Et godt råd søges..

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

C-MILLA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13.03.2012 20:08:56

Et godt råd søges..

Indlæg af C-MILLA » 15.10.2012 19:11:25

Hej til alle, som gider læse dette.
Har I et godt råd eller to er I mere end velkommne til at kommentere.
Jeg står i den uheldige situation, at min kæreste har fået afslag på et turist visum.
Grunden til at vi søgte er selvfølgelig, at han skal besøge mig, men endnu vigtigere at være med til sin søns fødsel. Jeg er sat med termin den 24/11..
Han er fra Tunesien og søgte via den finske ambassade.
Det korte og lange er så, at han fik afslag grundet de ikke mener han har stærk nok tilknytning til sit eget hjemland til, at vænne tilbage.
Er faktisk i dybt chock. Troede man ville være en lille smule human når det drejede sig om, at se sit biologiske barn.
Nå anyway han fik af vide fra ambassaden, at DK havde givet afslaget og behandlet sagen. Da jeg så ringer til udlændinge styr. får jeg af vide, at de slet ikke har været inde over sagen, og at det er den finske ambassade som har truffet afgørelsen. Sagen er blevet behandlet efter finske regler, og ikke danske og de er åbenbart en smule mere strenge end de danske. Gid man dog havde vidst det. Vi anker sagen, men det kommer der jo nok ikk det vilde ud af.
Vi har kendt hinanden et år og mødt hinanden 4 x pers.
Nogen der har prøvet noget lign. eller bare har et godt bud til hvad næste step er?
Udlændinge styr. råd var, at han søgte til et andet land med en dansk ambassade, for så ville den blive behandlet efter danske regler.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af skaanebo » 15.10.2012 19:21:06

Hvis I gifter jer, så har I nok en lidt bedre sag, end hvis I bare er kærester. Kærester har således ikke samme krav på at få visum som et par, der er gift med hinanden. Men du er jo næppe i stand til at rejse nogen steder lige i øjeblikket, så der er nok ikke andet for, end at føde barnet, og så kan I jo ses i hans land i stedet for.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2012 09:28:54

ÆUG har hørt en lignende historie fra andre med kærester fra netop Tunesien, så det synes rimeligt at konkludere, at den finske visumpraksis på det punkt er mere restriktiv end den danske. Og derfor er jeg helt enig i, at der næppe kommer noget ud af at klage. En klageinstans vil normalt være meget tilbagehol-dende med at gå ind og underkende et administrativt skøn med mindre det ligger klart uden for de rammer, der er forudsat, og det kan næppe antages at være tilfældet her.

I stedet kan din kæreste forsøge sig med at aflevere en ny ansøgning på den danske ambassade i Cairo eller et andet sted i nærheden af Tunesien. Så bliver ansøgningen behandlet efter danske regler, og selvom det vil trække ned, at han lige har fået afslag af et andet schengenland, er jeg ikke sikker på, at det vil blive tillagt afgørende vægt, når det angivne formål med den oprindelige ansøgning var at besøge Danmark.

Udlændingestyrelsen må således være klar over, at der er forskel på dansk og finsk praksis, og umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor det skulle komme jer til skade, at ansøgningen er blevet prøvet efter den finske praksis.

Man skal se repræsentationsaftalerne som en mulighed og ikke noget, man er tvunget til at benytte sig af. Man har altid lov til at rejse til det nærmeste land, hvor der ligger en dansk ambassade, hvis man ønsker sin ansøgning prøvet efter dansk praksis. Og med disse historier må det generelle råd nok være, at ægtefæller fra Tunesien kan søge på den finske ambassade i Tunis, hvorimod kærester må ulejlige sig til et land, hvor der ligger en dansk ambassade.

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af dotGusten » 16.10.2012 15:37:28

C-MILLA skrev: ... Jeg er sat med termin den 24/11..
...
Vi har kendt hinanden et år og mødt hinanden 4 x pers.
...
:roll: I kan vel ikke engang nå at blive gift, inden du nedkommer, for man må jo ikke flyve indenfor en måned inden fødslen. Lidt træls planlægning.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af fundiver199 » 17.10.2012 06:51:21

Ja og desværre er det heller ikke engang sikkert, at behandlingen af en ny visumansøgningen indleveret på en dansk ambassade kan nå at ske inden fødslen, da der må forventes en sagsbehandlingstid på et sted mellem 30 og 60 dage, når ansøgningen skal sendes til US for behandling.

Så selvom det er ærgerligt, må parret måske bare affinde sig med, at farmand nok ikke kommer til at deltage i barnets fødsel. Men hvis det er et højt prioriteret ønske, kunne de da gøre et forsøg og måske samtidig forsøge at smigre sig ind på ambassade og US og tigge og bede lidt om, hvorvidt de måske kunne give ansøgningen prioritet og hastebehandle den på bekostning af nogle ansøgninger, hvor det måske ikke er helt så afgørende, om folk må vente en uge mere eller mindre på svar.

C-MILLA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13.03.2012 20:08:56

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af C-MILLA » 17.10.2012 20:12:04

Tak for jeres input til denne sag..
Det er selvfølgelig virkelig ærgeligt, og en streg i regningen at vi ikke havde undersøgt lidt mere om behandling af sagen før han indgav den på den finske ambassade! Jeg troede faktisk de ville køre den under danske regler i og med, at det var Danmark han søgte til.
Det har også været irriterende i denne proces, at ingen i DK har kunne hjælpe med noget, da sagen ikke har været behandlet her.
Det mest komiske er, at vi havde talt om at blive gift i sommers, men vi aflyste det da jeg efter at have talt med udlændinge styrelsen fik af vide, at de som udganspunkt også gav visum til kærester fra Tunesien, og at et ægteskab ikke ville øge chancen. Så ville vi hellere vente og lære hinanden lidt bedre at kende, men alt dette er jo som sagt efter danske regler.
Er det ikke noget med, at der skal gå max 3 mdr. før man må søge visum igen efter man har søgt?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2012 07:02:46

Der er en regel om, at man højest må være i Schengen i 90 dage pr. 6 måneder, men ikke om hvornår man må søge om visum.

