Invitation til Sverige. Kæreste i Iran

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
irandokht

Invitation til Sverige. Kæreste i Iran

Indlæg af irandokht » 19.01.2015 21:45:44

Hej!

Jeg står i den situation at jeg gerne vil have min kæreste i Iran til Sverige på besøgsvisum for derefter at søge om opholdstilladelse til ham. Jeg bor i Sverige og har fået personnr.

Kan I give nogle gode tips til hvad ambassaden i Iran kræver og hvad der generelt kan forøge vores chancer?

Jeg skal skrive hvem der betaler for hans rejse og ophold. Har fået at vide at det er bedst at jeg betaler for det hele, da den svenske ambassade i Iran dermed ikke vil kræve nær så meget af hans økonomiske situation men fokusere mere på om jeg har de økonomiske ressourcer der skal til. Passer det?

I ansøgning skal jeg også svare på om han er forsikret under rejse og ophold. Han siger at han kan få det via ambassaden. En forsikring man køber i forbindelse med godkendelsen af visum, da man kun kan blive forsikret i Iran gennem sit arbejde. Kan jeg forsikret ham herfra i stedet?

Og hvor ærlig skal jeg være i min ansøgning omkring formål med rejsen osv.?

På forhånd mange tak!

fundiver199

Re: Invitation til Sverige. Kæreste i Iran

Indlæg af fundiver199 » 20.01.2015 05:56:25

Det, der mere end noget andet kan forøge chancerne for at få visum, er, at I bliver gift. I Danmark er Iran placeret i asyllandegruppen, hvor der som udgangspunkt kun gives visum til at besøge ægtefæller, forældre og børn. Men ikke kærester.

Sverige bruger ikke landegrupper, men det er rimeligt at forvente, at også Sverige har en restriktiv visumpraksis over for et land som Iran.

Hvis I bliver gift, hører sagen derimod under den fri bevægelighed i EU, da jeg går ud fra, at du er dansk statsborger. Og så er visum pludselig noget, din mand har krav på at få, og det skal endda udstedes gratis.

Ellers er det rigtigt, at det er bedst at skrive, at værten betaler for rejse og ophold. Ligeledes er det rigtigt, at rejsesygeforsikring er et grundkrav for visum, hvis sagen ikke hører under EU's regler om fri bevægelighed. Forsikring kan f.eks. tegnes hos Axa Schengen og koster ikke noget videre.

Midler til rejse og ophold og forsikring er dog ikke tilstrækkeligt til at sikre, at visum bliver udstedt. Det kritiske i forhold til vurdering af ansøgninger fra et land som Iran er immigrationsrisikoen og ikke mindst risikoen for, at ansøgeren vil benytte opholdet til at søge om asyl i Sverige.

Alt andet lige øges chancen for udstedelse af visum derfor, hvis din kæreste kan sandsynliggøre, at han har rigtig meget at vende tilbage til i Iran, og absolut ingen grund til at søge om asyl.

Hvis I skriver i ansøgningen, at det er jeres hensigt at gifte jer og søge om familiesammenføring i Sverige, bliver ansøgningen givetvis afslået. I Sverige kan man blive familiesammenført uden at være gift.

Så svaret i den situation vil givetvis være, at din kæreste skal søge om familiesammenføring, og at I så kan gifte jer, efter han er kommet til Sverige OG har fået sin opholdstilladelse. Eller at I kan gifte jer i Iran, hvis I ikke ønsker at vente.

Og måske burde I faktisk overveje at gøre det på den måde. Afhængig af hvilket liv din kæreste har i Iran lige nu, kan det være bedre, at han fortsætter det liv, indtil opholdstilladelsen i Sverige er på plads, frem for at gå ledig rundt i Sverige og trille tommelfingre, medens I venter på Migrationsverkets afgørelse.

Besvar