Visum og flybillet?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Musen12

Visum og flybillet?

Indlæg af Musen12 » 08.09.2012 09:33:16

Min kæreste fra Uganda og jeg prøver at ansøge om visum til oktober... Han indleverede sin ansøgning den 22. august, og der er jo normalt 30 dages behandlingstid.. jeg kan se at flybilletterne på den eksakte dato vi oplyste allerede er ved at være udsolgt... ved i om det er muligt at ændre den oplyste afrejsedato nogle dage frem eller tilbage..??

Har I ellers nogle fifs til, hvordan man kan skynde lidt på dem.. sagen er nået til udenrigsstyrelsen hvor de har anvendt min invitation..?

fundiver199

Re: Visum og flybillet?

Indlæg af fundiver199 » 08.09.2012 09:41:56

Visum til Schengen har altid en gyldighedperiode, som er 14 dage længere end det altid dage, visum gælder til. Så dermed har man mulighed for at forskyde sin rejse med op til 14 dage uden at korte den af.

Som eksempel vil man få et visum, som gælder til 30 dages ophold i perioden 1. oktober til 13. november, hvis man har angivet ud- og hjemrejsedatoen i ansøgningen til at være 1. oktober og 30. oktober. Og dermed kan man så vælge alternativt at rejse 30 dage f.eks. fra 15. oktober til 13. november eller fra 10. oktober til 8. november.

Hvis man søger visum til mindre end 90 dage, kan man sikre sig selv yderligere fleksibilitet ved at søge om flere dage, end man egentlig forventer at benytte. Så der er ingen grund til at "spare" på det antal dage, man søger om, med mindre det er nødvendigt af hensyn til ansøgningens troværdighed. Her mener jeg f.eks., at hvis man oplyser, at man skal tilbage til hjemlandet for at starte på et nyt semester 1. september, så ser det noget mærkeligt ud at søge visum til perioden 1. august til og med 29 oktober.

Besvar