Vielse i udlandet->turistvisum til Dk

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ladinamarquesa

Vielse i udlandet->turistvisum til Dk

Indlæg af ladinamarquesa » 24.09.2014 12:54:24

Hej, jeg håber der er nogen der kan hjælpe mht hvad mig og min kæreste nu skal gøre.

Har skrevet et par indlæg i forum men det var på henblik at søge turistvisum til min kæreste hvilket vi gjorde som han fik afslag på. Han er fra Cuba og det viser sig til at være det der er problemet. Han fik afslag på et 45 dages besøg da der virkede til at være grund til at tro, at han ikke ville vende tilbage til Cuba inden udløb af visummet. Vi appellerede beslutningen og han skrev bl.a. at han bor med sin mor og bedstefar og står for mange af de daglige ting derhjemme. Da det er igennem den svenske ambassade i Cuba siger de at der kan gå mere end en måned for at få svar. Så det venter vi på. Hvis beslutningen ikke bliver truffet af ambassaden bliver den sendt videre til Migrationsdomstolen i Gøteborg. Jeg forstår ikke helt hvorfor det bliver behandlet på den måde? Burde det ikke gå videre til Udlændingestyrelsen i Danmark? Kan forstå på hvad fundiver svarede på i mit andet indlæg at Sverige ikke er bedre mht ansøgning om turistvisum mere specifikt for Cuba også. Men min kæreste kan ikke rejse noget andet sted hen for at søge igennem en dansk ambassade.

Da vi ikke regner med vi får noget ud af vores appel har vi plan B. Jeg er lige kommet hjem fra Cuba efter at have besøgt min kæreste og vi har planlagt at blive gift i Cuba. Selvom det er helt vildt dyrt (det koster bare for vielsen 625 dollars) vil vi gerne være sammen. Jeg vil så tage til Cuba forhåbentligt november eller december så vi kan blive gift.

Jeg vil så høre om hvad jeg skal gøre derefter? Jeg tænker at det er bedst at søge turistvisum til Danmark med henblik på at han besøger sin kone og hendes familie da det også er hurtigst, men er nervøs for om de vil give samme svar at de ikke mener han vil vende tilbage til Cuba? Grunden til at vi ikke vil søge familiesammenføring er at jeg ikke opfylder alle krav og at jeg tænkte vi ville flytte til Sverige og søge opholdskort når han kom til Danmark og så kan vi flytte tilbage til Danmark via EU-retten.

Jeg skal også lige fortælle at jeg har en lejlighed klar i Malmø fordi vi håbede og troede på at han ville få turistvisum godkendt og komme til Danmark start oktober. Jeg overvejer om jeg bare skal blive boende i Sverige og kan jo også søge turistvisum dertil, men hvis jeg søger om familiesammenføring så er der jo utrolig lang ventetid i Sverige.

Hvad er vores bedste muligheder mener i andre?? Det betyder ikke så meget for mig om jeg bor i Sverige eller Danmark. Lige meget skal vi søge igennem den svenske ambassade i Cuba og er nervøs for deres behandling af vores sager. Men de må vel lade ham rejse for at besøge sin kone???!!!

Jeg har brug for jeres ekspertise råd omkring hvad vi nu skal gøre så vi kan forberede os.

Forresten kan jeg se at på den Cubanske ambassade i Danmark skal mine papirer (navneattest og civilstandsattest) legaliseres og oversættes. Det koster så lige 770kr per dokument. Jeg må spørge den Cubanske ambassade her i Kbh mht deres priser. Jeg skal også betale udenrigsministeriet først for at få papirerne legaliseret der først kan jeg se på den cubanske ambassades hjemmeside. Det er ikke billigt at blive gift med en cubaner, men det er det hele værd!! Så jeg håber bare at i derude kan komme lidt guldkorn til hvordan vi bedst kan forberede os planlægge at min kæreste (kommende mand) kan komme til Danmark.

