Hej igen, og tak for tidligere råd og vejledning.
Jeg skriver, fordi min kæreste d. 24. eller 25. marts (jeg husker det ikke præcist, og han sover, og jeg er søvnløs) indgav kærestevisumansøgning til et lokalt indleveringssted i Mumbai, med invitationsbrev, dokumentation for møde og endda kopi af mine flybilletter til at rejse med ham tilbage til Indien, samt naturligvis al relevant dokumentation på hans egne forhold. Personalet gennemgik ansøgningen sammen med ham, og der manglede intet.
Vi har stadig absolut intet hørt, og det er planen, at han skal rejse d. 27. maj. Jeg har været tålmodig indtil nu, men nu begynder søvnløsheden så småt at komme snigende. Som jeg forstår det, er det i helt særlige tilfælde, at sagsbehandlingstiden overgår 30 dage.
Er der noget galt? Er det fordi behandlingstiderne generelt er meget lange for tiden? Hvad pokker gør vi?
Af retssikkerhedsmæssige årsager forestiller jeg mig, at de intet må oplyse mig om sagen, og når han ringer (han har kun prøvet pågældende indleveringssted, da det ser ud som om, det er dem, der står for opdatering af status på en (ubrugelig) hjemmeside) får han at vide, at ansøgningen ligger på den danske ambassade. Han kunne naturligvis forsøge at ringe til ambassaden, men får han andet ud af det end "den er under behandling"? Er der noget særligt, han kan spørge om for at få reelle oplysninger? Vi vil ikke forstyrre dem, hvis det intet formål tjener.
Et tillægsspørgsmål - i tilfælde af, at behandlingstiden bliver for lang, vil det så være muligt at rejse senere med ændret flybillet, hvis der bliver givet visum?
Jeg håber, nogen kan hjælpe.
Visum til min indiske kæreste - lang sagsbehandlingstid
-
fundiver199
Re: Visum til min indiske kæreste - lang sagsbehandlingstid
Ja det er muligt at rejse senere end angivet i ansøgningen. Jeg synes, din kæreste skal ringe til den danske ambassade. Du kan også selv gøre det. Det kan ikke være særlig konfidentiel information, om ansøgningen ligger hos dem eller er sendt videre til Udlændingestyrelsen. Eller om den aldrig er nået frem til ambassaden.
Du kan også starte med at ringe til Udlændingestyrelsen og spørge dem, om de kan se sagen i deres system. Umiddelbart burde den eneste forklaring på en sagsbehandlingstid på mere end 2 uger være, at sagen ligger hos Udlændingestyrelsen.
Du kan også starte med at ringe til Udlændingestyrelsen og spørge dem, om de kan se sagen i deres system. Umiddelbart burde den eneste forklaring på en sagsbehandlingstid på mere end 2 uger være, at sagen ligger hos Udlændingestyrelsen.
Mange tak for svaret, fundiver. Jeg ringer nok til US i dag, så, medmindre han meget gerne vil ringe til ambassaden.
Puh, alene det, at han godt kan rejse senere, lettede en del. Det havde jeg egentlig også regnet med, men jeg kunne ikke finde noget umiddelbar dokumentation på det.