Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
aay
Hej
Jeg er i gang med at søge visum til min kone, der bor i Libanon.
Tror egentligt jeg har det meste på plads, jeg er bare begyndt at gruble over en ting som måske kan hindre at visumet blivet udstedt. Det er sådan at jeg har været gift før i Libanon med en anden kvinde(har ikke været registret som gift i dk). Det ægteskab holdte ikke og vi blev så skilt. Jeg har et stykke papir fra præsten at vi er skilt, men da tingene er lidt mere komplekse hernede er det endnu ikke blevet stadfæstet (hvis man kan kalde det det) i retten.
Umiddelbart tænker jeg at det vil være et problem for udstedelse af visumet at JEG som dansk stats borger står registret i LIBANON men ikke i DK som gift med 2.
What to do?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Hvis det udtrykkeligt fremgår af dine papirer fra Libanon, at du juridisk set har to hustruer, så tror jeg du får svært ved at få besøg af den, du senest har giftet dig med. De danske myndigheder vil slet og ret ikke anse hende for at være din hustru.
Du har jo så også begået den fejl ikke at registrere dit første ægteskab i DK, og det har du faktisk haft pligt til at gøre i flg. loven. Hvis du havde sørget for det, så kunne du være sluppet ud af klemmen ved at søge om skilsmisse i DK, og så efterfølgende enten få den anerkendt i Libanon, og/eller få den kirkelige skilsmisse. Under alle omstændigheder ville du så have haft dansk dokumentation for at du kunne gifte dig igen.
Før du prøver at få din hustru på besøg, bør du sørge for at få din skilsmisse registreret i Libanon, og du bør sørge for at få legaliseret dine skilsmissepapirer. Måske vil det være klogt at lade lidt tid gå mellem at du får dette gjort, og du indleverer din nyeste vielsesattest til legalisering.
mh
Rådgiver for ÆUG