Hvis man lige har fået afslag på en ansøgning om visum til at besøge en kæreste i Danmark, vil man normalt også få afslag, hvis man kort tid senere søger om visum til at besøge en bror i Tyskland, da det vil lugte langt væk af, at man "shopper" mellem de forskellige ambassader og ikke har angivet det sande rejseformål.

Men som sagt kan jeg ikke se, hvorfor det skulle være et problem at søge om visum til det samme rejseformål - besøg af kæreste i Danmark - en gang til, og så blot få ansøgningen behandlet af en dansk ambassade.

Hele situationen er dog ret ny, da det først er for ganske nylig, at der er indgået repræsentationsaftaler med afslagskompetence til udenlandske ambassader. Så derfor gætter jeg bare på, hvordan US ville forholde sig til en ansøgning, da jeg ikke har kendskab til fortilfælde.

Jeres sagsforløb giver jo anledning til at betvivle, hvor hensigtsmæssigt det er for brugerne, at de udenlandske ambassader har fået afslagskompetence. Men alternativet ville være, at der slet ikke var nogen repræsentationsaftaler i Tunesien og en række andre lande. Sådan var situationen i en længere periode, hvilket også var til stor fustration for mange.

C-MILLA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13.03.2012 20:08:56

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af C-MILLA » 09.02.2013 18:43:50

Hej igen til alle som læser dette.

For at give en update på denne historie er det nu endt med, at min kæreste - endelig er kommet til DK.
Han tog chancen og rejste til Cairo og søgte endnu engang om visum til DK. Denne gang blev den så heldigvis behandlet efter danske regler, og han fik et ja.
Så selvom det har kostet ekstra penge mht flybillet og ophold i Cairo kan det godt betale sig!
Anyway han fik tildelt 3 uger fra ambassaden i Cairo, men vi valgte at prøve at søge om forlængelse af visum hos Udlændinge styrelsen så han ialt ville opholde sig i DK i de tilladte 90 dage. Til vores store glæde valgte Udlændinge styrelsen at give ham forlængelse.
Vi vil selvfølgelig udnytte den chance til at blive gift her i DK!
Nu kommer et nyt spørgsmål så. Hvis vi indgiver en ansøgning om fam. sammenføring før hans visum udløber kan min kæreste så få lov at blive i DK på processuelt ophold?
Grunden til jeg spørger er, at jeg bliver i tvivl fordi han jo så har opholdt sig schengen i 90 dage.
Min far har hørt fra Udlændinge styr at det var ikke sikkert han kunne det, og det kom an på hvilket type visum han havde, og at den ambassade som havde udstedt visummet skulle blandes ind i det. I mine ører lyder det mærkeligt!
Er der nogen som kender noget til dette?

Ellers fortsat god aften derude :)




Kender i noget til det?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af mh1 » 09.02.2013 20:22:59

Det normale er, at man får processuelt ophold.

Det lyder nu meget som om den, der har svaret din far har skudt i tågen, jeg har aldrig set nogen indlæg herinde fra nogen, som har skullet have noget fra ambassaden i forbindelse med processuelt ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

C-MILLA
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13.03.2012 20:08:56

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af C-MILLA » 12.02.2013 23:22:53

Tak for svar..
Er det mon rigtigt, at man skal søge senest 3 mdr. inden ens visum udløber for at få processuelt ophold eller er det endnu et rygte??

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af mh1 » 13.02.2013 07:39:58

Man skal søge mens man har lovligt ophold. Da et Schengen-visum er på 90 dage, skal man søge inden der er gået 90 dage efter at man rejste ind i Schengen.

Det er særdeles vigtigt at tælle rigtigt. Er der gået bare én dag over de 90, vil ansøgningen blive afvist, og man må rejse ud og søge fra hjemlandet. Det er derfor sikrest at søge en-to uger før visum udløber.

HUSK at der i reglen står en periode på 90 + 12-13 dage, fordi man får et 'spillerum' at bruge visum indenfor. I skal derfor tælle frem fra INDrejsedagen, ikke bare se på datoen for udløb.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af soreng » 13.02.2013 16:54:59

C-MILLA skrev:Tak for svar..
Er det mon rigtigt, at man skal søge senest 3 mdr. inden ens visum udløber for at få processuelt ophold eller er det endnu et rygte??
Rygte...Jeg tror at du skal til at overveje dine kilder. :-D
Man skal bare have lovligt ophold. Så må der gerne kun være een dag til personens visum udløber.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af DBS » 13.02.2013 17:32:23

Og husk nu at indrejsedagen tæller som en dag !

mvh DBS

Ella85
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.04.2016 19:02:55

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af Ella85 » 21.04.2016 20:54:36

Er her nogen der er online, og har tid og overskud til at besvare nogle spørgsmål? :cry:

Ella85
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.04.2016 19:02:55

Re: Et godt råd søges..

Indlæg af Ella85 » 21.04.2016 21:00:43

Jeg er dansk statsborger, men har en kæreste som har søgt asyl i Tyskland. Men han har desværre fået afslag. Det skal nævnes at han er flygtninge, dvs at han ikke ejer et pas. Dette betyder at vi ikke kan giftes i Tyskland. Hvordan kan jeg lovligvis bringe ham til Dk?

Besvar