Visum og ægteskab
Re: Visum og ægteskab
Hvis du er parat til at flytte til Sverige, behøver I jo slet ikke at gifte jer først. Så kan din kæreste få opholdstilladelse, og så kan I sidenhen gifte jer, hvor I nu ønsker det, men det er ikke et krav for at få opholdstilladelse i Sverige.
Ja, men der kan vi ikke få proceduelt ophold imens ansøgningen kører. Og det tager lang tid derovre.
Da hendes situation hele tiden udvikler sig og er meget ustabil, så har jeg brug for at kunne have en løsning der er mere kort sigtet.
Men det har jeg også hvis nødvendigt, pga. reglerne i Georgien.
Da hendes situation hele tiden udvikler sig og er meget ustabil, så har jeg brug for at kunne have en løsning der er mere kort sigtet.
Men det har jeg også hvis nødvendigt, pga. reglerne i Georgien.
Nej, men hun kan jo komme til Sverige på visum. Derefter kan I gifte jer. Og så kan I søge efter EU-regler, så har hun alle rettigheder med det samme i Sverige.
Om ikke andet, vil jeg altid gerne have en her-og-nu plan klar.
Men det er godt at vide at der er muligheder.
Hvis vi bliver gift i Georgien, ville det eventuelt ikke være nemmere at ansøge om visa til Tyskland, hvilket skal gives med det samme i henhold til Directive 2004/38/EC:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:EN:PDF
"Entry / visa
EU-citizens have the right to enter Germany without a visa and reside here without any further pre-requisitions. Furthermore, they have the right to search for a job for 6 months. Family members, who are accompanying them and have a non-EU citizenship only, have to apply for a visa but the visa has to be issued immediately (even directly at the border) free of cost. A violation of this duty to have a visa may not result in a denial of further residence, according to the European Court of Justice, if the right of freedom of movement is existent."
http://www.integration-in-bonn.de/en/re ... mbers.html
Det giver ikke teknisk set adgang til Danmark, men ville de af den grund afvise os hvis vi kørte fra Tyskland til Danmark, og søgte om familie sammenføring?
Er bange for usikkerhederne ved at søge om visa ved Estlands Ambassade, hvis de sender ansøgningen til US, kan det jo tage ret lang tid inden visaet bliver godkendt, og så skal vi vente i Georgien i den tid.
Men det er godt at vide at der er muligheder.
Hvis vi bliver gift i Georgien, ville det eventuelt ikke være nemmere at ansøge om visa til Tyskland, hvilket skal gives med det samme i henhold til Directive 2004/38/EC:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:EN:PDF
"Entry / visa
EU-citizens have the right to enter Germany without a visa and reside here without any further pre-requisitions. Furthermore, they have the right to search for a job for 6 months. Family members, who are accompanying them and have a non-EU citizenship only, have to apply for a visa but the visa has to be issued immediately (even directly at the border) free of cost. A violation of this duty to have a visa may not result in a denial of further residence, according to the European Court of Justice, if the right of freedom of movement is existent."
http://www.integration-in-bonn.de/en/re ... mbers.html
Det giver ikke teknisk set adgang til Danmark, men ville de af den grund afvise os hvis vi kørte fra Tyskland til Danmark, og søgte om familie sammenføring?
Er bange for usikkerhederne ved at søge om visa ved Estlands Ambassade, hvis de sender ansøgningen til US, kan det jo tage ret lang tid inden visaet bliver godkendt, og så skal vi vente i Georgien i den tid.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du skal BO i Tyskland, for at din ægtefælle kan få visum efter EU-reglerne til at komme til Tyskland.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Sådan havde jeg også hele tiden forstået det.
Men så læste jeg blandt andet her:
http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... eu-family/
Hvor det kun handler om at rejse. Bl.a. den case der er beskrevet, hvor de bor uden for EU.
Det samme står der her: http://www.vm.ee/?q=en/node/6467
At hvis man rejser sammen med sit familie medlem så kan man få visa. Ingen af stederne står der noget om at man skal være bosat, er det nye regler eller?
