Flytte til Sverige så snart der er tildelt visum?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lorde

Flytte til Sverige så snart der er tildelt visum?

Indlæg af Lorde » 06.03.2015 09:37:44

Hej igen ÆUG!

Søger besøgsvisum til Danmark til min tyrkiske mand meget snart. Planen er at flytte til Sverige og søge FS efter svenske nationale regler. For at undgå grimme overraskelser søger jeg for en sikkerheds skyld svar på et specifikt spørgsmål:
Må man flytte til Sverige så snart ens ægtefælle har fået tildelt visum eller bør man vente til at vedkommende er kommet til Danmark?
For at ens ægtefælle kan få visum til Danmark skal man jo bo i Danmark. Men hvad med efter at vedkommende har fået udstedt sit visum?

vh/Lorde

skaanebo

Re: Flytte til Sverige så snart der er tildelt visum?

Indlæg af skaanebo » 06.03.2015 10:52:13

Ja, hvis du vil gå med både livrem og seler, skal du vente med at flytte fra DK til Sverige, indtil at din partner er ankommet til DK.

Lorde

Indlæg af Lorde » 06.03.2015 11:17:48

Hej skannebo,
Tak, men har du mulighed for at uddybe dit svar? Eller be- og/eller afkræfte min tese?:
Bør man vente med at flytte fordi et visum - principielt - til enhver tid (eller rettere, indtil ansøgeren er indrejst til Danmark - kan annulleres? Formueleret anderledes; Forholdene/oplysningerne angivet i ansøgningen kan, fra visum er tildelt og til ansøgeren er indrejst - blive kontrolleret? Og viser det sig eksempelvis, inden ansøgeren er ankommet til Danmark, at værten i Danmark er flyttet og ikke længere er bosat i landet, kan den tildelte visum så bortfalde, idet man så ikke længere opfylder betingelserne for et visum til Danmark???

vh/Lorde

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.03.2015 11:22:16

Ja, præcis som du skriver.

I praksis har jeg nu aldrig hørt om nogen, som er blevet afvist ved ankomst til paskontrollen i Kastrup med den begrundelse, at den person, han/hun skulle besøge ikke længere bor i DK.

Det har måske også betydning, hvor man krydser grænsen til Schengenområdet. Hvis man fx mellemlander i Frankfurt, Paris eller Amsterdam, inden man flyver videre til Danmark, så opstår det problem nok slet ikke.

Lorde

Indlæg af Lorde » 06.03.2015 11:36:01

Takker!
vh/Lorde

Besvar