Registrering af indrejse

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jsg

Registrering af indrejse

Indlæg af Jsg » 05.01.2013 10:54:47

Min kæreste, som stadig er bosiddende i USA, og jeg, som bor her i dk, kom igår til at diskutere, hvor lang tid og hvordan vi bedst muligt kan bruge de halvfems visumfriedage både den ene og den anden vej.
Han stille bl.a. spørgsmål igår ved, hvem der overhovedet har registreret hans indrejse. Fra USA mellemlandede han på Island og der blev han spurgt, hvad han skulle. Blev han da registeret og det overføres til de danske myndigheder?
Når han så, efter at have brugt sine 90 dage inden for et halvt år, gerne vil tage hul på en ny 90 dages periode inden for det næste halve år, er der så nogle regler for hvor lang tid han skal have været "væk fra Danmark" og er der nogle tips?
På forhånd tak fordi I er her til at hjælpe.
Mvh Jeanne

soreng

Re: Registrering af indrejse

Indlæg af soreng » 05.01.2013 11:41:39

Jsg skrev:Han stille bl.a. spørgsmål igår ved, hvem der overhovedet har registreret hans indrejse. Fra USA mellemlandede han på Island og der blev han spurgt, hvad han skulle. Blev han da registeret og det overføres til de danske myndigheder?
Hans pas blev vel skannet da det blev kigget på. Det er ihvertifald normal procedure så vidt jeg ved, og det er også hvad jeg har oplevet når jeg har rejst. Der blev hans indrejse registreret.
Det overføres ikke "automatisk" til de danske myndigheder, da han jo har lov til at opholde sig i Schengen i 90 dage, og ingen egentlig blander sig i hvor i Schengen han har tænkt sig at opholde sig når først han er kommet ind. Det bliver registreret i SIS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Schengen_I ... ion_System

Det er mere sådan at de Danske myndigheder har adgang til at trække de informationer hvis de få brug for dem (i fald i f.eks søger om fs, og us vil undersøge om han har lovligt ophold).
Jsg skrev:Når han så, efter at have brugt sine 90 dage inden for et halvt år, gerne vil tage hul på en ny 90 dages periode inden for det næste halve år, er der så nogle regler for hvor lang tid han skal have været "væk fra Danmark" og er der nogle tips?
På forhånd tak fordi I er her til at hjælpe.
Mvh Jeanne
Det svarer du da vist langt hen af vejen selv på. ;-) Han må opholde sig i Schengen 90 dage per 6 måneder. Og Danmark er en del af Schengen. Så udløber hans 90 dage f.eks den 1. februar, må han indrejse Schengen igen den 2. maj, og dermed også Danmark.

DBS

Re: Registrering af indrejse

Indlæg af DBS » 05.01.2013 14:24:23

Det er stadig væk, den første indrejsedag, der bestemmer hvornår de 6 måneder starter, og dermed udløber.

I de 6 måneder kan man så bruge de 90 dage (flere indrejser)

Og bemærk, man kan altså godt lave et rimelig langt ophold (mere end 90 dage), hvis man tænker lidt kreativt.
Hvis man har et visum, der er gyldigt til flere indrejser i mindst 6 måneder, kan man indgive ansøgning om et nyt visum inden udløbet af det gældende visum. Hvis der gives nyt visum, så det ligger i forlængelse af det gældende visum, kan man indrejse på det første visum og udrejse på det andet visum, forudsat at betingelserne for begge visa, herunder reglen om maksimalt 90 dages sammenhængende ophold og højst 90 dages ophold pr. halvår i Schengenområdet, overholdes.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ng_tid.htm

mvh DBS

Besvar