Dette citat går også igen på første nævnte link og på euronews:
Men så læste jeg blandt andet her:
http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... eu-family/
Hvor det kun handler om at rejse. Bl.a. den case der er beskrevet, hvor de bor uden for EU.
ogSample story
Marriage certificate enough to get a visa
Thomas is Irish and lives in Belarus with his wife Delia, a Belarusian national. When they wanted to visit Thomas's mother, now living in Spain, they applied for an entry visa for Delia.
She included their marriage certificate in the application, but the Spanish authorities also asked for proof of hotel accommodation in Spain and sickness insurance before they would issue the visa.
However, when Delia pointed out that no such additional documents were required under EU law, the Spanish authorities apologised for their mistake and immediately issued her entry visa.
Det samme står der her: http://www.vm.ee/?q=en/node/6467
At hvis man rejser sammen med sit familie medlem så kan man få visa. Ingen af stederne står der noget om at man skal være bosat, er det nye regler eller?
Dette citat går også igen på første nævnte link og på euronews:
“Even if your wife arrives at the border without an entry visa, the border authorities should give her the opportunity to prove by whatever means she can that she is your relative. If she manages to prove it, she should be issued with an entry visa on the spot.”
Somme tider har man en ret i teorien, men ikke i praksis. Fx burde man jo så også på samme vis kunne rejse til Storbritannien og Irland med sin ægtefælle, men det kan man bare ikke, da Storbritannien og Irland vælger ikke at overholde EU's lovgivning og kræver visum!
Det gør det jo lidt kompliceret.
Og ja der står:
Ville være rart at vide hvilke lande der overholder reglerne i så fald.
Og ja der står:
http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... eu-family/Be aware that some countries may fail to apply EU law correctly and your non-EU family members may be denied some of their rights, as described here.
Ville være rart at vide hvilke lande der overholder reglerne i så fald.
-
fundiver199
Ja hvis du bor i Hviderusland og har en onkel i Spanien, så kan din kone få et schengenvisum til Spanien, så I kan besøge ham sammen. Men når du bor i Danmark, er det naturligvis Danmark, der skal udstede visum til hende. For visum skal jo søges til det land, der er det primære mål for rejsen.
Få nu bare søgt om det visum til Danmark. Det er hverken svært eller farligt
Få nu bare søgt om det visum til Danmark. Det er hverken svært eller farligt
Den primære destination kunne nu sagtens være Tyskland, da vi ikke behøver lang tid I Danmark, for at søge om familiesammenføring der.
I forhold til om det er svært eller farligt kan jeg se her at det kan tage op til 60 dage i værste tilfælde.
viewtopic.php?f=4&t=12697
Det er pænt lang tid at være "fanget" i Georgien. Så derfor kigger jeg på alternative muligheder, iøvrigt er det jo så Estlands Ambassade der skal behandle sagen.
Jeg kan ikke umiddelbart se at det skulle være et problem at Estland tager sig af ansøgningen, da de godkender cirka lige så mange visa i Georgien some alle andre ambassader der, i følge EU statistik. Men der er vel nok en god mulighed for at de sender ansøgningen videre til Danmark fordi hun er fra Irak.
Går ud fra at Estlands ambassade ikke er en af disse "nogle steder" nævnt her:
I forhold til om det er svært eller farligt kan jeg se her at det kan tage op til 60 dage i værste tilfælde.
viewtopic.php?f=4&t=12697
Det er pænt lang tid at være "fanget" i Georgien. Så derfor kigger jeg på alternative muligheder, iøvrigt er det jo så Estlands Ambassade der skal behandle sagen.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ftaler.htmNår en visumansøger indleverer sin ansøgning ved en udenlandsk repræsentation, der behandler visumsager på Danmarks vegne, vil repræsentationen tage stilling til, om der umiddelbart kan gives visum efter landets egne regler.
Jeg kan ikke umiddelbart se at det skulle være et problem at Estland tager sig af ansøgningen, da de godkender cirka lige så mange visa i Georgien some alle andre ambassader der, i følge EU statistik. Men der er vel nok en god mulighed for at de sender ansøgningen videre til Danmark fordi hun er fra Irak.
