Vi opfylder kravene, men sagen er sendt til US

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mariah

Vi opfylder kravene, men sagen er sendt til US

Indlæg af Mariah » 07.04.2015 18:57:39

Hej,

Min kæreste, fra Tanzania, har søgt om turist visum til Danmark til i alt 83 dage, og vi har netop fået at vide, at hans ansøgning er blevet sendt videre til Udlændingestyrelsen fra den norske ambassade i Tanzania.
Vi er uforstående overfor dette, da vi må gå ud fra, at det er grundet tvivl om 1) vores forhold eller 2) hvorvidt han har tænkt sig at vende tilbage efter de 83 dage.

Vi opfylder alle kravene, og vi har vedlagt alt nødvendig information, og vi har naturligvis sørget for at dokumentere vores forhold, købt en rejseforsikring, og dokumenteret at økonomien er i orden mm. Derudover har hans to arbejdsgivere hver især skrevet et brev om, at han har arbejde at vende tilbage til efter besøget. Han har også dokumenteret at han ejer en ejendom, netop for at påpege at han IKKE har tænkt sig at blive efter de 83 dage. I øvrigt hører Tanzania også under lande som fremgår som ' turist lande', hvorfor vi måtte gå ud fra, at hans chancer for at få visum ville være gode.

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvad vi har gjort galt? Eller hvad vi kan forbedre/ændre til en anden gang?
Jeg kan heller ikke lure, hvor store chancerne er for, at han stadig kan få et visum, efter sagen er havnet hos US eller om der er mere at gøre?

fundiver199

Re: Vi opfylder kravene, men sagen er sendt til US

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2015 11:11:27

Der er ingen grund til bekymring. Det er meget normalt, at ansøgninger sendes videre til US, når det er tale om det 1. besøg i Schengen. Der kan være mange grunde hertil, og nogen gange er det måske bare fordi, at ambassaden ikke vil tage ansvar og synes, det er nemmere at skubbe sagen og beslutningen videre til nogle andre.

Hvis han udrejser til tiden, vil ambassaden formentlig opfatte sagen som mere klar og uden behov for nærmere undersøgelser, næste gang han søger visum.

Fra turistlandegruppen er Udlændingestyrelsens udgangspunkt jo, at alle kan få visum, hvis de grundlæggende betingelser er opfyldt, og der ikke er særlige grunde til at mistænke, at visum vil blive misbrugt.

Så umiddelbart må forventningen være, at visum vil blive udstedt. Men det kan jeg jo ikke vide. Det kommer f.eks. an på, om din kæreste har sagt til en ansat på ambassaden, at formålet med rejsen er at søge om opholdstilladelse i Danmark.

Det kan i givet fald være grundlag for afslag. Ligeledes naturligvis, hvis f.eks. den franske efterretningstjeneste gør indsigelse i en Schengen høring, fordi de mistænker ham for at være terrorsympatisør og dermed farlig.

Al den slags kan jeg ikke vide, så nogen "garanti" kan jeg naturligvis ikke give dig. Men langt de fleste visumansøgninger bliver imødekommet. Så der er ingen grund til at tage evt. sorger på forskud.

Mariah

Re: Vi opfylder kravene, men sagen er sendt til US

Indlæg af Mariah » 08.04.2015 12:29:58

Okay- tak for svar fundiver199

Han har ikke nævnt noget med opholdstilladelse i hverken ansøgning eller på ambassaden, da vi udelukkende ønsker, at han kommer og besøger mig.

Vi håber på et positivt svar, og finder tålmodigheden frem :)

Besvar