Skal min mand vedlægge kopi af flybillet når han søger visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Joy

Re: Skal min mand vedlægge kopi af flybillet når han søger visum

Indlæg af Joy » 19.10.2009 22:19:19

Ok, det dejlig at have dette her forum, uden det her forum vil jeg nok være lost nu.

jo nu skal jeg jo altså snart til at booke billetter til både min mand og jeg. Kan det lade sig gøre når nu han skal være her 90 dage på turistvisum, jeg booker en tur/retur billet til mig selv, dvs. jeg rejser d.8/01-2010 - 01/02-2010, og min mand rejser d.01/02-2010 - 02/05-2010 = 90 dage ialt. Vi rejser sammen tilbage til København. Stemmer det og kan det lade sig gøre at bestille vores e-ticket tilsammen?
. Dvs ingen afbestillingsbillet, kun et låst billet skal bestilles til ham.[/color]

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 19.10.2009 23:07:55

Ja, det lyder helt fint med din billetbookingsplan. Det kommer an på flyselskabet hvilken service de yder.

Held og lykke med projektet.

Du kan printe en kalender til at tælle dage her:
http://www.kalendersiden.dk

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.10.2009 06:21:57

Det er fint nok at booke en billet til din mand, men betal den for guds skyld ikke, før han har fået sit visum. Visum kan jo blive forsinket eller måske endda afslået, og så er det ret ærgerligt at have brugt mange tusinde kroner på en flybillet, som man derefter kan smide direkte i skraldespanden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.10.2009 22:11:14

@Joy

Jeg kom til at slette dit sidste indlæg ved en fejl, og det kan desværre ikke gendannes :(

Der kan gå op til 12 uger, fra Udlændingeservice har modtaget spørgeskemaet fra dig, og til visum bliver udstedt eller afslået. Og ja det er en rigtig god idè, at du først køber en flybillet til din mand, når han har fået sit visum.

Forskellige rejsebureauer og flyselskaber har forskellige betingelser, men det er ikke normalt i dag, at reservationer kan "holdes" til få uger før afgang, uden at billetten skal købes og betales.

Og da priserne på flybilletter hele tiden ændrer sig op og ned, så er der egentlig ikke nogen grund til at forsøge at reservere en billet, I kan lige så godt bare købe den, når visum er bevilget.

Og så må I bare acceptere, at der måske kan gå en uge eller tre, før din mand kan komme afsted, hvis I gerne vil have en billig billet.

Joy

Indlæg af Joy » 21.10.2009 20:07:54

Det gøre ikke så meget, at du har kommet til at slette mit sidste indlæg, jeg husker godt hvad jeg har skrevet. Godt du fortæller mig alt det her, om hvor lang tid der kan gå indtil min mand får svar om sit visum, og hvornår det bedst at bestille billetten, jeg håber bare så meget at det går, vil så inderligt gerne se ham.

Det jeg nok mest bekymrer mig om, hvis han nu får godkendt visummet og jeg skal bestille billetter til os begge to, hvad gøre jeg hvis pladserne er fuld booket i den dato visummet er givet?

Jeg håber virkelig at der ikke går mere end 12 uger, før han får svar, for har dog allerede aftalt ferie på mit arbejdsplads om at holde ferie midt i januar så jeg kunne holde tre ugers ferie dernede og så rejse tilbage til DK med ham d.1. februar. Det var sådan min plan skulle være. Nu må vi se om hvordan det forløber - håber alt går vel! :roll:

Jo, jeg fik ikke lige svar på når jeg skal sende spørgeskemaet (senest 14 dage), hvilke dokumenter skal jeg vedlægge??? Der står nemlig på den allersidste side i midterrubrikken "har du husket det hele?" Hvis spørgeskemaet er udfyldt korrekt og vedlagt de nødvendige dokumenter, kan US behandle sagen hurtigt."

"Det er derfor vigtigt, at du, inden du returnerer spørgeskemaet, kontrollerer, at skemaet er udfyldt korrekt og vedlagt de nødvendige dokumenter."

Hvilke dokumenter??? Der står altså ikke hvilke dokumeneter jeg skal vedlægge i spørgeskemaet???

Håber på at få et hurtig svar.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.10.2009 21:01:17

Når visum bliver bevilget, så har din mand 3 måneder til at gennemføre rejsen til Danmark. Så selvom I f.eks. har skrevet, at han vil rejse 1/2, så kan han godt gennemføre rejsen senere.

Jeg ved ikke, hvilke dokumenter Udlændingeservice skal bruge fra dig udover et udfyldt spørgeskema. Det må vel stå i det brev, de har sendt til dig. Og hvis der ikke står noget, så er det vel fordi de i jeres tilfælde ikke skal bruge andet fra dig end spørgeskemaet.

Det er jo et standardbrev, du får, og måske er der andre sager, hvor de skal bruge et eller andet. Hvis du er i tvivl, så ring og snak med den sagsbehandler, som har sendt spørgeskemaet til dig.

Joy

Indlæg af Joy » 21.10.2009 21:44:55

Ja det må jeg jo så gøre, der stod ikke noget i brevet hvilke slags dokumenter jeg skulle vedlægge, jeg har jo sendt alle mine dokumenter til min mand, da han søgte visum via ambassaden i hjemlandet, så må jeg vel gå ud fra at US vel også har modtaget dem???

Men jeg prøver lige og ringe derind for at være 100% sikker.

