Det var da vildt!! hurra til sverige!

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
julie-yilmaz

Det var da vildt!! hurra til sverige!

Indlæg af julie-yilmaz » 09.02.2008 19:16:19

Mig og min mand fra Tyrkiet har lige oplevet noget helt fantastisk...!

Vi giftede os i tyrkeit i november måned. jeg flyttede til sverige i december. vi ville i januar måned søge om visum til min mand så han kunne komme til sverige og søge om opholdstilstand.
Jeg ringede til det svenske konsulat i istanbul for at høre hvordan vi skulle gøre og hvilke dokumenter, blanketter osv som skulle afleveres.
Jeg fortalte åbent om at han skulle herop på visum for at søge om opholdstilstand. (jeg har fået at vide, at de under ingen omstændigheder måtte få mistanke om at han skulle hertil for at søge om opholdstilstand, så derfor nævnede jeg ingen navne)
De sagde at jeg skulle faxe ham mit personbevis+personnummer, købskontrakt på lejlighed og vores ægteskabsattest. i blanketten skulle jeg kun nøjes med at skrive hvilken dag visummet skulle gælde fra og så ikke skrive hvornår det skulle gælde til. han skulle give kopi af sit pas+hans tyrkiske familieattest (nufus).
Han skulle så kunne få sit visum 5 dage efter.
Han tog på konsulatet torsdag d. 3 januar med tingene og vupti tirsdag d. 8 januar kom han tilbage til konsulatet og fik sit visum!!
Det var godt nok noget som jeg ikke vidste!!
Hvis det virkelig er så nemt, hvorfor er der så så mange som får afslag pga. man tror de tager længerevarigt ophold i sverige??

Min mand kom så til sverige d. 12 januar og vi var så på migrationsverket d. 17 og søgt om opholdskort (som det hedder nu- istedet for opholdstilstand)
Jeg ringede ugen efter for at høre hvor længe der ville gå, den flinke dame i røret sagde at der nok gik en 3 uger- måske 4, og så ville han kunne få en 5 års opholdstilladelse!!

Det hele er jo så nemt!!! :) :)

Ville lige fortælle denne lille historie... !

Mvh Julie

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.02.2008 10:05:34

Der er desværre lidt forskellig praksis og grader af hjælpsomhed på ambassaderne rundt omkring, så derfor er det ikke alle, som oplever det lige så nemt, som I har haft held til - men tillykke med det!

Fribo
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Fribo » 09.04.2008 23:19:01

Hej.
Mange gange tillykke med det!
Jeg har selv en kæreste fra Chile som gerne vil til DK til sommer, og vi føler os på stående fod ret faret vild i junglen af oplysninger på de forskellige websites osv.

Jeg vil bare høre om du tror det kun er så nemt når det handler om Sverige eller om det er muligt at gøre noget lignende for at komme ind i Danmark?!?

Mangler virkelig nogle konkrete ideer for at føle at der er en udvej og en fremtid...

Besvar