Multiple Entry udstedt, men ....

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Karakus

Multiple Entry udstedt, men ....

Indlæg af Karakus » 04.05.2013 21:46:43

Min kæreste fik udstedt et multiple entry visum, for at gøre sagen kort.

På ambassaden spørger de om han vil søge 1, 2 eller 5 år. Han siger 2 år, de taster det i systemet - og han skriver under på en erklæring om, at han vil have forsikring hver gang han er i DK i to år. Yderligere tjekker de op på ham ved at ringe ham op.

Ambassaden giver svar efter 1 dage - her skal lyde en stor ros! Han får således multiple entry visum fra 26/6-13 til 25/12-13. Dette var bestemt ikke planen. Inden han søger ringer jeg til US og får indtykket af, at man kan få flere års entry visum - og det fremgår også af deres hjemmeside! Jeg ringer til US, for at høre til min kærestes visum og de oplyser at man IKKE kan får multiple entry visum mere end de 6 måneder som min kæreste har fået. Jeg er altså i chok! For det andet pensler jeg ud i invitationsblanketten, at vi blandt andet søger multiple entry visum, for at kunne holde såvel jul, nytår og min fødselsdag i januar sammen. Jeg tror simpelthen ikke på, at de har læst min invitation!!

Jeg er i et rødt felt lige nu, for jeg føler lidt tingene er spoleret. Dog finder jeg så følgende på deres hjemmeside:

Hvis man har et visum, der er gyldigt til flere indrejser i mindst 6 måneder, kan man indgive ansøgning om et nyt visum inden udløbet af det gældende visum. Hvis der gives nyt visum, så det ligger i forlængelse af det gældende visum, kan man indrejse på det første visum og udrejse på det andet visum, forudsat at betingelserne for begge visa, herunder reglen om maksimalt 90 dages sammenhængende ophold og højst 90 dages ophold pr. halvår i Schengenområdet, overholdes.

Hvis dette er muligt, hvornår kan min kæreste da søge visum, så han f.eks. Kunne rejse ind på det visum han lige har fået udstedt, men derefter rejse hjem på det visum som han skal søge på givne tidspunkt. Jeg er altså i vildrede, gode råd modtages! Det kan godt være der er længe til jul, men vi er jo ikke garenteret det vi regnede med.

Tak på forhånd.

DBS

Re: Multiple Entry udstedt, men ....

Indlæg af DBS » 04.05.2013 22:37:28

Vil du ikke lige give et link, på hvor du har set det med at man kan få multi entry visum for flere år ?

Vedr flere visa efter hinanden, så læs her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ng_tid.htm
Hvis man har et visum, der er gyldigt til flere indrejser i mindst 6 måneder, kan man indgive ansøgning om et nyt visum inden udløbet af det gældende visum. Hvis der gives nyt visum, så det ligger i forlængelse af det gældende visum, kan man indrejse på det første visum og udrejse på det andet visum, forudsat at betingelserne for begge visa, herunder reglen om maksimalt 90 dages sammenhængende ophold og højst 90 dages ophold pr. halvår i Schengenområdet, overholdes.
mvh DBS

Karakus

Indlæg af Karakus » 04.05.2013 22:54:38

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ng_tid.htm : Hvis visummet er udstedt til flere indrejser for 90 dage med en gyldighed for mellem 1 år og 5 år, er varigheden af det tilladte ophold altid 90 dage pr. halvår.

Jeg så ligeledes det du henviser til - men jeg synes simpelthen det er under al kritik at de lyver mig direkte op i hovedet. Dette er ligeledes min kærestes 4 visum, så jeg kan slet ikke se problemet i at han skulle få multiple entry længere tid.

Ved du hvordan vi skal gribe de an med at søge multiple entey oveni det allerede eksisterende visum? Skal det først søges i december, eller hvordan?

DBS

Indlæg af DBS » 05.05.2013 08:37:31

Karakus skrev:http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ng_tid.htm : Hvis visummet er udstedt til flere indrejser for 90 dage med en gyldighed for mellem 1 år og 5 år, er varigheden af det tilladte ophold altid 90 dage pr. halvår.
Der står så hvordan man skal forholde sig hvis man har et visum mellem 1 og 5 år, men ikke hvordan man får det.
Karakus skrev:Jeg så ligeledes det du henviser til - men jeg synes simpelthen det er under al kritik at de lyver mig direkte op i hovedet. Dette er ligeledes min kærestes 4 visum, så jeg kan slet ikke se problemet i at han skulle få multiple entry længere tid.

Hvorfor skal din kærste have et visum for længere tid ?
Hvis vi sætter os over på den anden side af skrivebordet et par minutter, kan man så ikke sige, at der er en mulighed for at din kæreste lige pludselig ikke er din kæreste mere, når han har fået et visum til schengen som gælder i lang tid ?

Jeg vil tror at forvirring opstår grundet at det vi kalder ophold pga af FS, arbejde aupair osv, på engelsk kaldes Long term (visa).

Se f.eks. her: http://rusland.um.dk/en/travel-and-resi ... n-90-days/
Karakus skrev:Ved du hvordan vi skal gribe de an med at søge multiple entey oveni det allerede eksisterende visum? Skal det først søges i december, eller hvordan?
I søger nøjagtig som I normalt gør, således at visumet ligger lige efter det nuværende, der er ikke noget hokus pokus i det.

mvh DBS

Karakus

Indlæg af Karakus » 05.05.2013 13:59:53

Det kan godt være der står noget om hvordan man skal forholde sig - MEN dette er da tegn på at man godt kan få multiple entry visum gældende mellem 1-5 år. kender selv til folk hvis partner har fået 2 år!

Så for at forstå det ret, hans visum gælder fra d. 26/6-13 til 25/12-13 .. Der skal således søges et visum gældende fra d. 26/12-13 til f.eks. 25/6-14 --> Han kan således rejse ind d. 5/12-13 og udrejse d. 10/1-14 uden problemer, fordi de to visum løber i forlængelse?

DBS

Indlæg af DBS » 05.05.2013 15:06:22

Karakus skrev:Det kan godt være der står noget om hvordan man skal forholde sig - MEN dette er da tegn på at man godt kan få multiple entry visum gældende mellem 1-5 år. kender selv til folk hvis partner har fået 2 år!
Da jeg ikke kan finde noget om det, er det jo svært at sige hvad grunden er, men man kan gætte på, at det drejer sig om folk der er gifte, og som har brugt muligheden for arbejdeskraftens fri bevæglighed, men forsat ikke bor sammen i samme land f.eks.

Men hvis du finder ud af det, er jeg sikker på, at mange her på forum er intresseret i at vide hvordan man gør dette, så man slipper for visum ansøgning hele tiden.
Karakus skrev:Så for at forstå det ret, hans visum gælder fra d. 26/6-13 til 25/12-13 .. Der skal således søges et visum gældende fra d. 26/12-13 til f.eks. 25/6-14 --> Han kan således rejse ind d. 5/12-13 og udrejse d. 10/1-14 uden problemer, fordi de to visum løber i forlængelse?
Ja
forudsat at betingelserne for begge visa, herunder reglen om maksimalt 90 dages sammenhængende ophold og højst 90 dages ophold pr. halvår i Schengenområdet, overholdes.

mvh DBS

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.05.2013 16:30:06

Jeg vil tro - uden at have noget at hænge det op på - at fx en tidligere dansk statsborger eller en udlænding, især en som tidligere har boet i DK, som har børn og evt. børnebørn i DK, hører til dem, der kan få et 5-årigt multiple entry visum. Desuden personer, som har boet sammen med den inviterende 'i ægteskabslignende forhold' og dermed kan påvise et langvarigt, stabilt forhold.

Altså personer, hvor der er en meget lav risiko for at de vil misbruge det. Dermed ikke sagt, at Karakus' kæreste er en der har til hensigt at misbruge sit visum, men hvis parret aldrig rigtig har boet sammen, er forholdet jo mindre stabilt end et ægteskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

Karakus

Indlæg af Karakus » 05.05.2013 18:41:19

Mh:
Jeg kan sagtens se din pointe - og det vil jeg ringe og spørge udlændingeservice om imorgen. Alligevel snakkede jeg med en sød medarbejder inden vi søgte, som sagde, at det NETOP var folk som os man ville give de her årlige multiple entry visa til, fordi han havde bevist 3 gange før, at han kunne forlade landet som han skulle.
Ydermere har jeg været sammen med min kæreste i 5 år og kendt hinanden i 6 år - alt dette har de dokumentation på, og ærligt talt synes jeg det er frækt, hvis sandsynligheden for at han havde fået længere vism var tilstede hvis vi var gift, hmmmm. Synes forholdet beviser at være stabilt, men ja det er vel bare min mening.

Karakus

Indlæg af Karakus » 05.05.2013 18:42:54

Karakus skrev:Så for at forstå det ret, hans visum gælder fra d. 26/6-13 til 25/12-13 .. Der skal således søges et visum gældende fra d. 26/12-13 til f.eks. 25/6-14 --> Han kan således rejse ind d. 5/12-13 og udrejse d. 10/1-14 uden problemer, fordi de to visum løber i forlængelse?
Ja
forudsat at betingelserne for begge visa, herunder reglen om maksimalt 90 dages sammenhængende ophold og højst 90 dages ophold pr. halvår i Schengenområdet, overholdes.

