Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
ladinamarquesa
Hej allesammen
Vil høre om der er nogen der kan hjælpe. Jeg ved at der har været lidt forskellige oplevelser med når flybilletten skal købes ved turistvisum. Nu har min mand som er fra cuba endelig fået godkendt visum og så skal jeg have købt habs flybillet da han ikke selv har råd. Vi ventede godt nok kun en uge men billetterne steg til dobbelt pris

(( Så vil nu spørge om jeg kan nøjes med at købe til udrejse? Så jeg "kun" skal af med lidt over 7000kr og ikke oppe på de 12000 som de koster nu. Men vil han få problemer? kan han f.eks. blive nægtet at komme ind i Danmark? Hvis nu det ikke er en god idé vil jeg spørge om datoerne for det har min mand ikke styr på. Vi har på visum skrevet 28 april til 20 juli. Kan jeg købe en billet fra 28 april til 18 juli? Hvis nu der skulle være billigere billetter? Vil egentlig bare høre om der er andre muligheder end at skulle af med 12000 kr da jeg først lige er startet med at arbejde og derfor vil blive nødt til at tage af de penge jeg har sparet til evt familiesammenføring. Håber der er nogen som ved hvad der vil være bedst.
Mvh
Michelle
-
fundiver199
Rejsen kan frit tilrettelægges inden for det tidsrum, hvor visum er gyldigt, så længe den blot HØJEST varer det antal dage, som visum giver ret til ophold til. Så han kan sagtens komme f.eks. 15. maj til 3. juli, hvis disse rejsedage kan give en billigere billet. Og hvis hensigten alligevel er at søge om FS og få processuelt ophold, er det jo mindre vigtigt, om hans visum giver ret til f.eks. 50 eller 90 dages ophold. Så hvis der er markante penge at spare på at udsætte rejsen lidt, så gør dog det.
At rejse uden returbillet eller billet til videre rejse må derimod frarådes, da det som minimum vil give anledning til "besværlige" spørgsmål. Og han risikerer både at blive afvist af flyselskabet ved indcheckning, fordi de ikke vil risikere at komme til at hænge på en regning for hans øjeblikkelige returnering til Cuba, og ved indrejsen i Schengen.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Han må gerne rejse ind på en enkeltbillet til DK, hvis han så også har en billet til udrejse til et land uden for Schengen. Fx en enkeltbillet (eller dobbelt, hvis billigst) til Tyrkiet, Marokko eller hvor du nu kan finde en billig billet fra DK til.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Dog skal han i så fald også have visum til det pågældende land, hvis det er påkrævet. Og det er det nok i mange lande, når han er fra Cuba. Det nemmeste og det, der giver færrest spørgsmål, er som regel at købe en returbillet. Eller evt. enkeltbillet både ud og hjem, hvor billetten hjem kan refunderes, såfremt den ikke benyttes og afbestilles i god tid.
-
ladinamarquesa
Tusind tak for svar begge to! Jeg tænkte at måske kunne man nøjes med billet til kun udrejse men vil ikke tage chancen især hvis han kan blive afvist ved første paskontrol. Men vil lige spørge hvis jeg nu køber enkeltbillet til Dk og så en billet til Israel da jeg havde planer om at vi skulle dertil i juni måned?? (Jeg har familie der). Vil det godtages at han trods alt skal videre selvom det ikke er en returbillet til Cuba? Men ellers så finder jeg måske billigere billetter på andre datoer. Men skal lige have min mand til at spørge den svenske ambassade for ved ikke om de har specielle regler? Han har forstået det som at han skal udrejse d 28 april og skal rejse hjem d 20 juli, men sådan er det vel ikke? Det skal bare være indenfor de 84 dage?
Planen er selvfølgelig at søge familiesammenføring. Min økonomi er ikke helt som den burde være er det rigtigt forstået at mht sikkerhedsstillelsen så kan jeg bede banken om at stille garantien? Altså ligesom et lån? For de penge jeg har sparet op som nu skal bruges nogle af til flybilletter tænker jeg at så skal bruges til dep. på lejlighed (som jeg stadig leder efter) og så kunne det jo være super godt hvis man kunne låne de 52500 af banken.
En anden ting min mand må vel godt tage med til Israel, selvfølgelig skal der søges visum men han må gerne tage med ikke hvis det er indenfor perioden af hans besøgsvisum?? Hvad med når han er på processuelt ophold må man så gerne tage ud og rejse hvis man søger visum eller må han slet ikke?
Igen tak for svar

-
skaanebo
Når hans visum er udløbet, kan han ikke returnere til Danmark/Schengen. Desuden skal hans visum jo være med "multiple entries", hvis han skal kunne rejse ind og ud af Schengenområdet mere end en gang. Det skal man søge om, inden visum udstedes.
Så umiddelbart lyder jeres plan om en tur til Israel ikke realistisk.
-
ladinamarquesa
Nej tror det er lidt for sent at jeg har tænkt på at tage til Israel for ved ikke om han har bedt om single entry. Nå men skidt pyt så må vi jo vente til at søge familiesammenføring og han har fået opholdstilladelse. Hvis nu vi gerne vil rejse til Schweiz som er indenfor Schengen mens han er på processuelt ophold kan det så heller ikke lade sig gøre?
-
skaanebo
Rent praktisk kan det jo godt lade sig gøre at køre i bil, med bus eller tog til Schweiz, og normalt vil der så ikke være nogen grænsekontrol. Men rent juridisk giver et processuelt ophold kun adgang til, at man kan forblive i Danmark.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Da vi kørte med tog til Schweiz VAR der paskontrol, både på ud- og hjemrejsen.
Cubanere skal have visum til Tyrkiet, men det kan fås online. Jeg vil tro det er ca. samme procedure som når danskere skal have en visa-waiver til USA. Man går ind på linket til 'e-visa' og betaler on-line:
http://www.mfa.gov.tr/visa-information- ... ers.en.mfa
mh
Rådgiver for ÆUG
-
tonga
Hvis ansøgning om familiesammenføring er indgivet så kan man, imens den behandles og man altså er her på processuelt ophold, godt rejse ud og ind i DK igen. Det kræver blot en tilbagerejsetilladelse som man kan få på den lokale politistation eller hos udlændingestyrelsen. De sætter så en sticker i passet som gælder for den ene rejse.
Det gjorde vi ihvertfald med min kone, så vi kunne tage en tur til Thailand mens vi ventede på svar om familiesammenføringen.
-
Karsten Olsen
- Geografisk sted: Skodsborg
Det Tyske lavpris flyselskab Condor, har retur billetter København-Havanna, hvor retur rejsen til Havanna kan aflyses mod et mindre gebyr.
-
ladinamarquesa
Tak for svar og hjælp alle sammen. Tak Karsten har lige købt flybilletten på Condors hjemmeside med mulighed for at ændre og måske aflyse!