Visum til Dk

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Turaj88

Visum til Dk

Indlæg af Turaj88 » 30.08.2015 14:57:19

Hej,

Det er nu tid til at jeg inviterer min kone til Dk.

Hun er fra Afghanistan og bor i Moskva, fast opholdstilladelse i Rusland. Jeg har udfyldt invitationen, hun har tegnet rejseforsikring osv.

Spørgsmålet er nu følgende:
Jeg har været studerende indtil nu og har været på su. Hvad skal der til af lønsedler osv?
Skal invitationen godkendes af nogen myndigheder her i dk?

Vi er blevet gift sidste år i Moskva. Hvad kræver ambassaden af dokumentation heraf? Skal det registreres her i dk inden jeg kan invitere hende?

Og hvad skal jeg evt. Ellers være opmærksom på?

Håber der er nogen som kan hjælpe mig. Mange tak.

fundiver199

Re: Visum til Dk

Indlæg af fundiver199 » 30.08.2015 15:15:48

Turaj88 skrev:Jeg har været studerende indtil nu og har været på su. Hvad skal der til af lønsedler osv?
Hvad du har. F.eks. din SU-meddelelse, kontoudtog fra bank. Det er op til dig, hvordan du vil dokumentere, at du har råd til at betale for hendes rejse og ophold.
Turaj88 skrev:Skal invitationen godkendes af nogen myndigheder her i dk?
Den indgår i sagsbehandlingen, uanset om afgørelsen træffes af ambassaden eller af Udlændingestyrelsen. Det sidste sker, hvis der er behov for at undersøge noget nærmere.
Turaj88 skrev: Vi er blevet gift sidste år i Moskva. Hvad kræver ambassaden af dokumentation heraf?
Vielsesattest.
Turaj88 skrev:Skal det registreres her i dk inden jeg kan invitere hende?
Nej. Men du har af en lang række andre grunde pligt til at informere kommunen om det, hvis der sker ændringer i din civilstatus. Så det er mere end på høje tide, at du får det gjort.
Turaj88 skrev:Og hvad skal jeg evt. Ellers være opmærksom på?
At dansk lovgivning og schengenreglerne ikke er koordineret med hinanden. Når din kone søger visum, gælder schengenreglerne. De siger, at hun skal have til hensigt at rejse hjem igen, før visum udløber. Derfor skal hun rejse på en returbillet, og hun må ikke sige, at hun har til hensigt at søge om opholdstilladelse, medens hun er i Danmark.

Først når hun ER kommet til Danmark, er det dansk lovgivning, der bliver gældende. Og så er det tilladt at søge om opholdstilladelse.

Turaj88

Indlæg af Turaj88 » 30.08.2015 16:43:28

Tak! Jeg er lige blevet færdig med min uddannelse, så står og søger job.

Jeg mener inden invitationen bliver afleveret, skal den godkendes eller verificeres af nogen her i Danmark?

Vielsesattest skal oversættes? Og hvilke sprog?

Jeg tager selv med hende på ambassaden, skal man bestille tid?

Vil der være grunde til afslag? Noget at være bekymret for?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.08.2015 20:21:50

Vielsesattesten skal oversættes af en autoriseret oversætter og påføres en apostille (= legalisering). Apostillen skal påføres af det land, som har udstedt dokumentet.

I DK er det Udenrigsministeret som sætter apostille på (et stempel og 'våd' underskrift), mon ikke det også er i Rusland. Det kan din kone finde ud af.

Det er ikke strengt nødvendigt for visum, men det er nødvendigt med apostille, når I søger om fs, så det er lige så godt ordne det med det samme.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar