Min kærestes (hun kommer fra Argentina) Working Holiday-ansøgning er nu sendt afsted, og i går fik hun bekræftet via mail, at den var ankommet til den norske ambassade i Buenos Aires. Vi håber den ankommer til Danmark i dag (torsdag) eller i morgen!
Med hensyn til hendes ankomst til Danmark i juli måned, så er der selvfølgelig en række ting, der skal gøres til den tid - heriblandt bopælsregistrering, cpr-nummer, opholdskort med biometri, oprettelse af en dansk bankkonto, oprettelse af nemide osv.
Med hensyn til bopælsregistrering, så står der på cpr.dk (https://cpr.dk/borgere/flytning/fra-udlandet/), at folk der rejser til danmark udover en opholdstilladelse for over 3 måneder ligeledes skal have en bopæl eller et fast opholdelssted for at få en bopælsregistrering. Planen for os er i den forbindelse, at jeg forhåbentlig har fundet mig en lejebolig/lejlighed til den tid, som hun så flytter med i, når hun ankommer (dette bliver så hendes bopæl/opholdssted). Men det kan jo ikke blive hendes bopæl/opholdssted, før hun kommer til Danmark, og før vi har henvendt os til Aarhus Kommune for at få det ordnet vel? Derfor virker det noget forvirrende, hvis hun skal have sikret sig en bopæl allerede inden hun rejser ind i landet?? Hvad menes der helt specifikt med dette. Når vi møder f.eks. møder op på kommunen for at få hende bopælsregistreret er det så nok at sige, at hun skal bo hos mig, eller skal vi have et slags bevis med for at hun bor hos mig (i form af en lejekontrakt f.eks.), og skal jeg i den forbindelse lave en personlig lejekontrakt til hende, hvor hun får lov til f.eks. at leje et værelse i den lejebolig jeg i forvejen selv har lejet? Forhåbentlig kan i være med til at gøre os klogere herpå.
En anden ting er oprettelsen af en bankkonto. Kan hun godt få oprettet en konto, inden hun kommer til landet og har fået cpr-nummer og det hele, eller bliver oprettelsen af en bankkonto nødt til at vente til hun er ankommet? Hvad er ligeledes jeres erfaring herpå?
Mvh. Kasper og Maiu.