skal der mere end et karton cigaretter til, før hun kan blive afvist? eller mindre - en enkelt pakke cigaretter? Hun vil medbringe sin medicin, både med recept og håndkøbt i Peru - er det et problem i denne sammenhæng? Er stadig på skeptikersiden i alt det her og har ikke den store tiltro til div. myndigheders velvilje...

Håber på en masse svar aom forhåbentlig gør os lidt klogere :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: følgeskriv til visum

Indlæg af mh1 » 17.05.2013 05:29:48

1) Et Schengenvisum er et Schengenvisum, uanset hvilket land der har udstedt det, og det gælder til HELE Schengen. Man skal jo dog have angivet et primært besøgsland, fordi det er DET land, som skal behandle ansøgningen.

2) Man får altid en margin, således at man kan rykke lidt rundt med rejsedatoerne efter billetpriser, og evt. let sygdom ikke skal få hele rejsen til at gå i vasken. Man må dog under ingen omstændigheder opholde sig længere end 90 dage i Schengen, og ikke længere tid end til sidste gyldighedsdato. Indrejse- og udrejsedag skal tælles med, om man så ankommer kl. 23.55 og rejser ud kl. 00.05.

3) Hvis din kone har fået sit visum som ægtefælle til en EU-borger, kan der principielt ikke kræves rejsesygeforsikring. Men ellers skal man have rejsesygeforsikring, og det ville være halsløs gerning at rejse uden. Selv hvis formålet er at få familiesammenføring er man jo ikke dækket af sygesikring, før fs er på plads.

4) Man kan altid risikere at blive afvist i paskontrollen. Jeg har fx fået en 'visa waiver' til USA, og der står også at den ikke er lig med garanti for at jeg får lov at komme ind i USA. Din kone skal bære dit invitationsbrev på sig (du skriver fulde navn, adresse og tlf.nummer), hun skal have fx et par hundrede dollars eller euro på sig og meget gerne også et internationalt kreditkort. Det er ikke sikkert, de forlanger at se nogen af delene, men det kan forekomme. Hun kan også blive spurgt om, hvad hun skal, hvor hun vil hen og hvor hun skal bo. Der kan hun så vise dit brev frem.

Mht. medicin, så tjek reglerne for hvad man må tage med.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar