visum fra filippinerne igen, råd og mulige problemer?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

pangga

Re: visum fra filippinerne igen, råd og mulige problemer?

Indlæg af pangga » 19.07.2010 05:48:36

"ikke så fantastisk kompliceret" lol det syntes jeg sgu det er, men tusind tak for at forklare så godt, og det er da godt nyt at vi stadig kan få 2 mnd'er selvom afrejse datoen overskrides og ja tidspunktet betyder intet for os men når man i forvejen tæller minutterne til man skal være sammen igen er hver dag extra hårdt :p

tusind tak igen for de udybende svar, af ren nysgerrighed hvor VED du alt det fra lol??

-Thomas

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2010 06:08:48

Jeg kender en, hvis granonkel engang har prøvet at søge om et visum :wink:

Adamite

Indlæg af Adamite » 20.07.2010 15:56:09

Hej Pangga,

Blot til oplysning og ikke for at træde på Jeres nuværende situation, fik vi "vores" visum godkendt af ambassaden den 10. juli. Så vidt jeg husker, havde hun indleveret ansøgningen 11-12 dage forinden.

Jeg har købt flybilletterne gennem KLM, med afrejse 14. august. Ialt blev det cirka kr. 7800,- , men tidspunkterne er perfekte og så skal hun kun "overleve" en enkelt mellemlanding i Amsterdam.

Da det er første gang hun skal ud og flyve, er jeg i gang med at skrive en mindre bog til hende om hvordan det hele fungerer, så hun kan komme igennem det uden alt for mange problemer. Jeg er dog lidt nervøs angående mellemlandingen, da hun så vidt jeg kan forstå skal skifte terminal, hvilket kan være forvirrende og tidskrævende i nogle lufthavne.

Held og lykke =)

mbp

Indlæg af mbp » 20.07.2010 17:57:07

Amsterdam er absolut ikke det værste sted at mellemlande. Formentlig det bedste og ikke særlig kompliceret.

pangga

Indlæg af pangga » 21.07.2010 15:59:36

amsterdam ser jeg ikke som et problem, bare man har biletten i hånden er der MASSER af hjælp undervejs, såvidt man kan engelsk :)

MEN det slår mig da lige, hvad med travel insurrance?! nu hvor det kan se ud til at vi bliver forsinkede, den SKULLE man jo have med til ansøgningen..

enten skal den vel ændres eller forlænges, men vil det have betydning for selve ansøgningen?

-Thomas

pangga

Indlæg af pangga » 21.07.2010 16:08:57

12 dage, grrrr jeg ved ikke hvad årsagen er til vores ansøgning skulle til US udover at vi havde skrevet "unemployed" da kærresten hverken har job og ikke ville starte på noget skole nu hvor hun skulle herover, vi havde endda vedlagt papirer på den ejendom hun ejer og som vi er igang med at bygge hus på, det burde være god nok grund til at ville tilbage :p

tænker lidt på hvad din "bog" mon kan indeholde lol, jeg ser ikke de store udfordringer i det udover at være i lufthavnen i god til, gøre ligesom en fisk følge stimen og holde godt fast på sin billet da det ligesom er vejviseren man stikker i hovedet på hvemsomhelst undervejs og de venligt peger..

og amsterdam er det vigtigste vel at hun ved at hun skal gå den den næste gate som det første før hun slapper af, så der er styr på afstanden til gaten ;)

-Thomas

Adamite

Indlæg af Adamite » 22.07.2010 10:30:24

pangga skrev:12 dage, grrrr jeg ved ikke hvad årsagen er til vores ansøgning skulle til US udover at vi havde skrevet "unemployed" da kærresten hverken har job og ikke ville starte på noget skole nu hvor hun skulle herover, vi havde endda vedlagt papirer på den ejendom hun ejer og som vi er igang med at bygge hus på, det burde være god nok grund til at ville tilbage :p

tænker lidt på hvad din "bog" mon kan indeholde lol, jeg ser ikke de store udfordringer i det udover at være i lufthavnen i god til, gøre ligesom en fisk følge stimen og holde godt fast på sin billet da det ligesom er vejviseren man stikker i hovedet på hvemsomhelst undervejs og de venligt peger..

og amsterdam er det vigtigste vel at hun ved at hun skal gå den den næste gate som det første før hun slapper af, så der er styr på afstanden til gaten ;)

