Schengen visum til Sverige/Tyskland og ægteskab i DK

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Furkan1703

Schengen visum til Sverige/Tyskland og ægteskab i DK

Indlæg af Furkan1703 » 13.02.2015 12:41:17

Hej Allesammen

Jeg har det problem som de fleste i gruppen nok har med at få hentet min forlovede til DK da hun har fået frataget sit opholdstilladelse da hendes far havde glemt at søge om permanent ophold i sin tid. Ligesiden er hun blevet afvist om visum konstant. Hun bor i Tyrkiet under dårlige omstændigheder i nuværende situation.

Spørgsmålet er følg:

1) Hvis vi søger om Schengen visum til Tyskland har hun så frit ophold i DK også i perioden visum'en dækker?

2) Hvis ja på øverste spørgsmål, kan vi så godt giftes i Dk hvis hun sørger for at have alt papir arbejde i orden fra Tyrkiet af.

3) Hvordan fungere det helt. (folk der har oplevet det må meget gerne komme med input)

tak på forhånd

fundiver199

Re: Schengen visum til Sverige/Tyskland og ægteskab i DK

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2015 05:48:15

Svaret på 1) og 2) er "ja".

I skal være opmærksom på, at man ved behandlingen af en visumansøgning naturligvis kigger på tidligere ansøgninger herunder også tidligere ansøgninger til andre schengenlande.

Og hvis der er søgt og givet afslag mange gange i Danmark, vil alarmklokkerne naturligvis bimle højt hos den tyske ambassade, og der vil som udgangspunkt være en kraftig mistanke om, at det egentlig formål med rejsen nok ikke er det, der står i ansøgningen, men derimod at besøge dig i Danmark.

Og så meddeler den tyske ambassade også afslag. Så umiddelbart er det ikke nogen gangbar løsning bare at aflevere en visumansøgning til et andet lands ambassade.

Men I kan jo gifte jer i Tyrkiet. Det forekommer ærlig talt som en meget oplagt løsning, når hun nu har problemer med indrejse i Schengen.

Og når I er gift, kan I så søge om familiesammenføring. Så skal det ikke længere vurderes, om hun har til hensigt at rejse hjem, hvilket vel er årsagen til de mange visumafslag.

Dog vil I stadig have problemer, hvis hun er indberettet til SIS og udvist af Danmark med indrejseforbud. Men i så fald er det naturligvis også fuldstændig udelukket, at hun kan få et visum til et andet Schengenland.

Furkan1703

Indlæg af Furkan1703 » 15.02.2015 20:20:49

Hej Igen

Tak for dit svar, altså hun er blevet afvist visum til dk 2 gange af nævnte grund, men har intet ulovligt gjort under sit ophold i 15 år. Hun blev ikke udvist, men fik et brev i tidernes morgen at dagen var kommet til at hun nu skulle forlade DK, og siden da har vi klaget og haft afskillige advokater på sagen, men det hjælper ikke rigtigt, og grunden til vi ikke har giftet os er fordi vi gerne vil giftes under EU regler og normerne.

2. Hvordan skal jeg sæge om familiesammenføring når jeg er under 24, det er jo sådan det umuligt, så derfor lyder spørgsmålet således igen st, gælder de samme regler hvis hun lander i Tyskland med et schengen visum og at vi gifter os i Sverige da jeg er flyttet derover?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.02.2015 22:24:41

Det er jo komplet og aldeles ligegyldigt HVOR man bliver viet, reglerne for at få fs er nøjagtigt de samme, uanset om man bliver viet på Københavns rådhus eller på et vielseskontor i det ydre Mongoli.

Det man har brug for er en vielsesattest, som de danske og svenske myndigheder vil godkende, og det vil de hvis man fremviser en fra et Evlenme Dairesi i Tyrkiet, som man har haft hen omkring det lokale Valilik's Hukuk İşleri Müdürlüğü for at få en apostille på. (se her, hvad det er: http://www.uhdigm.adalet.gov.tr/genelgeler/68.1.pdf )

Hvis du
1) gifter dig med din kæreste i Tyrkiet,
2) flytter til Sverige, får dig et svensk personnummer og sender hende en invitation,
så får hun efter et par uger et visum helt gratis, og kan rejse op til dig.

Du kan også flytte til Sverige først, og så tage ned og blive gift når du har fået dit svenske personnummer, og har du tid til at vente sammen med din nu ægtefælle, kan I så søge visum til hende og rejse sammen til Sverige.

Det er nu engang nok tradition, men ikke en LOV at man skal holde et stort, dyrt bryllup, bare fordi man bliver viet i Tyrkiet. Også der kan man stille og roligt liste hen og blive viet uden stort ståhej. Man skal selv sørge for de to vidner, men det skal man også i Sverige (i DK er der i reglen et par kontorfolk til at være vidner).
mh
Rådgiver for ÆUG

Furkan1703

Indlæg af Furkan1703 » 16.02.2015 00:14:00

For at være helt ærlig så havde jeg tænkt mig at benytte chancen om at flytte til sverige og sende en ansøgning til hende om at besøge kæreste/forlovet, men da min ansøgning blev afvist af flere misforståelser skal jeg søge på nyt igen og fik så fortalt at der ville gå 1 måned før jeg fik svar.

Da hendes brors bryllup kommer op i april måned ønsker hun at være her og dernæst forblive her, så jeg tænkte på om hvis hun kunne få udstedt visum til tyskland også komme op til Sverige hvor vi så kunne giftes på borgerhuset og dernæst søge om FS. Er dette muligt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2015 05:38:24

Nej for pga. fortiden kan hun ikke få et visum til Schengen, før I er blevet gift uden for Schengen. F.eks. i Tyrkiet.

Besvar