Har vi en chance?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

stonie
Geografisk sted: København

Indlæg af stonie » 02.03.2009 18:37:03

EU-løsningen er bestemt en positiv mulighed for mange her på forum. Men for os vil det på sigt være mere sikkert økonomisk at benytte os af FS i DK, bl.a. på grund af en god og billig bolig, der ikke må fremlejes. Og skæve arbejdstider, der ikke er morsomme i forhold til at skulle til og fra Malmø med offentlig transport.
Hvis vi vælger Sveriges-løsningen vil vi gøre det med livrem og seler før vi flytter tilbage til DK. D.v.s. først skal min mand til Sverige (som måske tager 3 måneder iflg. Skaanebo) Derefter opholde os sammen i Malmø i 10 uger og så fra Sverige søge tilbage til DK efter EU-reglerne. Den ansøgning kan tage omkring 6 måneder. Herefter skal vi så til at finde bolig i København. Hvilket vil sige mindst et års ophold i Malmø.... og med mine skæve arbejdstider bliver det ikke morsomt. Ikke for at det er særligt morsomt at sidde og vente på ham her heller.
stonie

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.03.2009 23:30:18

Så meget livrem og seler mener jeg nu ikke, at det kan være nødvendigt at gå med. I jeres situation, som er lidt "kompleks" p.g.a. forhistorien med en visumoverskridelse, der ville jeg nok vælge at blive i Sverige, til din partner har fået sit opholdskort.

Men der er bestemt ingen grund til herefter at blive i Sverige, til han også har fået et opholdskort i Danmark. For har han ret til et i Sverige, har han også ret til et i Danmark. Det er det samme regelsæt, så Udlændingeservice vil nærmest skulle påstå, at de svenske myndigheder har begået en fejl i deres sagsbehandling, hvis de skal nå frem til et andet resultat end deres kolleger i Sverige.

Derimod er det selvfølgelig en alvorlig bet, hvis du må opgive en god og billig lejlighed i Danmark. Og for mig personligt ville det være grund nok i sig selv til at gå efter at bruge de danske regler.

Og så kan I jo have den anden mulighed i baghånden, hvis I får afslag efter de danske regler, eller hvis han slet ikke kan få et turistvisum til Danmark.

stonie

Indlæg af stonie » 03.03.2009 05:50:01

Planen er også først at prøve Danmark og så have EU-løsningen som alternativ. Har allerede i flere måneder taget noget ekstra arbejde for at opfylde betingelserne i Sverige.

Fundriver, du har en god pointe i, at når vi først er accepteret i Sverige, vil de danske myndigheder efterfølgende have svært ved at sige nej. Og til den tid vil US formodentlig også have kommet med flere afgørelser for jer andre, der er vendt hjem til DK efter EU-reglerne, som vi kan tage bestik af.
stonie

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.03.2009 13:13:50

Hvilke betingelser i Sverige tænker du på?

Jeg giver dig ret i, at der stadig hersker en vis usikkerhed om, hvordan Udlændingeservice tolker reglerne efter de ændringer, som blev offentliggjort 6/10 2008.

De historier, som vi hører her i ÆUG´s forum, tyder dog foreløbig ikke på, at der er nogen grund til at gøre sig bekymringer. Dem, vi hører fra, har alle sammen fået deres opholdskort, som de skulle, når de søgte efter EU-reglerne. Jeg kan faktisk ikke erindre, at vi har set et eneste indlæg fra nogen, som har fået afslag.

Og hvis det var sådan, at der blev givet "forkerte" afslag, så tror jeg rent faktisk, vi ville høre om det i form af fortvivlede "hvad gør jeg nu" indlæg. Fraværet af denne form for indlæg tolker jeg derfor, som at det er relativt lige til at benytte sig af EU-reglerne, og at man generelt får sine rettigheder respekteret.

Jeg mener derfor, at mange gør sig en helt unødig angst, når de går rundt og tænker:

"jamen hvad nu, hvis vi får afslag".

Det gør man altså ikke, hvis man opfylder de forholdsvis få og simple betingelser, som der er for at benytte EU-reglerne.

Og for så vidt gælder det også for de danske regler. Hvis man ved "behandling" af sin egen sag kan se, at man opfylder betingelserne, jamen så får man også sin opholdstilladelse.

Det eneste usikkerhedsmoment her er de elementer af skøn, som der ligger i de danske regler, i form af tilknytningskrav og "formodning" om proforma eller tvang.

Udlændingeservice får ofte mange "hug" her i ÆUG´s forum, og sikkert også tildels med rette. Men det er altså ikke sådan, at de sidder og giver en masse afslag ud i det blå, så det behøver man ikke at være så nervøs for.

Som det fremgår af de tal, Djengis har postet i et par indlæg, så munder langt de fleste ansøgninger om både visum og familiesammenføring ud i en tilladelse.

Og ved mange af dem, som afvises, der gælder det nok, at ansøger ikke har gjort sig tilstrækkelig umage med selv at sætte sig ind i reglerne, før der blev søgt, ikke har vedlagt tilstrækkelig dokumentation etc.

stonie

Indlæg af stonie » 03.03.2009 14:17:54

Betingelsen i Sverige jeg tænker på er, at man skal have 6-7.000 SEK i overskud på sit budget, for at jeg efter bosættelse i Malmø-området, kan søge OT til min mand efter EU-reglerne. Med vores baggrundshistorie skal han have OT i Sverige efter EU-reglerne før vi søger til DK.

Men lad os håbe at det ikke bliver nødvendigt, men at vi snart får OT i DK.

Tak for indlæg og svar. Forum her er en gave - ellers ville vi da være helt lost.

Stonie
stonie

Besvar