Tusind tak på forhånd!!

Mvh
Michelle

fundiver199

Re: Vielse i udlandet->turistvisum til Dk

Indlæg af fundiver199 » 20.01.2015 11:25:26

Forhåbentlig er I allerede kommet videre, da dette indlæg desværre er blevet overset og ikke besvaret før nu :D

Men ellers er svaret, at såfremt du er bosat i Sverige, så hører en ny visumansøgning under EU's regler om fri bevægelighed, og der kan derfor ikke længere gives afslag pga. formodet immigrationsrisiko.

Dette skyldes, at din mand så allerede har EU-opholdsret, og dermed kan der jo pr. definition ikke længere være nogen som helst risiko for ulovlig immigration. Der må desuden ikke kræves ansøgningsgebyr, og visum skal udstedes hurtigst muligt.

Om Sverige lægger afgørende vægt på, om I er gift eller ej, når de behandler en visumansøgning, der ikke hører under EU-reglerne, det ved jeg derimod ikke.

Det er jeg ikke sikker på, at de gør. For i Sverige kan man blive familiesammenført uden at være gift. Så både ved ansøgninger om visum til at besøge kæreste og ægtefælle kan Sverige med rette sige, at såfremt det, man ønsker, i virkeligheden er en opholdstilladelse (familiesammenføring), jamen så er det det, man skal søge om, og ikke et visum.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.01.2015 16:28:07

@fundiver199, ladinamarquesa er nu gift, men manden har stadig ikke fået visum.

Problemet er nu, at der stadig skal søges via den svenske ambassade, og de er noget mere strikse end de danske og US, idet ladinamarquesa har fået oplyst, at de kræver bevis for at den som inviterer har regelmæssig indkomst, hvilket ikke er tilfældet pt.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.01.2015 11:13:40

Som efterhånden gentaget til hudløshed, så er det muligt at få en visumansøgning behandlet efter dansk praksis, hvis man rejser til et land, hvor der ligger en dansk ambassade, og afleverer ansøgningen der.

Alternativt kan parret vælge at søge familiesammenføring i stedet for visum. Hvis planen alligevel er familiesammenføring, er det jo muligt blot at tilbringe ventetiden i sit hjemland i stedet for i Danmark på processuelt ophold. Det er ikke den helt store "katastrofe", især ikke når simple sager behandles på 3 måneder.

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 21.01.2015 14:24:07

Hvis man kender til cuba så ved man at en cubaner kan ikke bare rejse til et andet land. Så havde vi gjort det for lang tid siden.
Ja nu er vi blevet gift og fordi jeg efterlod alt for at tage til cuba står jeg både uden job og bolig så familie sammenføring ville ikke være reelt lige nu. Derfor jeg gerne vil invitere min mand på besøg men fordi vi skal igennem den svenske ambassade er det så efter deres regler. Så leder efter et job fordi de VIL have brev fra ens arbejde med invitationen. Hvis i har nogle tips eller råd så ville det være dejligt.
Lige for at opdatere. Er nu i Danmark fordi min registrering i Sverige blev afvist da jeg ikke havde et sted at bo i længere tid end tre måneder. Havde svært ved at finde et sted jeg havde råd til så besluttede at jeg hellere ville invitere min mand til Danmark og så tage det derfra. Jeg ved godt at jeg ikke står i en situation hvor jeg kan forvente at hurtigt få ham til Danmark men vi savner jo hinanden og vil gerne starte vores liv sammen. Men vi er tålmodige og ved godt at hvis vi må vente jamen så er det sådan.
Tak for al jeres hjælp!

Mvh
Michelle

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.01.2015 13:23:39

Som sagt kan din mand søge om familiesammenføring i Danmark via ambassaden på Cuba. Sagsbehandlingstiden er 3 måneder (simple sager), og i forhold til hele det forløb, I allerede har været igennem, er det jo ikke ret lang tid.

Besvar