Hvis vi søger dette ny visum, hvordan regner man så dagene sammen. Skal de regnes seperat i forhold til de 90 dage, eller hvordan. Jeg er forvirret og ville meget gerne have det penslet ud i forhold til dagene jeg henviser til ovenfor?

DBS

Indlæg af DBS » 05.05.2013 19:17:55

Jeg vil tror du kender dette link:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ng_tid.htm

Hvad er dit sprøgsmål helt præsis ?

mvh DBS

soreng

Indlæg af soreng » 06.05.2013 12:52:52

Karakus skrev:Hvis vi søger dette ny visum, hvordan regner man så dagene sammen. Skal de regnes seperat i forhold til de 90 dage, eller hvordan. Jeg er forvirret og ville meget gerne have det penslet ud i forhold til dagene jeg henviser til ovenfor?
Ligegyldigt hvilket visumtype du har er grundreglen stadigvæk den samme. Man må maksimalt opholde sig 90 dage i Schengen indenfor en periode på 6 måneder. Så er det altså heller ikke sværere end det.

Karakus

Indlæg af Karakus » 06.05.2013 22:01:07

Jo, Søren - det er svære at tælle de dage end man lige tror! Medarbejderen fortæller mig i US, at har min kæreste f.eks. brugt 60 dage på dette visum - men får en forlængelse, hvor han rejser ind på det gamle og ud på det nye. Da skal han, når han forlader DK blive væk i 3 måneder. Ergo siger hun, at man ikke kan bruge 3 måneder på dette visum, hvis det skal forlænges. Det er ikke for sjov, at jeg prøver og finde rundt i alt de her! Jeg er virkelig irriteret og fortvivlet over alt det her!

Hvis vi nu ikke søger forlængelse og min kæreste bruger de 90 dage spredt udover perioden 26/6 til 25/12 - kan vi da søge et nyt visum gældende fra f.eks. D. 28/12 Uden problemer?

DBS

Indlæg af DBS » 06.05.2013 23:13:00

For mig lyder det som at den telefonmedarbejder du har fået fat ikke har forstået spørgsmålet, eller ikke kender reglerne, svaret er ikke rigtigt i forhold til det du har spurgt om.

I søger om et visum, i forlængelse af de som I har nu.

Så laver du en kalender som et målebånd, du sætte et kryds for hver dag din kæreste er her/skal være her (indrejse dag og uderejse dag skal også have et kryds), så laver du et stykke papir med et "hul" på 6 måneder, og uanset hvordan du placere dette, må der max være 90 krydser at se.

Håber ovenstående "Jørgen Clevin" forklaring giver dig noget klarhed.
http://www.youtube.com/watch?v=ZnlVPv5TwGQ

mvh DBS

soreng

Indlæg af soreng » 07.05.2013 07:41:18

Karakus skrev:Jo, Søren - det er svære at tælle de dage end man lige tror! Medarbejderen fortæller mig i US, at har min kæreste f.eks. brugt 60 dage på dette visum - men får en forlængelse, hvor han rejser ind på det gamle og ud på det nye. Da skal han, når han forlader DK blive væk i 3 måneder. Ergo siger hun, at man ikke kan bruge 3 måneder på dette visum, hvis det skal forlænges. Det er ikke for sjov, at jeg prøver og finde rundt i alt de her! Jeg er virkelig irriteret og fortvivlet over alt det her!

Hvis vi nu ikke søger forlængelse og min kæreste bruger de 90 dage spredt udover perioden 26/6 til 25/12 - kan vi da søge et nyt visum gældende fra f.eks. D. 28/12 Uden problemer?
Nej det er ikke sværere end jeg skrev. ;-)
Det som us medarbejderen har fortalt dig er simpelthen ikke rigtigt. ;-)
Du kan så vælge at stole på hvad du får at vide herinde, eller hvad en tilfældig us medarbejder fortæller dig. Du har fået at vide hvordan det hænger sammen herinde. Hvad du vil tro på er op til dig. (ofte er det sådan at hvis noget en person siger ikke giver mening, så er der oftest heller ikke nogen mening i hvad der bliver sagt) ;-)

Karakus

Indlæg af Karakus » 07.05.2013 20:07:51

Jeg har idag haft en rigtig god snak med både US og ambassaden i Ankara. De er villige til at lave visummet som multiple entry visa fra d. 26/6-13 til 15/1-14. Nu skal jeg bare lige se det visum i min kærestes pas først!

Selvom jeg spørger meget, er det fordi jeg vil være sikker! Man må stadig kun være her 90 dage pr. 180 dage. Min kæreste kommer fra d. 26/6-10/7 = 15 dage. Hvis han så rejser ind i Danmark igen d. 20/12-13 og ud d. 4/1-14, hvordan regner vi så de dage? Påbegyndes en helt ny periode d. 26 december, selvom han allerede er i DK? Jeg ønsker blot at forstå det her. Tak.

Besvar