Visum-helvede på Sri Lanka

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Harini

Visum-helvede på Sri Lanka

Indlæg af Harini » 23.09.2008 11:50:08

Hej med Jer,

Jeg er ny her på siden og vil lige starte med at sige tak til redaktionen og brugere af siden. Der er virkelig meget information at hente, når man står på bar bund mht. visum ansøgninger og familiesamføring.

Jeg lavede den fejl først at finde siden her idag, kort efter at min mand havde afleveret visumansøgning og familiesamføring. Træls ;o(

Jeg oplevede nogle ting i forbindelse med hans ansøgning på Sri Lanka, som jeg gerne vil dele med jer - måske jeg kunne få råd til hvordan der kan rettes op på det så fremtidige ansøgere fra Sri Lanka eller andre lande, unøvendigt spilder deres tid og ressourcer på INGENTING.

Kort efter at vi er blevet gift, ønskede vi at ansøge om visum til DK. Jeg ringer til US og får oplyst at jeg skal henvende mig til den norske ambassade. Jeg undrede mig lidt over, hvorfor jeg skulle henvende mig til den norske ambassade og ikke den danske konsulat, så derfor ringer jeg til dem og får oplyst det samme - tag kontakt til den norske ambassade. Som I sikkert har hørt, skal man have et aftalt møde for at kunne aflevere ansøgningen, hvilket vi får efter to uger. Min mand møder op og afleverer ansøgningen samt rejseforsikring samt billetter (de var ikke betalt). Dette var kravet for ansøgningen udover de sædvanlige dokumentation man skulle fremvise.

Der går en uge og min mand får et brev om at han skal henvende sig til den danske konsulat på Sri Lanka i stedet, da den norske ambassadde ikke kan give ham visum.

Jeg undrede mig lidt over grunden til hvorfor han var blevet henvist til den danske konsulat. Derfor ringede jeg så til den norske ambassade og fik fat på medarbejderen der havde afvist at behandle ansøgningen. Jeg finder frem til at i 80 % af tilfældene bliver ansøgninger til Danmark videresendt til den danske konsulat, fordi ansøgeren ikke har været i Danmark eller i et Schengen land før.

Jeg tænkte så...80% er godt nok mange. Og desuden får ansøgeren en udgift på rejseforsikring, dokumentaion osv. Det er simpelthen ikke fair at pengene bare bliver brugt på ingenting. Værst af alt, mange spilder TIDEN på INGENTING.

Fint nok, så henvendte han sig til den danske konsulat og fik udleveret ansøgning. Han blev igen nødt til at finde dokumentation osv frem, da den norske ambassade beholdte alle papirerne på ham --- vi bruger flere penge.

Jeg er typen der vil være 110% sikker på alt før jeg udfører noget. Jeg havde hele tiden haft den plan at ville have besøg af min mand hurtigst muligt og samtidig søge om familiesammenføring imens han stadig befandt sig på Sri Lanka (noget med at hvis der bliver stillet bank garanti, kan man miste pengene, hvis der indgives familisammenføring i Danmark og det ville jeg gerne undgå). Hvis han så ikke får visum, er der stadig håb med familiesammenføring, hvor behandlingstiden for familiesamf. så ville runde de 10 uger - ergo behøvede jeg ikke at vente alt for længe mht til en afgørelse.

Jeg ringer til US og borgerservice, hvor jeg får oplyst at det er muligt at ansøge om begge dele samtidigt og det skulle der ikke være noget i vejen for. Jeg beder derfor min mand om at taget begge ansøgninger med og beder om at aflevere dem. Men medarbejderne på den danske konsulat, som ikke er danskere, nægter simpelthen at tage imod familiesammenf.ansøgningen med den begrundelse at man ikke kunne ansøge samtidigt.

Jeg bliver så negativ og sur, da jeg havde fået oplyst andet. Kontakter US, som så mailer til dem om at tage imod min mands ansøgning så da han møder op næste dag med ansøgningen, næster de stadig. Jeg bliver endnu mere ude af den...snakker igen med US og den danske ambassadør i Indien, som så får trumfet igennem at min mand gerne må aflevere samtidigt.

Jeg forstår simpelthen ikke deres måde at handle på. Og tænker de overhovedet på alle de penge man spilder på grund af alt det her. Penge er ikke det værste - men den tid de frarøver os for at være sammen med sin elskede er det værste.

Nu venter jeg spændt på at se, hvornår jeg høre fra dem - og hvem der giver lyd fra sig først om det så er visum eller familiesamf. ;o(

Ved nogen hvor man kan klage over medarbejdere der arbejder på danske ambassader/konsulater?

Det kunne være en hjælp for dem der fremtidigt ansøger. Man kan lige så godt hjælpe hinanden, når reglerne er som de er.

Mvh. Harini

Besvar