Hvem skal jeg klage til?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ladinamarquesa

Hvem skal jeg klage til?

Indlæg af ladinamarquesa » 26.03.2015 16:32:13

Hej!

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig med svar. Jeg er gift med en cubaner og vi er igang med processen om at søge besøgsvisum da jeg først lige har fået arbejde nu og ikke opfylder kravene til familiesammenføring. Vi har gjort alle papirerne klar og han søgte i mandags for at rejse d 28 april. De siger så at han først kan komme til interview d 20 maj og det vil jeg så betyde at han først kan rejse ca en måned efter da vi jo skal vente på svar som tager ca mellem 15 dage til en måned. Det kan vi ikke forstå?? Især fordi han hørte at der var nogen som havde interview i starten af april og skulle rejse en måned efter. Min mand har skrevet til dem og klaget. Han har lige betalt sygeforsikring hvilket er utrolige mange penge for ham, og heldigvis har han ikke købt flybillet ellers ville de penge jo være spildt. Da alt foregår igennem den svenske ambassade i Cuba er jeg i tvivl om hvem jeg kan kontakte for også at klage og sige at nu har vi jo gjort alt klart til at han kan få fri fra arbejde, sygeforsikring osv. Det virker til at være underligt at han skulle vente 2 måneder bare for at komme til interview, men skal jeg bare skrive til ambassaden i Cuba? Skal jeg tage kontakt til Udlændingestyrelsen i Danmark? De har vel ikke med det at gøre. Ved ikke rigtigt hvor jeg skal henvende mig? Håber der er nogen som kan hjælpe!

Tusind tak på forhånd.

Mvh
Michelle

fundiver199

Re: Hvem skal jeg klage til?

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2015 07:55:06

Da sagsbehandlingen, som du skriver, foregår på en svensk ambassade, skal alle spørgsmål, klager osv. rettes til den ansvarlige svenske myndighed. Jeg gætter på, at det må være Migrationsverket, men 100% sikker er jeg ikke. Det kunne også være det svenske udenrigsministerium, der skal behandle klager over svenske ambassader.

Danske myndigheder har ikke instruktionsbeføjelser over for andre landes ambassader, og en repræsentationsaftale er alene at betragte som et ekstra tilbud til visumansøgerne. Således at de kan slippe for at rejse til et andet land for at aflevere ansøgningen på en dansk ambassade.

Desværre er den svenske ambassade på Cuba lidt af en "nitte", og I må også være forberedt på, at der er stor risiko for, at ansøgningen bliver afslået.

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 30.03.2015 11:09:31

Fundiver kan du uddybe lidt mere?? Har i meget erfaring med at folk ikke kan komme på besøg når de er gift med en dansker?? Min mand klagede og mødte op på ambassaden og fik interview med det samme! Han får svar i slutningen af denne uge allerede da vi har skrevet d 28 april på ansøgningen og vi regner med at han bliver godkendt! Vi er jo gifte! Det vi hører fra andre er at sålænge vi er gifte så må de ikke nægte ham at rejse?! Men vil meget gerne høre hvis du kender til andre lignende historier.

Mvh
Michelle

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.03.2015 11:34:27

Hvis du bor i et andet EU-land end det, hvor du er statsborger, har din ægtefælle ret til indrejse i medfør af EU-reglerne. Og så må visum kun nægtes, hvis han udgør en sikkerhedsrisiko el. Altså f.eks. hvis du er svensk statsborger og bor i Danmark. Eller dansk statsborger og bor i Sverige.

Men ellers må visum skam gerne nægtes, hvis de f.eks. vurdere, at det er din mands hensigt at søge om familiesammenføring efter ankomsten til Danmark. Så kan de give afslag og vejlede ham om, at han skal indgive sin ansøgning om familiesammenføring på ambassaden i Havana og blive på Cuba, indtil den er blevet behandlet.

