Visa når mig og min kæreste mødes i udlandet.. svensk

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

keff

Re: Visa når mig og min kæreste mødes i udlandet.. svensk

Indlæg af keff » 21.06.2009 17:23:02

fundiver199 skrev:I kan naturligvis altid søge om familiesammenføring efter de danske regler, uanset om du har boet i et andet EU-land eller ej, og hvor længe du i givet fald har boet der.

Men hvis I gerne vil have muligheden for i stedet at søge opholdskort til hende i Danmark efter EU-reglerne, så skal du som tommelfingerregel have boet mindst 10 uger i et andet EU-land, før du flytter tilbage til Danmark. Så det er da absolut værd at overveje at blive der i mindst 10 uger, hvis du alligevel gør dig den ulejlighed at flytte til f.eks. Sverige.

Men det afhænger selvfølgelig også af, hvilket regelsæt I helst vil ind under. For som omtalt i mange indlæg her i forum, så er der jo fordele og ulemper ved begge regelsæt.

Tak så er jeg med :D

Keff.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2009 17:48:07

Det lyder godt :D

Jeg mener at kunne huske, at du i et andet indlæg skrev, at I måske kunne komme under proformamistanke, fordi du tidligere har været gift med en anden person fra det samme land.

Og hvis det er tilfældet, så vil det da ærlig talt være meget oplagt at benytte EU-reglerne hele vejen igennem og ikke kun til at få et hurtigere visum. Og så hedder det altså mindst 10 uger i Sverige for at være på den sikre side. Ligesom det har gjort det for alle de andre, der har valgt den løsning.

keff

Indlæg af keff » 21.06.2009 17:53:26

Lige et par spørgsmål mere.

Hvor finder jeg alt info om flytning til sverige,jeg tænker her på alt papirarbejdet.
Og evt tips til at gøre det hurtigt og nemt.
links er ok.

Tak

keff

Indlæg af keff » 21.06.2009 18:01:24

fundiver199 skrev:Det lyder godt :D

Jeg mener at kunne huske, at du i et andet indlæg skrev, at I måske kunne komme under proformamistanke, fordi du tidligere har været gift med en anden person fra det samme land.

Og hvis det er tilfældet, så vil det da ærlig talt være meget oplagt at benytte EU-reglerne hele vejen igennem og ikke kun til at få et hurtigere visum. Og så hedder det altså mindst 10 uger i Sverige for at være på den sikre side. Ligesom det har gjort det for alle de andre, der har valgt den løsning.
Ja det er hvad jeg er bange for men jeg satser på at bruge de 3 måneder til at indsamle bevis nok til at få FS. Men jeg kan nå at skifte mening. Lige nu føler jeg bare at jeg spilder tiden.
Hvis eu-reglerne ikke ændrer sig foreløbig så kunne jeg godt finde på at søge fs og hvis det går galt så kunne vi prøve eu-reglerne bagefter. Jeg vil nødigt undværer SU og alle de gratis glæder ved at søge fs,hun skal helt sikkert uddanne sig her.
Men lad os nu se. Jeg er også hunderæd for indvandrerprøven,derfor skulle det gerne gå lidt stærkt.

Tak

Keff.

keff

Indlæg af keff » 21.06.2009 19:46:32

Fundiver
jeg har lige et spørgsmål til. Svaret ligger sikkert et sted jeg kan bare ikke lige overskue at lede efter det.

Men de 10-12 uger jeg skal bo i sverige,gælder det også min kone. Skal hun også have boet i sverige i 10-12 uger eller er det kun mig det handler om?

Tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2009 20:33:41

Det er kun dig, som skal bo 10-12 uger i Sverige for at være på den sikre side. Men din kone skal slutte sig til dig, så I har haft "et reelt samliv" i Sverige, medens du boede der. Men hvor mange dage eller uger dette samliv skal strække sig over, det findes der ingen "regler" om.

Til gengæld skal I kunne dokumentere, at hun var været der, lige som du skal kunne dokumentere, at du har været "reelt etableret" i Sverige. Den dokumentation burde dog ikke volde de store problemer, hvis hun rejser direkte fra sit hjemland til Sverige på et visum, som er udstedt af Sverige. For så må visum, flybillet og stemplet i hendes pas vel være dokumentation nok på, at hun er indrejst i Sverige, og hvornår det er sket.

En nem og god måde at skaffe sig yderligere dokumentation på, er i øvrigt at søge om et opholdskort til hende i Sverige. Så får hun nemlig en kvittering på, at hun har søgt om opholdskort, hvilket jo i sagens natur kræver, at hun har opholdt sig i Sverige sammen med dig.

Besvar