Går ud fra at Estlands ambassade ikke er en af disse "nogle steder" nævnt her:
Anyways, det er selvfølgelig ikke sådan at vi ikke kan overleve 2 måneder i Georgien. Det var bare hvis EU reglerne blev levet op til, og er som jeg har forstået dem, så burde man jo hurtigere kunne få sagen behandlet, og komme til et 3. land, om man bor der eller ej, ifølge de første links fra EU, og så ville det selvfølgelig være rart at tage den hurtige løsning, så vi kan starte det næste vente-forløb på ansøgningen om familiesammenføring.Nogle steder, hvor Danmark har repræsentationsaftaler, kan de udenlandske repræsentationer give afslag på udstedelse af visum, uden at sagen forelægges for Udlændingestyrelsen. Disse ansøgninger behandles efter disse landes regler. Hvis en ansøger vil klage over afslag på visum, skal der klages til disse landes myndigheder, som afgør klagesagen. Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet er ikke involveret i disse sager.
-
fundiver199
Har man en vært, man skal besøge, så er det det land, værten bor i på ansøgningstidspunktet, der skal behandle visumansøgningen. Og det gælder uanset hvilke diffuse og udokumenterbare planer man så end måtte have om at rejse rundt her og der i Schengen efter sin ankomst.
Så nej din kone kan aldrig nogen sinde komme under EU-reglerne, hvis du bor i Danmark på det tidspunkt, hvor hun søger visum til schengenområdet. Hvis du ønsker, at ansøgningen skal behandles efter EU-reglerne, så må du flytte ud af Danmark, før hun søger visum.
Og der er da ingen, der tvinger dig til at blive i Georgien, til hun har fået sit visum. Du kan da bare rejse i forvejen, og så kan hun følge efter, når hun har fået visum. Uanset om det så tager 14 dage eller 60 dage.
Så nej din kone kan aldrig nogen sinde komme under EU-reglerne, hvis du bor i Danmark på det tidspunkt, hvor hun søger visum til schengenområdet. Hvis du ønsker, at ansøgningen skal behandles efter EU-reglerne, så må du flytte ud af Danmark, før hun søger visum.
Og der er da ingen, der tvinger dig til at blive i Georgien, til hun har fået sit visum. Du kan da bare rejse i forvejen, og så kan hun følge efter, når hun har fået visum. Uanset om det så tager 14 dage eller 60 dage.
EU nævner dog ikke noget med værtsskab, blot at hun rejser sammen med mig. Men regner med at de enkelte lande nok vil fokusere på det alligevel.
Har nu ikke tænkt mig at efterlade hende alene i Georgien. Ved godt dette er ved at være en gammel sag, men hun bor jo normalt i Malaysia.
Mange tak for svarene
Har nu ikke tænkt mig at efterlade hende alene i Georgien. Ved godt dette er ved at være en gammel sag, men hun bor jo normalt i Malaysia.
Mange tak for svarene
-
fundiver199
At søge FS i Danmark, medens man er her på et visum, som er udstedt af et andet schengenland, er det samme som at melde sig selv til myndighederne for at have afgivet falske oplysninger i sin visumansøgning omkring rejsens formål. Og der er faktisk folk, der er kommet galt afsted med det.Temzen skrev:Den primære destination kunne nu sagtens være Tyskland, da vi ikke behøver lang tid I Danmark, for at søge om familiesammenføring der.
Tyskland kan KUN være det rette schengenland til at behandle ansøgningen, hvis I rejser direkte til Tyskland og herefter slår jer ned i Tyskland med henblik på bosætning.
Mange tak for oplysningen.
Selvom det ikke virker som nødvendigt at oplyse rejsens formål ifølge eu reglerne, hvis de skal give visa ved grænsen bare der kan bevises en familie relation, som det står skrevet.
Men sådan fungere det nok næppe i praksis.
Selvom det ikke virker som nødvendigt at oplyse rejsens formål ifølge eu reglerne, hvis de skal give visa ved grænsen bare der kan bevises en familie relation, som det står skrevet.
Men sådan fungere det nok næppe i praksis.
-
fundiver199
Det skal ikke bare dokumenteres, at din kone er din kone. Det skal også dokumenteres, at hun ledsager dig, når du rejser til et andet EU-land end Danmark. Og det gør hun jo ikke, da hovedformålet med rejsen er at slutte sig til dig i Danmark, hvor du er bosat.