Det er sådan, proceduren er, når man søger om familiesammenføring i Sverige. Og når din mand søger visum via en svensk ambassade, behandles ansøgningen på samme måde som, hvis der var tale om en ansøgning om visum til at besøge nogen i Sverige.

Vi har i ÆUG hørt om ægtefæller, der har fået afslag af den svenske ambassade i Havana, så ja det kan bestemt ske. Formentlig er der dog også nogle, der får udstedt visum, så I må vel bare håbe det bedste. Og ellers kan din mand jo vælge at søge om familiesammenføring i stedet for visum.

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 04.04.2015 21:34:38

Til de fortvivlede og trætte mennesker som kæmper for at se deres elskede vil jeg bare sige at det godt kan lade sig gøre!!
Ville bare lige dele med jer at min cubanske mand endelig har fået visum til Danmark. Og hurtigt endda! Han kommer på besøg og så skal vi se hvordan vi kan klare familiesammenføring da økonomien halter og jeg stadig mangler bolig. Men vi er meget håbefulde og tror på det bedste. Nødløsning er at flytte til Malmø da jeg alligevel arbejder i lufthavnen. Men jeg ville bare dele de gode nyheder da vi efter meget ventetid har været trætte og triste over at skulle være væk fra hinanden og nu er vi så lykkelige!!! :D :D :D

muzen 68

Indlæg af muzen 68 » 05.04.2015 18:26:51

Hej
det var da dejligt at hører at det lykkedes for jer Tillykke :D hvor langt tid tog det fra i søgte til han fik visum mig charlotte

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 06.04.2015 09:44:09

Hej Charlotte
Der er nok gået et par uger. Da han første gang gik til ambassaden i cuba i marts ville de ik give ham interview før d 20 maj. Vi blev så kede af det og tænkte at det ikke kunne passe især når vi på ansøgningen skrev han skulle rejse d 28 april. Efter nogle emails og min mand mødte op på ambassaden fik han fat i den rigtige og blev interviewet samme dag. Godkendt visum var en uge efter. Det kan betale sig at være efter dem og hele tiden følge op på sin sag! Er du sammen med en cubaner? Sig til hvis der er noget jeg evt kan hjælpe med :)

Mvh
Michelle

muzen 68

Indlæg af muzen 68 » 07.04.2015 16:23:23

Hej Michelle :)
Det var da hurtigt altså efter al den balade de skulle lave nej min mand kommer fra Nigeria :) det var pænt af dig at du ville hjælpe mvh Charlotte

BellaD

Indlæg af BellaD » 01.05.2015 10:13:44

Kære Michelle
Dejligt at høre at det lykkes for jer. :D
Jeg står selv i den situation at jeg har forelsket mig i en cubansk mand og rejser derud om 10 dage igen. Hvis alt stadig er godt vil vi gerne at han kommer hertil DK enten på turist visum eller mere permanent, men er da usikker på hvor hurtigt det kan gå og hvorlænge han i givet fald må være her. Vil være meget taknemmelig for din hjælp med evt. gode råd. Hilsner Marianne

ebitadinamita

Indlæg af ebitadinamita » 01.05.2015 22:37:34

åååh jeg stå i samme situation ! HELP !! :roll: :roll:

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 03.05.2015 16:36:44

Hej Marianne

Jeg vil gerne hjælpe så meget jeg kan! Jeg ved hvordan det er og vi ventede længe mig og min mand for at han endelig kunne komme til Dk. Og der er stadig så meget at læse op på og sætte sig ind i.
Du kan skrive en privat besked med alle de spørgsmål du har og du kan også få min mail hvis det er. :D

Ebitadinamita jeg har skrevet en privat besked til dig!

Knus Michelle

BellaD

Indlæg af BellaD » 28.07.2015 09:02:25

Kære Michelle

Jeg har forsøgt at sende en privat besked til dig men er ikke sikker på den er gået igennem, vil meget gerne have din private email istedet ?

Vh Marianne

Besvar