-Thomas
Ja, mange af de ting giver god mening for folk der har været ude at rejse før, men når det er første gang man skal rejse med fly vil der nok være en masse elementer der kan forvirre. Jeg er sikker på at mange finder ud af det selv, men jeg vil gerne være helt sikker på at hun kommer godt frem og ikke bliver alt for stresset undervejs. Samtidig ved jeg også fra Filippinerne at de kan finde på at pege i den forkerte retning, hvis de ikke kender svaret på dit spørgsmål =)

Det bliver heller ikke bedre af at der kan være stor forskel på hvad man skal igennem i de forskellige lufthavne og hvad der er brug for - specielt når de ikke er gode til at informere om det. Den værste lufthavn jeg har oplevet er Heathrow, hvor man for det meste skal igennem flere security-checks med rigtig lange køer, køre med bus mellem terminalerne, komme forbi et mylder af mennesker, finde ud af hvilken gate flyet afgår fra 10 minutter inden afgang (fordi de simpelthen ikke har oplyst det tidligere), samt forsinkelser der nogle gange kan nå op på flere timer.

Nu nævner du også det med at være i lufthavnen i god tid. Det er jeg helt enig med dig i, men så vidt jeg husker (ihvertfald med Thai / Cathay), så åbner de først check-in 2 timer inden afgang i NAIA. Derudover vil der også være forskel på hende som pinay og os som udlændinge. I NAIA skal de udfylde departure-card (hvilket vi allerede kunne udfylde i forbindelse med ankomsten til landet), eventuelt lægge nogle pesos i passet til den pågældende immigration-officer (er det stadig normen for filippinere der skal ud af landet?) der skal gennemgå hendes papirer. I Holland, som "first port of entry", skal hun i den lange kø for at få tjekket hendes papirer / visa, hvor vi som EU / Shengen borgere kan tage "express-køen".

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 22.07.2010 12:41:57

Hun skal af med de 1650 php, som er deres "nu skal du sørme til udlandet og spille smart hva?" skat, og så lige de 750 php i lufthavnsskat.

Hvis de kan se, at din kæreste er på vej ud af landet for første gang, kan det være, at de prøver at få hende til at "skæppe lidt i kaffekassen" som man siger. Dette bliver som regel løst hvis man beder om at få lov til at klage til deres superior, såvidt jeg kan forstå.

Det er en god idé for hende at medbringe dit invitationsbrev, så de kan se at der er en grund til, at hun ikke har nogen penge med på sig, når hun bliver checket i amsterdam (der var en historie med en sydamerikansk pige, som fandt i paris ud af hvorfor dette er en god ide for et års tid siden).

Jeg må indrømme at jeg ikke kan genkende dit billede af heathrow med hensyn til forsinkelser og gate-announcements - det er ganske vist en stor lufthavn, og en times tid i transfer er kun lige nok til at komme til næste gate.

Hvis du er bekymret for, om din kæreste kan finde rundt, kan jeg anbefale Thai Airways, da BKK suva-etellerandet ikke er voldsomt besværlig, og der desuden ikke vil være problemerne forbundet med at mellemlande i en EU-lufthavn...

Adamite

Indlæg af Adamite » 22.07.2010 13:30:01

maXjolt skrev:Hun skal af med de 1650 php, som er deres "nu skal du sørme til udlandet og spille smart hva?" skat, og så lige de 450 php i lufthavnsskat.
1650 php ? Hvor bliver det opkrævet ?

Lufthavnsskatten er jeg klar over. Mener dog den er steget til 750 php :lol:
maXjolt skrev:Hvis de kan se, at din kæreste er på vej ud af landet for første gang, kan det være, at de prøver at få hende til at "skæppe lidt i kaffekassen" som man siger. Dette bliver som regel løst hvis man beder om at få lov til at klage til deres superior, såvidt jeg kan forstå.
Ja, det må jeg lige fortælle hende. Så må hun gøre op med sig selv om hun har tid til at klage eller bare vil slippe igennem hurtigst muligt.
maXjolt skrev:Det er en god idé for hende at medbringe dit invitationsbrev, så de kan se at der er en grund til, at hun ikke har nogen penge med på sig, når hun bliver checket i amsterdam (der var en historie med en sydamerikansk pige, som fandt i paris ud af hvorfor dette er en god ide for et års tid siden).
Tak for tippet. Så slipper jeg for at skulle sende hende over 20.000 DKK (61 dage ifølge visa * 350 DKK).
maXjolt skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke kan genkende dit billede af heathrow med hensyn til forsinkelser og gate-announcements - det er ganske vist en stor lufthavn, og en times tid i transfer er kun lige nok til at komme til næste gate.

