Bank dokumentation

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sbj1002

Bank dokumentation

Indlæg af sbj1002 » 01.10.2012 18:40:04

I forbindelse med at min Jamaicanske kæreste skal til at søge visum for at besøge mig i Danmark fra januar til april har jeg netop modtaget denne mail fra det consulate hvor han skal søge. Heri står at følgende dokumenter skal medbringes:

*Copy of statement /payment charged in bank account

*Proof of accommodation (i.e., confirmed hotel reservation) if this is not with the host
Documentation of adequate means for the stay in Denmark in the applicants full name (original bank statement or letter from bank **) You must enclose this documentation even if expenses are covered by the host

De gør mig lidt nervøse i form af at begges vores kontoer er ret tomme! :l - Han har tømt sin konto for at købe forsikring, flybillet, visa etc,, Og jeg er netop hjemvendt efter 6 måneder i Afrika, så min konto er heller ikke at råbe hurra for.

Min månedlige indkomst er derimod (ifølge mig) rigelig høj (6000 kr efter mine regninger er betalt) til at kunne dække hans omkostninger i de tre måneder han er her (hvilket jeg har skrevet under på at jeg vil gøre). Men er dette mon nok? Eller kræver det en opsparing ved siden af også?
- Umiddelbart har jeg pt kun mulighed for at printe et kontoudtog ud som viser at der hver den første går så og så mange penge ind, og et kontoudtog der viser at der står 6000 kr nu efter alle mine regninger er betalt?!

Er der nogen der har nogle erfaringer og dermed ved om dette er tilstrækkelig. Eller har jeg god grund til mine bange anelser. :l

På forhånd tak :)

soreng

Re: Bank dokumentation

Indlæg af soreng » 02.10.2012 09:21:41

Vedlæg kopi af de seneste 3 måneders (eller så langt tilbage du kan, hvis du ikke har haft arbejdet så længe) lønsedler. De viser jo at du har penge til at holde ham i live med mad. Der er jo ikke nogle der forventer at du har 3 måneders madpenge sat til side til ham før han ankommer.
Det er altså meget normalt at man tjener de penge som man skal bruge i måneden før man bruger dem. :-)

sbj1002

Indlæg af sbj1002 » 02.10.2012 13:55:37

okii.. jeg håber du har ret,, for ja.. tænker umiddelbart også at det er de færreste som har de penge.. Frygtede bare at de ville have at jeg så ku dokumentere at jeg er i besiddelse af de 350 kr han jo egentlig skal have pr dag.. men det er jo et fuldstændigt sindsygt beløb. På Jamaica svarer det til en halv million det er der jo INGEN mennesker derovre der har at bruge på 3 måneder. Jeg har ikk engang 350 kr om dagen herhjemme altså!

Så jeg håber du har ret! Jeg må som du siger vedlægge mine lønsedler og så må jeg satse på at det er nok! :)

Tak for dit svar!

soreng

Indlæg af soreng » 02.10.2012 14:04:53

Nej hvis man skal have 350 kr per dag, er det jo selvfølgelige fordi at man som turist i en by jo oftest lever en del dyrere end dem der er bosiddende. De er f.eks de færreste turister der har et fyldt køleskab og et køkken hvor de selv kan lave mad, så der må påregnes at frokost er en slice pizza eller en sandwich til måske 40-50 kr, aftensmaden er et restaurant besøg til måske 200 kr, og så skal der jo også være plads til småtingene ind imellem.

Du kan jo have ham på kost for væsentligt mindre (et kg havregryn koster jo ikke meget, og kan snildt holde et par dage :-D ).

sbj1002

Indlæg af sbj1002 » 02.10.2012 14:22:41

Det er lige præcis det jeg tænker.. han er alligevel vant til kun at spise ris så det kan han da få lov at fortsætte med.. :P

Ej spøg til side. Det er mere fordi at jeg har haft skrevet til alverdens konsulater osv i denne forbindelse og de siger alle at MÅSKE kan beløbet (350 pr dag) blive reduceret hvis jeg skriver under, men de kunne ikke love at de ikke stadig krævede at han havde det for at han fik sit visum.. så ja.. det har selvfølgelig gjort mig lidt usikker!

soreng

Indlæg af soreng » 02.10.2012 14:38:08

Alverdens danske konsulater og ambassader har ikke bemyndigelse til at afvise en visumansøgning. Den "magt" ligger udelukkende hos udlændingeservice, så hvis de er i tvivl hos konsulatet, skal de sende ansøgningen til us, der så har mulighed for at afvise ansøgningen.

Men hvis du tilkendegiver at du vil stå for alle udgifter for ham, så har han jo ikke behov for at bevise at han er i besiddelse af penge til at klare sig mens han er i danmark.

Besvar