Joy

Indlæg af Joy » 23.10.2009 09:50:32

Jeg ringede til US og snakkede med en dame for at høre om jeg skulle vedlægge nogle dokumeneter sammen med spørgeskemaet inden jeg sendt den afsted. Hun spurgte om hvem jeg skulle have på besøg, og hvad min relation var til den besøgende, jeg sagde at han er min mand, som skulle komme og besøge mig. Hun sagde af dokuménter skulle jeg vedlægge mit vielsesattest (hvilket var meget vigtigt!), og billeder, hvor jeg kunne dokumentere og vise at jeg har været til stede under brylluppet. det jeg har vedlagt er mit vielsesattest og et par billeder af mig og min mand, samt bryllupsbilleder.

Synes I ellers jeg skulle vedlægge andet udover det jeg har nævnt??? Breve, måske? fra ham?? Jeg skal vel bare dokumentere at jeg og min mand har haft fysisk kontakt og at vi har været sammen.

Gik også ind på nyidanmark.dk for at læse lidt om visum reglerne, og der læste jeg at Filippinernerne går ind under turist landegruppen, hvor disse lande normalt kan få visum til rene turistbesøg, selvom ansøgeren ikke har tilknytning til personen dr bor i Danmark.

Håber alt går vel.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.10.2009 10:10:14

Det undrer mig, at I ikke er blevet bedt om at vedlægge en kopi af jeres vielsesattest, allerede da din mand afleverede sin ansøgning på ambassaden i Manila. Og hvis han har vedlagt en kopi af vielsesattesten, så burde det da ikke være nødvendigt, at du vedlægger endnu en kopi af det samme stykke papir.

Da din mand afleverede sin ansøgning, har han vel også vedlagt en kopi af din seneste årsopgørelse fra skattevæsenet i Danmark, dine seneste 2-3 lønsedler, den invitation du har skrevet til ham samt af alle siderne i dit pas? Hvis det mod forventning ikke er tilfældet, så bør du sørge for at vedlægge disse ting nu.

Joy

Indlæg af Joy » 23.10.2009 13:53:20

Jeg har vedlagt alle de nødvendige dokumenter, som du nævner, som min mand har vedhæftet i sin ansøgning, da han afleverede den til ambassaden i manila. Både invitationsbrevet, seneste årsopgørelse, mine sidste 3 lønsedler, kontoudskrift og alle sider på mit gamle og nye pas. Da, jeg snakkede med damen over tlf. spurgte hun ikke efter sagsbehandler nr. Hun sagde bare at jeg skulle vedlægge mit vielsesattest, billeder. Det virkede som om hun havde travlt.

Men jeg tror for en sikkerheds skyld at jeg putter et kopi af mit vielsesattest, så må de bare have to af slagsen.

Joy

Indlæg af Joy » 30.10.2009 08:32:20

Så har jeg sendt spørgeskemaet afsted i mandags.

Er der nogle der ved hvor lang tid er går fra US registrerer ens spørgeskema, er det såsnart de modtager skemaet? Hvornår er det bedst at spørge, hvor lang de er nået?

Kan man tillade sig at gøre det næste uge???

Det vil være dejligt hvis nogle kunne svare på det :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2009 11:38:38

Da Udlændingeservice har meldt ud, at man skal forvente, at der går op til 12 uger, fra de har modtaget spørgeskemaet og til sagen er færdigbehandlet, så vil de nok blive noget irriterede, hvis du ringer og rykker dem for svar allerede efter 1 uge.

Du vil ikke få andet ud af dette end at splide både din egen og en telefonmedarbejders tid, da telefonmedarbejderen ikke vil kunne fortælle dig andet og mere end det, du kan læse på deres hjemmeside, nemlig at I må forvente cirka 12 ugers sagsbehandlingstid.

Hvis du endelig skal ringe til dem, så gør det om et par uger og med den indgangsvinkel, at du lige vil sikre dig, at de nu har alt, hvad de skal bruge for at behandle din mands ansøgning.

Hvis det er tilfældet, så kan du ringe igen, når de 12 uger er gået, såfremt I til den tid stadig ikke har fået svar.

Joy

Indlæg af Joy » 06.12.2009 22:54:43

Hej,

Det kan være at jeg har gentaget det før men ville selvfølgelig være 100% sikker på om min mand kan søge om FS mens han er på turistvisum i 90 dage??? Forhåbetlig får min mand snart svar fra ambassaden om hans visum er godkendt i slutningen af januar. Og så skulle han komme her omk. midt af februar. Hvornår ville det være bedst at søge om FS??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2009 08:06:28

Ja det kan han godt. Det vil være bedst at søge den dag, hvor det passer jer, men naturligvis i god tid inden, at hans visum udløber. Jeg går ud fra, at du har styr på alle reglerne og betingelserne og har en begrundet formodning om, at I opfylder dem? Altså 24-års regel, tilknytningkrav, boligkrav, krav om ikke at have modtaget sociale ydelser i 12 måneder, krav om at stille bankgaranti på 60.011 kroner.

Og så kommer din mand jo nok også til at skulle op til den nye indvandringsprøve. Så den skal han jo nok begynde at forberede sig på, senest når han er kommet hertil, så der er en chance for, at han kan bestå den.

Joy

Indlæg af Joy » 07.12.2009 21:50:17

Okay, ja jeg har sat mig ind i reglerne, angående tilknytningkravet bortfalder hvis man har haft statsborgerskab i over 28år, jeg er født og opvokset i Danmark.

Åh nej er der kommet en ny regel om at han skal til et indvandrerprøve. Hvad handler den indvandrerprøve egentlig?? Er det et skriftlig el. mundtlig prøve eller begge dele?? Og ja hvor kan man forberede sig på den prøve??

Besvar