Visum til england

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Visum til england

Indlæg af Dalajne » 29.08.2012 11:14:04

Det er sådan at min mand og jeg skulle til London her i sidste weekend, men han måtte blive hjemme, da de nægtede ham indrejse i England, da han ikke havde visum. Min mand har opholdstilladelse i DK via EU reglerne.

Men jeg havde forstået sådan på det jeg har læst, at så længe han har OT i DK igennem EU, så skulle han ikke have visum. Er der nogen der kan Be/afkræfte dette?

Mvh Line

resser
Geografisk sted: København

Re: Visum til england

Indlæg af resser » 29.08.2012 11:38:19

England er ikke med i Schengen, derfor skal man som udlænding uden dansk pas og ikke dansk statsborger, søge visum til England.
Det er en formalitet man søger på nettet hos den engelske ambassade i København, det er ikke kompliceret.
Det skyldes at England har haft kolonier og derfor selv vil bestemme hvem der kan komme ind i landet og England vil ikke rette sig efter EUROPAs udlændingeregler.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.08.2012 12:23:05

Problemet har været oppe at vende adskillige gange her på forum. Det må tilrådes, at man går ind på de enkelte (OGSÅ EU) landes ambassaders hjemmesider og tjekker, hvem de lukker ind uden visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.08.2012 13:51:43

Som det har været omtalt i forum mange gange, så overholder hverken UK eller Irland reglerne i EU´s opholdsdirektiv på dette punkt. Så i teorien skal Dalejnes mand ikke bruge et visum, hvis han ledsager hende på en rejse til UK eller Irland, men i praksis skal han.

Dalejne og manden kan vælge at klage over forholdet til EU-kommissionen, eller indbringe det for de britiske domstole. Men realistisk set hører sagen jo hjemme i en bagatel-afdeling, hvor man virkelig skal være principrytter for at bruge så meget tid og energi på den.

Det er betydeligt nemmere, hurtigere og billigere bare at acceptere tingenes tilstand og søge om de visa, de to lande kræver, selvom de i princippet ikke har lov til det.

Og realistisk set skal man nok ikke forvente, at EU-kommissionen vil være særlig jublende over at få en sag som denne på sit bord. Der er ligesom nogle lidt mere alvorlige problemer i EU pt., som må formodes at stå højere oppe på prioriteringslisten end at vride armen om på to medlemslande for at få dem til at slække på nogle visumkrav.

Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Indlæg af Dalajne » 29.08.2012 20:46:04

fundiver199 skrev:Som det har været omtalt i forum mange gange, så overholder hverken UK eller Irland reglerne i EU´s opholdsdirektiv på dette punkt. Så i teorien skal Dalejnes mand ikke bruge et visum, hvis han ledsager hende på en rejse til UK eller Irland, men i praksis skal han.

Dalejne og manden kan vælge at klage over forholdet til EU-kommissionen, eller indbringe det for de britiske domstole. Men realistisk set hører sagen jo hjemme i en bagatel-afdeling, hvor man virkelig skal være principrytter for at bruge så meget tid og energi på den.

Det er betydeligt nemmere, hurtigere og billigere bare at acceptere tingenes tilstand og søge om de visa, de to lande kræver, selvom de i princippet ikke har lov til det.

Og realistisk set skal man nok ikke forvente, at EU-kommissionen vil være særlig jublende over at få en sag som denne på sit bord. Der er ligesom nogle lidt mere alvorlige problemer i EU pt., som må formodes at stå højere oppe på prioriteringslisten end at vride armen om på to medlemslande for at få dem til at slække på nogle visumkrav.

Jeg havde også forstået det på den måde, som du selv skriver. Derfor havde vi bestilt billetter til London, hotel, transfer osv. Og på det har vi brugt masser af penge.
Da vi så kommer til Billund lufthavn, fortæller manden os, ham der skal tjekke os ind, at min mand ikke kan komme med, da han ikke har visum, vi prøver at forklare ham situationen og hvordan landet det ligger, men han er ligeglad og siger at det ikke passer.

Jeg er udemærket godt klar over at det er et lille problem og bagateller for dem, men jeg mener af princip at vi burde klage, jeg måtte selv tage afsted med vores søn og resten af familien, imens min mand måtte tage hjem igen. Vi har alt i alt betalt 4000kr for hans rejse og de røg så ud af vinduet. Mener du stadig ikke at man burde klage?

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 30.08.2012 20:11:54

Selvfølgelig kan man sige at man selv må tjekke risikoen ved ikke at have fået et visum til England før man rejser på ferie dertil. Men jeg synes nu også at det er møj irriterende at skulle have visum til et Europæisk naboland, især da jeg har en datter som bor i London, og som min kinesiske hustru og jeg ikke bare begge to kan besøge uden videre, og parodien for os er ikke kun det, idet min svigersøn er Nigeria statsborger med ophold i England, og han skal også have visum til Danmark, hver gang de skal besøge os, da England ikke er med i Schengen. :?

Besvar