Så er visum landet i udlændingeservice? Hvad nu

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 02.03.2009 21:01:30

Vi udfyldte de skemaer som vi fik udleveret ved den danske ambassade i Ankara om Schengen-visum(som du selv siger, burde det være det samme alle steder).
Saa vedlagde jeg en invitation og kopi af mit pas. Alt dette var ogsaa korrekt og tilstrækkeligt.
Men da jeg saa modtog spörgeskemaet fra us, saa bad de mig sende dokumentation paa vores forhold. Paa trods af at de kunne se at vi boede sammen i Alanya, og havde gjort det i halvandet aar inden vi sögte visum. Derudover er der kun 1 aars forskel paa min mand og jeg(var ikk gidt förste gang vi sögte visum), saa dette kunne de heller ikk stille spörgsmaalstegn ved. Vi sögte i starten af august 2006 og havde sögt om visum fra d.23/12 samme aar. Fik först visum d.21 dec :evil: .
Var en hel del i kontakt med ambassaden i TR og de kunne slet ikk forstaa hvordan dette kunne lade sig göre, men den danske konsulent jeg snakkede med paa ambassaden sagde, at de inde ved us ville have ALLE förstegangssögende gennem deres system. Men det kan de jo sagtens sige :lol: .

jerry

hej igen

Indlæg af jerry » 02.03.2009 21:03:29

Min mand vedlagde ogsaa papir paa restauranterne, forsikringspapir o.s.v men dette var ambassaden slet ikk interesseret i. Han medbragte ialt nogle og 50 papir og de skulle kun bruge 4 af dem samt ansögningsskemaerne :roll:

Djengis

Indlæg af Djengis » 02.03.2009 21:17:27

Ok..

Ja - hvis US henvender sig så klart man bliver "nød" til at lege med dem.

Man burde se på om man kan slippe uden om dette hvos man starter med under 14 dage.
Og efterfølgende søger om et længere ophold.

Har man først haft visum til DK går 2. gang normalt meget nemmere jjo.
Lev livet mens du har det.
Gælder jo om at nyde det!

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 02.03.2009 22:18:17

Hej
Jag er en af dem der uden problemer fik min daværende kæreste på 1 gangs besøg med en behandlings tid på 7 dage uden bankgaranti fra Nigeria. Jeg skrev blot en indbydelse til forlænget juleferie og bad om 3 ugers besøg.
Det var hos den danske ambassade i Benin som også varetager konsulære ærinder for Nigerianske statsborgere. Han blev spurgt, hvor vi havde mødt hinnanden (dubai) og så tjekkede de hans bank oplysninger, arbejdsgiver oplysninger samt at han havde en EU godkendt sygeforsikring og skulle blot ved indsættelse af visumet endvidere fremvise betalt retur billet. Det var op til en jule ferie. Men han tog også pænt hjem igen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.03.2009 23:04:04

Jeg synes Jerrys oplevelser lyder lidt underlige. Der burde ikke være de store problemer i at få et 3 måneders Schengenvisum til sin ægtefælle, medmindre denne ligefrem kommer fra et af landene i asylgruppen, som Tyrkiet mig bekendt ikke hører til.

Men der sker vist mange mærkelige ting i Udlændingeservice, som vi almindelige dødelige ikke helt forstår.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.03.2009 23:17:10

Kim P. Nyberg skrev:Det er US, der sagsbehandler sagen.
Det kommer an på, hvilket land, der søges fra. Hvis Danmark har sin egen ambassade i landet, så kan denne godt bevilge visa men ikke give afslag, som Djengis allerede har skrevet. Og hovedparten af ansøgningerne behandles dermed på ambassaden, det er kun de "komplicerede" eller "tvivlsomme" sager, der sendes til København.

Har Danmark derimod ikke sin egen ambassade, som f.eks. i Manila, så er det til gengæld rigtigt, at det altid er Udlændingeservice, der behandler sagen, og ikke den repræsentation fra et andet Schengenland, hvor man skal aflevere sin ansøgning.

Det er muligt, at der foreligger instrukser til ambassaderne i visse lande om, at den og den type ansøgninger f.eks "førstegangsansøgninger" fra ægtefæller, dem vil de se i København. Jeg må indrømme, at det ved jeg faktisk ikke.

Men det kan som skrevet også være en dårlig undskyldning fra ambassadens side. Altså at man vil få det til at se ud, som om det er Udlændingeservice, der har syltet sagen, og ikke en selv.

Den slags skubben bolden rundt er vist desværre ret almindeligt :D

jerry

hejsa

Indlæg af jerry » 03.03.2009 12:12:04

Hejsa.
Det der var mest groteskt var at vø søgte vsium for 21 dage første gang og ventede 4,5 måned, under al kritik.
Min mand har aldtig haft problemer i sit hjemland, heller ikk jeg. Og som sagt var ambassaden også rystet, den sidste sagsbehandler i us var også dybt rystet og beklagede meget, men det kunne jeg ikk rigtig bruge til noget. Til gengæld fik man mand opholdstilladelse i Sverige på 11 dage :lol: . Og de 2 andre gange vi søgte visum til dk inden vi flyttede til Sverige gik der heller ikk mere end 1 uges tid.

Besvar