Dokumentation for samliv på turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Left4Cookies

Dokumentation for samliv på turistvisum

Indlæg af Left4Cookies » 03.04.2016 18:46:18

Hejsa!

I tilfælde af, man er interesseret i at søge om ægtefællesammenføring uden at være gift, er det ikke nogen hemmelighed, man skal kunne dokumentere, man har boet sammen i min. 1,5år. Jeg har boet sammen med min kæreste i et år snart, men hendes opholdstilladelse (Working Holiday) udløber her i slutningen af april. Hun er ikke visumpligtig, da hun kommer fra Sydkorea, så jeg har et par spørgsmål, jeg har tænkt mig at bringe til US (er det egentlig overhovedet en god ide?), men vil høre herinde først.

1) Da hun ikke er visumpligtig, kan hun blive her i op til 90 dage efter udløb af hendes opholdstilladelse? Så vidt jeg kan se på nyidanmark, tæller hendes opholdstilladelse ikke op i forhold til de 90 dages Schengen ophold, men dette er jeg ikke 100% sikker på.
Det er relevant, ikke bare for at hun selvfølgelig helst ikke vil rejse hjem, men fordi hun gerne vil starte på et folkehøjskole ophold senere på året, så de 90 dage ville betyde, hun ikke behøvede tage hjem, men bare kunne blive her indtil dette opholds start, hvor vi også skal have søgt om opholdstilladelse på baggrund af højskole ophold. Dette er noget, vi planlægger at gøre inden hendes Working Holiday opholdstilladelse udløber.

2) I tilfælde af, hun kan blive i landet på Schengen visa, er vi selvfølgelig interesserede i, at det tæller med i vores dokumenterede tid sammen (lige nu deler vi folkeregister addresse, da hun bor i min ejerbolig), så vi om et halv års tid kan søge om ægtefællesammenføring uden at være gift. Spørgsmålet er, hvordan sådan noget dokumenteres? Hun skal jo aflevere sit opholdskort med hendes CPR# etc i slutningen af denne måned, og når man opholder sig som turist, skal man vel ikke kunne dokumentere, hvor man opholder sig (folkeregister addresse), eller har jeg misforstået det?

Ovenstående spørgsmål er som sagt noget, jeg har planer om at bringe for US i næste uge, men igen, er det overhovedet en god ide?

På forhånd mange tak.

Left4Cookies

Re: Dokumentation for samliv på turistvisum

Indlæg af Left4Cookies » 06.04.2016 21:47:11

Eller sagt på en anden måde:

Er det muligt at opholde sig på turistvisum i umiddelbart forlængelse af en opholdstilladelse? Og i så fald, hvordan kan samliv med ens partner dokumenteres i denne periode.

Besvar