Spørgsmål ang visum og aupair muligheder..

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mark1979

Re: Spørgsmål ang visum og aupair muligheder..

Indlæg af Mark1979 » 26.04.2012 14:15:46

Men - når man har opholdstilladelse som aupair - må man så ikke rejse uden for dks grænser? det har vel ikke noget med visum at gøre? så det er vel føst i det øjeblik at hun ikke er Aupair mere at det kan blive et problem?

mark

soreng

Indlæg af soreng » 26.04.2012 14:20:22

Jo det må hun gerne, så ja. Det er først om senest 2 år at hun løber ind i begrænsningen om at hun ikke kan få visum i 5 år.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2012 14:30:08

Hvis hun bliver ved med at have opholdstilladelse, har visumkarantænen selvfølgelig ingen praktisk betydning. Men hvis hun er nødt til at rejse tilbage til Filippinerne, når hendes au-pair ophold er slut, kan det få en betydning for hende.

Mark1979

Indlæg af Mark1979 » 26.04.2012 16:19:19

hej,
sket er sket... så den tid - den sorg...

Super weekend til til jer :-)

morud1971

Indlæg af morud1971 » 18.09.2013 08:17:05

Hej alle,

Håber der er nogle der kan hjælpe. Vi er i en lignende situation, med en søster på besøg på turistvisum som har fundet en au-pair familie. Vi er klar over karantænen det medfører, samt at der er en risiko for at ansøgningen afvises. Vi er dog usikre på hvordan kravet til sprogkundskaber skal forstås. Søsteren taler ikke dansk og hendes engelsk er efter vores standard mangelfuldt og jeg tænker hun vil blive afvist pga. manglende sprogkundskaber hvis hun skulle blive indkaldt til en sprogtest.

Så mit spørgsmål er om det er standard, at au-pair ansøgere der søger mens de opholder sig i Danmark bliver indkaldt til en sprogtest. Svaret på dette skal bruges til at vurdere, om vi er villig til at tage chancen (vi kan acceptere karantænen, men kun hvis hun har en god chance for positivt svar på ansøgningen)

Det skal siges, at familien hun har fundet er vældig søde og forstående og har det fint med at hendes engelsk ikke er som vi er vant til, og at de er sikre på det kommer til at fungere, selvom det kommer til at tage lidt længere tid med indkøringen.

På forhånd tak for svar

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2013 10:49:07

Jeg ved det ikke, men det vil jeg da gætte på. Hvis man søger fra udlandet, bliver man, som jeg har forstået det, indkaldt til interview på ambassaden. Og formålet med det er netop bla. at fastslå, om man har de krævede sprogegenskaber. Så når man søger i Danmark, må Udlændingestyrelsen vel overtage den opgave. For de skal jo stadig sikre sig, at betingelserne er opfyldt, før de evt. giver tilladelse.

Igen ved jeg det ikke, men jeg tror måske også, at der kan være en lidt større risiko for, at ansøgningen afslåes, hvis den afleveres i Danmark. Fordi det alt andet lige måske kan rejse en vis tvivl om, hvorvidt formålet med ansøgningen er at blive au-pair eller at forlænge opholdet hos den vært, man oprindelig indrejste for at besøge.

Det ser bedre ud at søge fra hjemlandet. Så umiddelbart er det nok det, jeg vil anbefale søsteren at gøre, selvom det medfører nogle ekstra udgifter til flybilletter.

morud1971

Indlæg af morud1971 » 18.09.2013 12:20:40

Hej igen.

Tak for hurtigt svar, selvom det ikke var opmuntrende. Der er dog 2 ting som peger i en anden retning, men som måske heller ikke kan bruges til meget i dag?:
1) Jeg kender en pige der fik au-pair ophold i Danmark på turistvisum uden at blive indkaldt. Det var godt nok i 2007, så praksis kan have ændret sig. 2) Der er mange betingelser som man i princippet skal sikre sig før der gives au-pair opholdstilladelse. Sprogkundskaber er kun en betingelse og jeg tænker man slet ikke kan eller ønsker at tjekke om alle betingelser for opholdstilladelse er til stede i samtlige sager der behandles.

Det skal siges, at vi ikke ønsker at omgå reglerne, men at det efter min mening er individuelt hvor god man skal være til engelsk/dansk ved au-pair start for at fungere hos au-pair familien og for at få noget ud af opholdet.

Måske der er andre med erfaringer eller kendskab til hvordan US kontrollerer au-pair ansøgninger

På forhånd tak

Besvar