Visum og ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Temzen

Re: Visum og ægteskab

Indlæg af Temzen » 14.10.2013 21:15:06

Forstår det ikke helt.

Man kunne jo sagtens tage en reel rejse til Tyskland for at mødes med nogle venner der.

Hvis man så på et tidspunkt i løbet af rejsen besluttede sig for at tage til Danmark og få familiesammenføring, så er det vel ikke noget man behøvede at vide på forhånd.

På samme måde skal jeg vel ikke nævne noget om familiesammenføring når vi søger om visum til hende, selvom det reelt er derfor hun vi ansøger?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.10.2013 22:29:07

Det korte af det lange er: for at hun kan få visum til Tyskland, skal du bo i Tyskland.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2013 07:23:46

Nej man skal ikke skrive i en visumansøgning, at man har tænkt sig at søge om familiesammenføring. Den information skal man holde for sig selv. Men omvendt skal man ikke give falsk information som f.eks. at det primære formål med rejsen er at besøge en eller anden "ven" i Tyskland, når det ikke er tilfældet.

Og schengenvisum giver jo netop mulighed for at foretage en smuttur til Tyskland og besøge vennen der, det kræver da ikke, at ansøgningen er blevet behandlet af en tysk repræsentation.

Så drop nu alle de ideer om humbug og snyd og søg visum til det land, som rejsen går til, nemlig Danmark. Det er både det nemmeste og formentlig også det hurtigste, når det kommer til stykket. Og kravet om at tegne en rejsesygeforsikring samt ansøgningsgebyret overlever I nok.

Temzen

Indlæg af Temzen » 15.10.2013 15:35:23

Har intet problem med rejseforsikring og gebyr. Kun at skulle opholde sig i op til 60 dage i Georgien kan anses for problematisk.

Forstår ikke helt tonen da jeg på ingen måde havde udtrykt nogle planer om at gøre noget specifikt, havde blot spurgt om hvordan reglerne er på området, så vi kan træffe den mest optimale beslutning for os.
Synes ikke man kan bebrejde mig for at undersøge alle muligheder. Estlands ambassade har udtrykt forbehold overfor at behandle visum ansøgingen, da den normalt skal gøres i landet man er boende i. Jeg gjorde dem opmærksom på reglerne omkring at man skal kunne retfærdiggøre hvorfor vi ikke ansøger i Malaysia, men de ville ikke udtale sig yderligere omkring (da jeg selvfølgelig selv mener der er god grund til ikke at tage hele vejen tilbage til Malaysia efter giftemålet er opnået).
Hvis det skulle hænde at de ikke vil tage imod ansøgningen regner jeg med at prøve den danske ambassade i tyrkiet.
Der vil altid være usikkerhed involveret, og når først hun er rejst fra sin familie kan hun aldrig vende tilbage, så prøver blot at skabe overblik over forskellige hypotetiske situationer så vi er godt forberedt.

Det er selvfølgelig frivilligt om i vil hjælpe, og jeg værdsætter meget alle de svar jeg har fundet herinde, så tak for hjælpen, ønsker ikke at komme nogen til ubelejlighed.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2013 16:18:02

Der er ikke nogen regel i schengenkodeksen om, at en visumansøgning nødvendigvis skal afleveres i det land, hvor man er bosat. Men det er noget, der hersker meget forvirring om på ambassaderne rundt omkring.

I 2009 skrev Udenrigsministeriet faktisk et brev til alle de danske ambassader, fordi et ÆUG-medlem havde påpeget, at flere af ambassaderne vildledte ansøgerne om netop det spørgsmål både på deres hjemmesider og ved personlig henvendelse.

Så ja I kan sagtens risikere, at ansøgningen bliver sendt videre til US for nærmere undersøgelse, netop fordi den er så usædvanlig, og at sagsbehandlingen derfor kommer til at tage et sted mellem 15 og 60 dage.

Og noget lignende ville givetvis ske, hvis hun søgte visum til Tyskland, uanset hvor mange gange I så messede "EU-regler". I visumhåndbogen står der, at en ansøgning, som er omfattet af de særlige EU-regler, kun må tage mere end 14 dage at behandle "i helt særlige tilfælde". Men et sådant "helt særligt tilfælde" eksisterer jo netop i jeres sag. Så derfor ville Tyskland også - uden at krænke nogen som helst regler eller henstillinger - kunne være op til 60 dage om at behandle ansøgningen.