Hvis du er bekymret for, om din kæreste kan finde rundt, kan jeg anbefale Thai Airways, da BKK suva-etellerandet ikke er voldsomt besværlig, og der desuden ikke vil være problemerne forbundet med at mellemlande i en EU-lufthavn...
Heldigvis skal hun ikke over Heathrow, men Amsterdam (billetterne er købt). Jeg brugte mere Heathrow som et eksempel på hvor forvirrende / besværligt det nogle gange kan være. Ja, Bangkok Suvarnabi (sp?) er en udemærket lufthavn. Jeg synes dog Thai Airway's billetter plejer at ligge nogle tusinde kroner over de andre.

pangga

Indlæg af pangga » 23.07.2010 06:25:59

ingen kommentarer til hvad man gør når man som man skal HAR købt rejseforsikringen og turen så bliver forsinket?

jeg går ud fra jeg enten kan forlænge forsikringen eller flytte den, men hvad betydning kan dette have for godkendelsen?

de har jo kun kopier af forsikring med den originale dato og længde :?

-Thomas

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.07.2010 06:54:46

Ja forsikringen skal naturligvis ændres, så den dækker den faktiske rejseperiode. I modsat fald kan ambassaden nægte at udlevere visum, og/eller flyselskabet kan nægte at lade din kæreste rejse, og/eller hun kan blive afvist ved indrejse i Schengen og sendt med det første fly hjem.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.07.2010 08:02:56

Kontakt forsikringsselskabet for at få ændret datoerne.

pangga

Indlæg af pangga » 23.07.2010 08:13:20

ja det jeg tænkte var at kontakte dem og få den forlænget med en måned, så ligemeget om vi når datoen eller blir forsinkede er der forsikring for tiden.

MEN spørgsmålet var bare om det kan forsinke os yderligere at DIS måske vil have kopier af nye forsikrings papirer, eller er det nok at tage dem på ambassaden når man skal have sit visa?

-Thomas

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.07.2010 08:16:39

Det er bare at medbringe papirerne, når der gives besked om, at visum er klart til at blive udstedt.

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 23.07.2010 08:47:45

Adamite skrev:
maXjolt skrev:Hun skal af med de 1650 php, som er deres "nu skal du sørme til udlandet og spille smart hva?" skat, og så lige de 450 php i lufthavnsskat.
1650 php ? Hvor bliver det opkrævet ?

Lufthavnsskatten er jeg klar over. Mener dog den er steget til 750 php :lol:
maXjolt skrev:Hvis de kan se, at din kæreste er på vej ud af landet for første gang, kan det være, at de prøver at få hende til at "skæppe lidt i kaffekassen" som man siger. Dette bliver som regel løst hvis man beder om at få lov til at klage til deres superior, såvidt jeg kan forstå.
Ja, det må jeg lige fortælle hende. Så må hun gøre op med sig selv om hun har tid til at klage eller bare vil slippe igennem hurtigst muligt.
maXjolt skrev:Det er en god idé for hende at medbringe dit invitationsbrev, så de kan se at der er en grund til, at hun ikke har nogen penge med på sig, når hun bliver checket i amsterdam (der var en historie med en sydamerikansk pige, som fandt i paris ud af hvorfor dette er en god ide for et års tid siden).
Tak for tippet. Så slipper jeg for at skulle sende hende over 20.000 DKK (61 dage ifølge visa * 350 DKK).
maXjolt skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke kan genkende dit billede af heathrow med hensyn til forsinkelser og gate-announcements - det er ganske vist en stor lufthavn, og en times tid i transfer er kun lige nok til at komme til næste gate.

Heldigvis skal hun ikke over Heathrow, men Amsterdam (billetterne er købt). Jeg brugte mere Heathrow som et eksempel på hvor forvirrende / besværligt det nogle gange kan være. Ja, Bangkok Suvarnabi (sp?) er en udemærket lufthavn. Jeg synes dog Thai Airway's billetter plejer at ligge nogle tusinde kroner over de andre.
De 1650 PHP bliver opkrævet før checkin, og hvis hun ikke har betalt dem før hun checker ind, vil hun blive sendt hen til skranken hvor dette foregår (jeg har ikke lige set skranken, men jeg ved det er før checkin, i den store hal, efter security-check).
Og hvis hun er uheldig, ja så er det tilbage i køen til checkin :-(
Og jo, du har ret i at Thai Air ikke altid er lige billige, jeg valgte i sin tid at bruge dem pga. ingen mellemstop i EU og så også lige det, at man sparer nogle timers transport/ventetid i forhold til Air France/KLM/BA/Cathay, som jo alle starter med at flyve forbi københavn, hehe

Besvar