Desuden overholdes EU´s regler langt fra altid af medlemslandene. Det må også kun tage 6 måneder at udstede opholdskort, men i Sverige tager det pt. op til 12 måneder. Og Tyskland er bestemt ingen "duks" med hensyn til at bøje sig i støvet og følge alle EU´s regler til punkt og prikke. Snarere tværtimod.

Mht. "tonen", så skyldes den nok, at du for mig at se bliver ved med at væve rundt i noget, der grundlæggende er en meget dårlig ide, selvom du har fået dette at vide i indlæg efter indlæg efter indlæg. Og så kan man godt blive lidt træt og tænke "kan vi nu ikke bare få den lukket og komme videre?". Eller "hvor meget tid skal der bruges på det her?"

For vi prøver faktisk på at hjælpe jer. Det må du ikke være i tvivl om.

luh

Indlæg af luh » 20.11.2013 12:22:57

Hej alle,

Jeg står i en lidt speciel situation. Jeg har inviteret min Russiske kone til DK på turistvisum d. 14/11. Det er min hensigt at hun og hendes søn på 12 skal komme på besøg fra 19/12-2013 til 19/2-2014. I denne forbindelse har vi søgt online, og hun har været i Moskva og indlevere de nødvendige papirer.

I forvejen har vi været sammen mange gange på ferier, fra vi mødtes i 2007, og hun har været 3 gange i DK, sidste gang i julen 2011.

Jeg har siden 2010 boet uden for Danmark uden nogen adresse i DK, og har arbejdet rundt i Europa, først i Norge, derefter Schweiz, og nu i Tjekkiet. Under mit ophold i Norge, som gik fra oktober 2010 til medio 2012, fik jeg - efter at hun havde fået bevilliget visum til DK for perioden 22/12/2011 til 20/01/2012 - tilbud om, at min daværende kontrakt kunne ændres til en fast stilling. Jeg accepterede, og vi blev ved samme lejlighed enige om at forsøge at søge om familiesammenføring i Norge. Vi indgav ansøgningen til de norske myndigheder den 17/01/2012, og i denne forbindelse fik hun at vide, at hun skulle forblive i Norge under behandlingsprocessen, selvom visumperioden så ville blive overskredet. Det gjorde hun, og fik ved samme lejlighed en bekræftelse fra myndighederne at hun opholdt sig i Norge på lovlig vis.

Imidlertid skete der nogen tid senere det uheldige og helt uventede, at det firma, jeg var ansat i, foretog nogle drastiske ændringer i deres organisationsstruktur, hvilket medførte, at den type stilling, som jeg havde, sammen med en række andre, blev nedlagt, så jeg således måtte søge nyt arbejde. Det lykkedes mig ikke tilstrækkeligt hurtigt at finde job i Norge, så jeg fandt en kontrakt i Schweiz. Dette medførte så, at jeg måtte forlade Norge, og det samme måtte hun naturligvis, hvilket så medførte, at ansøgningsprocessen stoppede.

Nu hvor vi har søgt visum til hende for perioden nævnt ovenfor, er hendes ansøgning jo blevet overgivet til US, grundet den overskridelse, som forekom i 2012. Jeg har i denne forbindelse sendt en forklaring med, hvor jeg forsøger at beskrive forholdene omkring situationen, samt grunden til overskridelsen.

Det er ikke vores mening at søge om fs på nuværende tidspunkt, da jeg p.t. kun har en kontrakt, og ingen fast stilling, så vi er kun interesserede i den visum periode, vi har søgt om. Hensigten er, at første del skal tilbringes i Danmark, og anden del i Tjekkiet, hvor jeg arbejder.

Hvor store er chancerne for at hun får bevilliget visum? Jeg er meget i tvivl.

På forhånd tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.11.2013 15:14:56

Da du bor i et andet EU-land end Danmark, kommer visumansøgningen under de særlige EU-regler om retten til fri bevægelighed. Visum må derfor kun nægtes, hvis din kone udgør en risiko for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.

luh

Indlæg af luh » 20.11.2013 15:22:58

Hej fundiver199,

Tusind tak for den oplysning - det virker jo opmuntrende. Så vi må jo håbe, at de når at svare inden jul... :wink:

Tak endnu en gang.

Venlig hilsen

Temzen

Indlæg af Temzen » 11.12.2013 15:12:31

Så nu er vi ankommet til Georgien og er blevet gift.

Desværre oplever vi at den Estiske ambassade har været modvillige i forhold til at tage imod visa ansøgningen når den er foretaget ud fra min kones opholdelsesland.

Selvom der er gode argumenter for ikke at gøre det der, da det ville betyde vi skulle tage fra Malaysia til Georgien for at blive gift, og så tilbage til Malaysia for at ansøge om visa, og så tilbage til Europa igen når vi er blevet godkendt.

Jeg argumenterede for dette og fik en tid hos ambassade, men de har generelt ikke været særlige venlige eller behjælpelige.

på nyidanmark står der "You must normally submit your application in your country of residence. You can submit it in another country if you are there legally and there is a valid reason for not submitting the application in your country of residence."

en vallid reason kan jo fortolkes forskelligt.

Overvejer om det er bedre at tage til Istanbul og ansøge der hos den danske general konsul? Eller ambassade i Ankara. Hvad tænker i?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.12.2013 15:22:50

I Tyrkiet kan du alligevel ikke søge visum på ambassaden eller konsulatet, der skal du til et visumansøgningskontor og jeg er temmelig sikker på at de IKKE vil være mere samarbejdsvillige end ambassaden i Georgien.

Du kan ikke få lov at komme med ind på ansøgningskontoret, medmindre din ægtefælle ikke taler engelsk eller tyrkisk, og der er ingen danskere ansat.

Se: http://www.denmarkvac-tr.com/English/
mh
Rådgiver for ÆUG

Temzen

Indlæg af Temzen » 11.12.2013 15:39:20

Der står dog et sted hvor jeg har læst at når en ansøgning bliver varetaget af et andet Schengen land, så er det deres regler/procedure der er gældende og ikke de danske.

Hende på ambassade siger dog at "Schengen reglerne siger at ansøgningen skal afleveres i opholdslandet"

Edit: Forsvandt der lige et indlæg? :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2013 15:45:48

Måske dette eksempel fra side 25 i visumhåndbogen kan hjælpe med tolkningen:

http://www.nyidanmark.dk/bibliotek/publ ... ndbook.pdf

"Example: A Russian businessman from Novorossiysk (Russia) has travelled to Moscow (Russia) for a trade fair. There he meets a Greek business person who invites him to come to Athens (Greece) straight away in order to establish a contract for a future business relationship. The Russian businessman wishes to apply for a visa at the Greek consulate in Moscow because the approximate travel/road distance between Moscow and Novorossiysk is around 1500 km.

The Greek consulate in Moscow should deal with the application because it would be excessive to require the person concerned to return to his city of residence to apply for the visa."

Hvis en rejse på 1.500 km er "excessive", så må en rejse på 8.000 km vel også være det.

Mig bekendt har EU også et mål om at begrænse CO2-udslippet. Og her bidrager det da ikke positivt at sende folk ud på i alt 16.000 km flyrejse frem og tilbage, alene for at en visumansøgning kan blive behandlet på den ene ambassade frem for den anden.......

Temzen

Indlæg af Temzen » 15.12.2013 11:45:08

Komisk nok tror kvinden på Ambassaden at eksemplet der er givet fra visa håndbogen kun gælder rusland.

Nu må vi se når vi tager derind imorgen...

Temzen

Indlæg af Temzen » 23.12.2013 20:42:00

Skrev til consulen i Istanbul. Han var meget behjælpelig og sagde at vi sagtens kunne ansøge der.

Desværre havde vi allerede søgt hos den estiske ambassade. Det var en meget ubehagelig oplevelse, min kone blev spontant mistænkeligtgjort uden hun blev stillet nogle spørgsmål.

De gjorde det med det samme klart at sagen ville blive sendt til Danmark.
Dvs ifølge Udlændingestyrelsen at sagen tager 30-60 dage når den endelig ankommer til dem. Lige nu er sagen ifølge den estiske ambassade hos noget Eu kontrol fordi min kone er fra Irak.

Det er meget hårdt psykisk at vente i Georgien.

Ville ønske vi havde søgt i Tyrkiet måske var der en chance for at den ikke blev sendt til Danmark. Ville det være hurtigere at flytte til Sverige? Det er nok ikke muligt uden at forlade min kone, hvilket ikke er en mulighed.

Noget andet er at den estiske ambassade gav mig et link til at udfylde en online invitation, men den kan de ikke bruge i udlændinge styrelsen når man søger hos en udenlandsk ambassade. Gav dem også en fysisk invitation. Men den var ikke underskrevet. Håber de kan finde en løsning på det problem?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.12.2013 21:28:50

Din kone skal jo have et visum, uanset. Mon ikke det bedste er at vente og se? Ofte går det altså ikke så slemt, som man forestiller sig, hvis blot man har sørget for at aflevere alt det, der forlanges.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar